Hej!
Är i processen att bygga en minimal gästtoa i källaren och funderar på hur jag ska lösa ventilationen då den nya toaletten hamnar mitt i Huset har självdrag och anliggande tvättstuga finns en ventilationskanal i murstocken (röd cirkel på bilden). Blå cirkel är tilluft, troligtvis för tidigare matkällare eller liknande. Sitter ett element i rummet bredvid.

Min tanke är att sätta en fläkt i kanalen i murstocken och en enkel ventil i takhöjd ut från wc:n, för att på så vis hoppas att fläkten drar vidare den luften.

Har inte planerat för någon uppvärmning på toaletten, men kanske behövs? Vore även bra att få någon slags ventilation av utrymmet under trappen och golvet som går ”runt” toaletten.

Många frågor, så uppskattar alla möjliga svar även fast det inte är svar på allt!

Allt gott!
 
  • Handritad planlösning av källare med markerade ventilationskanaler och position för toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

ag tror ju att luft föredrar att gå enklaste vägen så med tilluft och frånluft mittemot varandra i en ände av rummet så blir det ett luftflöde som i huvudsak är rakt mellan dem. Det är därför man inte vill ha till- och frånluft i samma rum utan i olika rum så att det blir ett drag mellan rummen.

Det vore därför bättre om du kan få in tilluft i det andra rummet i närheten av dess element (och täppa till nuvarande). Då kommer det att bli så att uppvärmd luft rör sig därifrån och genom tvättstugan. För att få ventilation av toaletten behöver du en fläkt som ser till att blåsa ut luft från toaletten ut i tvättstugan och den ska vara högt placerad och inte nära dörren (som ska ha luftspringa under sig).

Toaletten lär få samma temperatur som tvättstugan om du får till ventilationen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

ag tror ju att luft föredrar att gå enklaste vägen så med tilluft och frånluft mittemot varandra i en ände av rummet så blir det ett luftflöde som i huvudsak är rakt mellan…
Hej och tusen tack för svaret!

Låter vettigt, vad gäller tilluften så var den faktiskt stängd innan renoveringen påbörjades så det låter helt rimligt!

Menar du att man skulle ha två fläktar, en på toaletten och en i murstocken? Blir ibland drag åt ”fel” håll i mutstocken så tänker att det vore bra att få fart på luften i rätt riktning där.
 
BirgitS
Ja, två fläktar på de ställena tror jag blir bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.