Familjen Forslund tar enbart solen till hjälp för att värma sin utomhuspool. Deras lösning är ett välisolerat transparent soltak som håller poolen varm under större delen av badsäsongen.


Du kan läsa artikeln här: Så byggde familjen Forslund sin energieffektiva pool
 
Varför stänga av cirkulationen på natten?
Själv gör jag tvärtom, kör pooolen och värmer (under mjukt poolöverdrag) när elpriset är som lägst, mest på natten och helgen då priset/kWh oftast är mindre än 10% av dagpriset. Denna funktion kan skapas ganska enkelt med timpris styrning.
Dessutom har jag kompletterat värmepumpen ( Heatforce M70) med solvärme bestående av ca 40m slinga svart 50mm PVC på mitt platta tak + lämplig styrning.
Slutligen har jag valt att sätta alla termostater så att medeltemperaturen i poolen inte överstiger 27 grader.

Min välisolerade enplansvilla (Elområde 3) på 210 m2 inkl pool hade 2021 en årsförbrukning av ca 17000 kWh. med en total kostnad för el + nät av ca 3200 SEK./mån.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
O
L Leo99 skrev:
Varför stänga av cirkulationen på natten?
På dagen pumpas kallt vatten från poolen till solfångaren/värmeväxlaren och kommer sedan tillbaks varmare än det var innan. På natten blir effekten den omvända: Varmt vatten från poolen pumpas till solfångaren/värmeväxlaren där det kyls ned och kommer tillbaks kallare. Så det är inte särskilt svårt att förstå om du bara tänker efter lite.
 
O Steamboy skrev:
På dagen pumpas kallt vatten från poolen till solfångaren/värmeväxlaren och kommer sedan tillbaks varmare än det var innan. På natten blir effekten den omvända: Varmt vatten från poolen pumpas till solfångaren/värmeväxlaren där det kyls ned och kommer tillbaks kallare. Så det är inte särskilt svårt att förstå om du bara tänker efter lite.
Jag har ett kombisyatem med solfångare för värme/varmvatten/poolvärme.
När poolen är avstängd vintertid (oktober-mitten april) går värmen i solfångaren till värme och varmvatten.
I mitten på april börjar vi värma upp poolen med hjälp av solfångare som då bara genererar värme till varmvatten i första hand, det som blir över går till poolen via en 3-vägsventil som switchar till poolens högflödesväxlare från Pahlens när ackumulatortanken är tillräckligt varm (55-60 grader).
Cirkulationspumpen på 1 kW går dygnet runt med el från mina solceller....= gratis uppvärmning
Funkar klockrent!
 
  • Gilla
Anders Svensson4807 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
E El oso skrev:
Jag har ett kombisyatem med solfångare för värme/varmvatten/poolvärme.
När poolen är avstängd vintertid (oktober-mitten april) går värmen i solfångaren till värme och varmvatten.
I mitten på april börjar vi värma upp poolen med hjälp av solfångare som då bara genererar värme till varmvatten i första hand, det som blir över går till poolen via en 3-vägsventil som switchar till poolens högflödesväxlare från Pahlens när ackumulatortanken är tillräckligt varm (55-60 grader).
Cirkulationspumpen på 1 kW går dygnet runt med el från mina solceller....= gratis uppvärmning
Funkar klockrent!
Dina solceller ger el på natten?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Dina solceller ger el på natten?
Att det alltid aka komma såna här frågor från tvivlarre på förnybar energi, så oerhört tröttsamt.
Nä, de ger ingen el på natten men kunde ha gjort det om jag haft batterier, men det har jag inte. Ännu.
Däremot har Mälaeenergi nettodebitering så jag bryr mig inte. Solcellerna ger 15000 kWh/år så det räcker och blir över.
Jag skulle kunna minska poolcirkulationen genom att slå av den på natten eller installera tidsstyrning men är för lat för det, så jag kör dygnet runt.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
TRJBerg
E El oso skrev:
Att det alltid aka komma såna här frågor från tvivlarre på förnybar energi, så oerhört tröttsamt.
Nä, de ger ingen el på natten men kunde ha gjort det om jag haft batterier, men det har jag inte. Ännu.
Däremot har Mälaeenergi nettodebitering så jag bryr mig inte. Solcellerna ger 15000 kWh/år så det räcker och blir över.
Jag skulle kunna minska poolcirkulationen genom att slå av den på natten eller installera tidsstyrning men är för lat för det, så jag kör dygnet runt.
Att jag frågade berodde på att du skrev att pumpen gick dygnet runt på el från solcellerna.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
E El oso skrev:
Att det alltid aka komma såna här frågor från tvivlarre på förnybar energi, så oerhört tröttsamt.
Nä, de ger ingen el på natten men kunde ha gjort det om jag haft batterier, men det har jag inte. Ännu.
Däremot har Mälaeenergi nettodebitering så jag bryr mig inte. Solcellerna ger 15000 kWh/år så det räcker och blir över.
Jag skulle kunna minska poolcirkulationen genom att slå av den på natten eller installera tidsstyrning men är för lat för det, så jag kör dygnet runt.
Det handlar inte om att inte tro på solceller...
men ingen tror så hårt på solceller att de ger el på natten.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
är det bara jag som skulle köra cirkulationen dygnet runt för att rena vattnet?
Jag gillar rent vatten....
 
E El oso skrev:
Cirkulationspumpen på 1 kW går dygnet runt med el från mina solceller....= gratis uppvärmning
Funkar klockrent!
Varför har du en cirkulationspump på 1 kW??? Moderna pumpar drar väl bara en tiondel av det?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Cirkulationspumpen dimensioneras efter sandfiltret. Backspolning av sandfiltret kräver mer än cirkulation för rening men 500W pump räcker för vanliga villapooler. För övrigt så är förnybar ett reklamfloskelord utan definierad innebörd.
 
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
F
färdigmonterat från Ungern för ca 50 000 kronor

Det finns ju billigare poolskydd givetvis. Men man undrar ju hur pass stor skillnad det gör. Man kan värma poolen rätt många säsonger för 50 lakan.
 
F Fideliox skrev:
färdigmonterat från Ungern för ca 50 000 kronor

Det finns ju billigare poolskydd givetvis. Men man undrar ju hur pass stor skillnad det gör. Man kan värma poolen rätt många säsonger för 50 lakan.
Intressant fråga. 50000:- får man en del energi för.
 
Pooltaket sparar inte bara energi. En stor fördel är att luften under taket är varm även när det är kallt ute och det går även utmärkt att bada när det regnar utan att frysa.
 
Hur mycket sparar dom på taket ? Är det 1000kr per år/ 50 års återbetalning?
Och hur kan taket göra att det behövs 75 % mindre kemikalier.
Borde det inte gå åt mer när cirkulation är avstängd nattetid?
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.