sunnis sunnis skrev:
Vad har det med elbilar att göra?
Det har att göra med att körsätt, däck och förbrukning vart ett diskussionsämne i tråden.
 
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Jag har aldrig förstått det där med att snålköra, jag kör 2000 mil om året och skulle väl spara max 1000-1500kr om året att ständigt ligga 10-15 km under hastighetsbegränsningen. Sen dom som köper en bil för >500k och sen köper lågprisdäck eller året runt till bilen, korkat… Har man inte råd att följa hastighetsbegränsningen och köpa riktiga däck tycker jag man gör bäst att ta bussen eller köpa en billigare bil.
Men det kan man väl tycka att alla som köper snålbudgetdäck borde ta bussen oavsett om bilen kostar 5000 eller 2 miljoner.
Varför ska vi andra riskera skador för att någon köper de billigaste sämsta däcken till sin bil bara för den har en bil för 10 000? De gör ju absolut ingen skillnad i relation till vad bilen kostar.
 
Jag tror att det är vanligt att man börjar snålköra mer med elbil än avgasbil. Inte för att inte dom senare också drar mer vid högre hastigheter, det gör dom förstås, utan för att upplevelsen av att behöva göra ett extra laddstopp är så tydlig.

Sen att det oftast ändå inte sparar någon tid eftersom att bilarna laddar så fort att ett laddstopp kompenseras av den högre hastigheten är en annan sak. Säkert kan även risken för laddkö spela in.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att det är vanligt att man börjar snålköra mer med elbil än avgasbil. Inte för att inte dom senare också drar mer vid högre hastigheter, det gör dom förstås, utan för att upplevelsen av att behöva göra ett extra laddstopp är så tydlig.

Sen att det oftast ändå inte sparar någon tid eftersom att bilarna laddar så fort att ett laddstopp kompenseras av den högre hastigheten är en annan sak. Säkert kan även risken för laddkö spela in.
Man vill ju gärna nå till "rätt" laddplats. Tvingas man ladda tidigare så riskerar man ju att behöva stanna igen. Dessutom så måste man ju ta redundans och kötid i beaktande (som du var inne på).

Det viktigaste skälet är dock att man på vissa platser inte har en alternativ laddstation tidigare.

Personligen (då jag kör PHEV till vardags) så handlar det dock om att faktiskt få elen att räcka hela vägen hem/till jobbet
 
pacman42 pacman42 skrev:
Man vill ju gärna nå till "rätt" laddplats.
Ja, det kan vara en delförklaring, men som @es.suhaggyB är inne på upplever nog många att elbilister generellt kör lite långsammare. Kanske är det bekräftelsebias, men det är min generella tro också.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det kan vara en delförklaring, men som @es.suhaggyB är inne på upplever nog många att elbilister generellt kör lite långsammare. Kanske är det bekräftelsebias, men det är min generella tro också.
Jag har under mina sommarresor konstaterat att det i huvudsak är dyra BMW, Mercedes och Audi som kör om mig, precis som det varit under några år. Visserligen är dessa oftast bensindrivna, men #4 bland omkörarna är nog Tesla. Jag tror mer att hastigheten har med prislapp och social position att göra, än att det beror på el/bensin/diesel.
 
D
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Jag har aldrig förstått det där med att snålköra, jag kör 2000 mil om året och skulle väl spara max 1000-1500kr om året att ständigt ligga 10-15 km under hastighetsbegränsningen. Sen dom som köper en bil för >500k och sen köper lågprisdäck eller året runt till bilen, korkat… Har man inte råd att följa hastighetsbegränsningen och köpa riktiga däck tycker jag man gör bäst att ta bussen eller köpa en billigare bil.
Då antar jag att du känner likadant för de som optimerar sina bolån, försäkringar, värmepumpar, pantar sina tomburkar osv, det är nog bara så att många känner tillfredsställelse i att optimera, mycket har ju positiva sidoeffekter dessutom. Detta gäller nog i ännu större grad för de som absolut skulle ha råd att skippa allt detta.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
D djac skrev:
Då antar jag att du känner likadant för de som optimerar sina bolån, försäkringar, värmepumpar, pantar sina tomburkar osv, det är nog bara så att många känner tillfredsställelse i att optimera, mycket har ju positiva sidoeffekter dessutom. Detta gäller nog i ännu större grad för de som absolut skulle ha råd att skippa allt detta.
En tusing här och en tusing där och lite pantburkar där gör skillnad. Fattar inte folk som tänker äsch på en tusing.
Nu har jag råd att säga äsch men i helskotta heller.
 
  • Gilla
Dsl och 2 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
När jag senast var på vårdcentral så uppmärksammade jag medan jag väntade att en kille i 30 åldern....
Det saknas något i denna historie.
Var det gratis parkering på laddplatsen?
Måste man starta laddningen manuellt från laddstolpen(själv brukar jag starta laddningen antingen sittande i bilen dvs läkaren kunde gått in och startat betalningen.)
Var bilen på timer så den startar senare?
Själv pluggar jag i bilen när jag kommer till jobbet( min egen plats och laddare) men laddningen starta först 2h senare för att inte ladda när elnätet är på sin topp.

Jag vet inte någon som orkar ta fram laddkabeln, plugga I den men sen inte ladda och de inte finns något annat motiv.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
En tusing här och en tusing där och lite pantburkar där gör skillnad. Fattar inte folk som tänker äsch på en tusing.
Nu har jag råd att säga äsch men i helskotta heller.
Behöver inte vara så svart/vitt att vara ekonomisk, kan spara på en sak och slösa på något annat.:cool: Där vi värderar saker olika. Följer tråden men är idag inte motiverad att köpa en elbil utifrån funktion och någon ekonomisk vinning. Bättre lägga de kronorna på lite bättre maltwhisky även att det inte är pant på flaskorna.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Behöver inte vara så svart/vitt att vara ekonomisk, kan spara på en sak och slösa på något annat.:cool: Där vi värderar saker olika. Följer tråden men är idag inte motiverad att köpa en elbil utifrån funktion och någon ekonomisk vinning. Bättre lägga de kronorna på lite bättre maltwhisky även att det inte är pant på flaskorna.;)
Jo men om man håller skyltad hastighet och kan spara en tusing kan ingen gnälla på.
 
D djac skrev:
Då antar jag att du känner likadant för de som optimerar sina bolån, försäkringar, värmepumpar, pantar sina tomburkar osv, det är nog bara så att många känner tillfredsställelse i att optimera, mycket har ju positiva sidoeffekter dessutom. Detta gäller nog i ännu större grad för de som absolut skulle ha råd att skippa allt detta.
Jodå jag pantar burkar och slösar inte mer energi än vad jag behöver för att leva ett bekvämt liv men jag tycker att man är fel ute om man köper en elbil för en halv miljon för att sedan köpa trafikfarliga lågprisdäck och blockera trafikflödet för att få kalkylen att gå ihop. Av din kommentar att döma verkar du dock vara av en annan uppfattning?
 
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men det kan man väl tycka att alla som köper snålbudgetdäck borde ta bussen oavsett om bilen kostar 5000 eller 2 miljoner.
Varför ska vi andra riskera skador för att någon köper de billigaste sämsta däcken till sin bil bara för den har en bil för 10 000? De gör ju absolut ingen skillnad i relation till vad bilen kostar.
Jag kan absolut hålla med om att bra däck ska prioriteras men jag har mer förståelse för att man köper lågprisdäck om man hat begränsad ekonomi och kör en billig bill jämfört med om man anser sig ha råd med en bil för en halv miljon.
 
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Jag kan absolut hålla med om att bra däck ska prioriteras men jag har mer förståelse för att man köper lågprisdäck om man hat begränsad ekonomi och kör en billig bill jämfört med om man anser sig ha råd med en bil för en halv miljon.
Bra däck är det SISTA jag snålar in på bättre då att snåla in på ren LYX. Men så är jag heller inte någon som måste visa upp en snygg fasad och de senaste kläderna/ prylarna. Bra däck är en hederssak för mig och för de andra på vägen. Snygga fälgar däremot är ren LYX och har inget med trafiksäkerhet att göra !
D djac skrev:
Låter som en karaktär i en Keplerbok
Ja
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Jodå jag pantar burkar och slösar inte mer energi än vad jag behöver för att leva ett bekvämt liv men jag tycker att man är fel ute om man köper en elbil för en halv miljon för att sedan köpa trafikfarliga lågprisdäck och blockera trafikflödet för att få kalkylen att gå ihop. Av din kommentar att döma verkar du dock vara av en annan uppfattning?
Tja, jag är nog en av de som håller ett öga på förbrukningen och känner tillfredsställelse av att hålla den nere, det gör nog att jag förstår de som också sänker hastigheten något för att få ännu finare siffror, även om jag inte är exakt där. Det där snacket om att blockera trafikflödet köper jag inte, finns gott om fordon som inte kan hålla de högsta hastigheterna så att det körs i olika fart är nog en verklighet man får köpa om man ger sig ut på vägarna.

Billiga däck tilltalar inte just mig, gäller nog varor generellt, men egentligen skulle man nog kunna vara mer krass där och köpa däck efter sitt behov, jag köper alltid "det bästa" själv, förmodligen oförnuftigt.

De som har inställningen idag att jag använder precis så mycket energi som behövs för att jag ska ha ett bekvämt liv kommer nog förvånas över de omställningar de står inför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.