26 585 läst · 77 svar
27k läst
77 svar
Byggmax orimliga reklamationsregler
Vad överdriver vi om?X Pontus rätzer skrev:
Att era grejer inte håller rätt kvalité, att de flesta anställda enbart är händer utan kunskap eller att handläggningstiden för en reklamation är 30 dagar eller menar möjligtvis att det är extremt krångligt att göra en reklamation på nätet istället för i butik?
1: vi erbjuder ALLTID mil ersättning. Frågan är om han kände sej nekad för han ville ha flera 100kr milen.Gohf79 skrev:
2: reklamationen går via formuläret tycker jag som anställd är bra för jag har inga möjligheter till testa ALLA produkter och försöka laga dom så det är bättre det landar hos leverantören. (Sen som privat så kan jag hålla med om det kan vara lite irriterande)
3: angående kontantfria. Jag vill inte bli rånad eller riskera något jag vill komma hem frisk och glad till min 1åriga lilla flicka. Så jag är glad vi valde inte ta kontanter här. Dom som tror banken vill försöka kontrollera är ju lite (långsynta?) Inte fan bryr banken sej vad du handlar med dina pengar fast många tror det (inkl min egna farmor som alltid ska ha kontanter)
Den här tråden handlar om reklamation och huruvida Byggmax följer Svensk lagstiftning.X Pontus rätzer skrev:1: vi erbjuder ALLTID mil ersättning. Frågan är om han kände sej nekad för han ville ha flera 100kr milen.
2: reklamationen går via formuläret tycker jag som anställd är bra för jag har inga möjligheter till testa ALLA produkter och försöka laga dom så det är bättre det landar hos leverantören. (Sen som privat så kan jag hålla med om det kan vara lite irriterande)
3: angående kontantfria. Jag vill inte bli rånad eller riskera något jag vill komma hem frisk och glad till min 1åriga lilla flicka. Så jag är glad vi valde inte ta kontanter här. Dom som tror banken vill försöka kontrollera är ju lite (långsynta?) Inte fan bryr banken sej vad du handlar med dina pengar fast många tror det (inkl min egna farmor som alltid ska ha kontanter)
Visserligen bekräftar du att Byggmax inte följer Svensk lag utan försöker hitta på sina egna lagar/regelverk.
Det irriterar mig att du försöker släta över detta, speciellt eftersom du är anställd på Byggmax.
Jag tycker inte det är ok.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 430 inlägg
Tyvärr tillåter inte det här forumet att enskilda anställda går in och försvarar sin arbetsgivare. Det är i så fall företagets sak att göra öppet.X Pontus rätzer skrev:1: vi erbjuder ALLTID mil ersättning. Frågan är om han kände sej nekad för han ville ha flera 100kr milen.
2: reklamationen går via formuläret tycker jag som anställd är bra för jag har inga möjligheter till testa ALLA produkter och försöka laga dom så det är bättre det landar hos leverantören. (Sen som privat så kan jag hålla med om det kan vara lite irriterande)
3: angående kontantfria. Jag vill inte bli rånad eller riskera något jag vill komma hem frisk och glad till min 1åriga lilla flicka. Så jag är glad vi valde inte ta kontanter här. Dom som tror banken vill försöka kontrollera är ju lite (långsynta?) Inte fan bryr banken sej vad du handlar med dina pengar fast många tror det (inkl min egna farmor som alltid ska ha kontanter)
Frågan var alltså vad det överdrivs om. På detta svarar du att det som skrivs stämmer och är irriterande?X Pontus rätzer skrev:1: vi erbjuder ALLTID mil ersättning. Frågan är om han kände sej nekad för han ville ha flera 100kr milen.
2: reklamationen går via formuläret tycker jag som anställd är bra för jag har inga möjligheter till testa ALLA produkter och försöka laga dom så det är bättre det landar hos leverantören. (Sen som privat så kan jag hålla med om det kan vara lite irriterande)
3: angående kontantfria. Jag vill inte bli rånad eller riskera något jag vill komma hem frisk och glad till min 1åriga lilla flicka. Så jag är glad vi valde inte ta kontanter här. Dom som tror banken vill försöka kontrollera är ju lite (långsynta?) Inte fan bryr banken sej vad du handlar med dina pengar fast många tror det (inkl min egna farmor som alltid ska ha kontanter)
Förfarandet strider ju dessutom mot gällande lagstiftning, har vi konstaterat. Gäller denna lagstiftning eller det du tycker är bekvämast men irriterande för den som drabbas?
Medlem
· Västra Götaland
· 71 inlägg
"Återköp av varor som finns i våra butiker returnerar du i butik, även om du betalt varan online."
"Du kan inte returnera webbvaror (varor som endast finns i vårt online-sortiment) i butik. Du får tillbaka pengar via samma betalsätt som du använde vi köpet."
https://support.byggmax.se/hc/sv/articles/360012358299-Var-returnerar-jag-mina-varor-köpta-i-butik-
Låter således lite märkligt att de inte accepterar återköpp i butik med andra ord.
"Du kan inte returnera webbvaror (varor som endast finns i vårt online-sortiment) i butik. Du får tillbaka pengar via samma betalsätt som du använde vi köpet."
https://support.byggmax.se/hc/sv/articles/360012358299-Var-returnerar-jag-mina-varor-köpta-i-butik-
Låter således lite märkligt att de inte accepterar återköpp i butik med andra ord.
Håller helt med. Därför har jag en hög kontanter, när skiten träffar fläkten.N Nalleman64 skrev:Jag vet det men det betyder inte att jag tycker det är rätt. Senast häromdagen såg jag exempel på när kortköp inte fungerade men kontantköp gick bra. Tur att jag hade kontanter med mig då.
Samhället blir otroligt sårbart när man gör sig helt beroende av kortbetalningar.
(Det handlade givetvis inte om Byggmax den gången).
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 571 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 571 inlägg
Samma här. Jag alternerar mellan kort och kontanter. Det sistnämnda för att jag blir förbannad på den enorma viljan att försöka utrota denna form av betalning och även för att jag inte tycker det känns alltigenom bra att butikerna registerar precis varje inköp jag gör (vilket är fallet vid kortbetalning).X Xanthopteryx skrev:
Motsträvig? Japp och det står jag för.
Är det bara jag som har fått bra service på Byggmax?
Beställde trävaror och isolering som Byggmax levererade och efter 2-3 veckor när det var dags för isoleringen, upptäcktes det att det var för mycket av en storlek och för lite av en annan storlek.
Skickade mejl och förklarade problemet och fick svar att jag kunde välja mellan avdrag på fakturan eller ny leverans.
Beställde trävaror och isolering som Byggmax levererade och efter 2-3 veckor när det var dags för isoleringen, upptäcktes det att det var för mycket av en storlek och för lite av en annan storlek.
Skickade mejl och förklarade problemet och fick svar att jag kunde välja mellan avdrag på fakturan eller ny leverans.
Skillnad på återköp och reklamation. Ett återköp kan de sätta ut i butiken igen.A Andreas12345 skrev:"Återköp av varor som finns i våra butiker returnerar du i butik, även om du betalt varan online."
"Du kan inte returnera webbvaror (varor som endast finns i vårt online-sortiment) i butik. Du får tillbaka pengar via samma betalsätt som du använde vi köpet."
[länk]
Låter således lite märkligt att de inte accepterar återköpp i butik med andra ord.
Sen är det inte alltid butiken som hänvisar till webbformulär, köpte B&O hörlurar på MediaMarkt och alla reklamationer ska göras direkt till B&O via webb.