Hej.


Jag behöver hjälp med att få bort färg från ett antal pinnstolar som jag ska renovera.

De är målade i tre lager och det är ett helsike att slipa ner färgen mellan alla pinnar osv. Jag provade färgborttagningsmedel och färgen bubblade upp men blev klibbig och fasen ännu svårare att få bort.

Finns det bättre medel så att man bara kan pensla på och sen spola av all färgen med vattenslangen utan mekaniskt arbete?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hyvlade du bort färgen med en stålspackel när du hade lagt på färgborttagningsmedlet och väntat några timmar?
Det rekommenderas här: [länk]
Där finns också fler tips liksom på [länk]
Ja, grejen är att det är en himla massa pinnar och det var hopplöst att få bort färgen på och mellan dessa.

Att plocka isär stolarna är inte ett alternativ, så därför tänker jag att någon har nån smart idé kanske?

Om man tar jättemycket färgborttagare? Kan man få det så att färgen rinner av, typ så att man spolar av dem med slangen så står de där trärena.... Eller är det önsketänkande? :cool:
 
Jag hade använt en värmepistol men visst tar det tid.
 
Unikt namn
Kanske laser?
 
Varmluftspistol och skrapa är den normala metoden.
 
Ir-lampa och skrapa är bra till gammal färg. Skillnaden mot varmluft är att det värmer mildare, vilket är bra om det är blyfärg för att inte andas in blyångor, och att färgen släpper utan att brännas. När den kallnat är den lätt att skrapa av.
 
Måla pinnstolar var mitt coronaprojekt. Jag upptäckte ganska snabbt att pinnstolar har en faslig mängd pinnar och det var inte så kul i längden. Jag tog bort mycket av den gamla färgen med en värmepistol, skrapa, slippapper, slipmaskin och blod svett och tårar. Det gick ju inte att bli av med allt så det gäller att vara pragmatisk och nöjd med det som går.

Målandet som jag sett fram emot så mycket var även det en kamp mot pinnarna.

Mina tips är tålamod och en vind eller källare att lämna projektet på i långa perioder.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.