För några år sedan lät vi göra en tillbyggnad på 4*3 m. Grävde nu fram krypgrunden av betong och upptäckte att ena hörnet inte har kontakt med berget utan hänger i luften. Det var bara lös sand/jord under. Detta gäller även till stor del de 2 meterna mellan avloppsrören (se bilden)

Resten av grunden står stadigt direkt på berg och jag har inte märkt några sättningsskador.

Pratade med en husbyggare och han påstod det inte är någon fara för bärigheten. Det skulle räcka med att skotta i lite singel för att parera markfukten.

Men räcker det verkligen? Behöver man inte stadga upp på något sätt?

Tacksam för svar

Joakim
 
  • grund_horn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Det är givetvis aldrig bra ur konstruktiv synpunkt om någon del av det som ska föra ner lasterna från tak och bjälklag till mark hänger fritt i luften. Mitt förslag är att du införskaffar en säck Bentonit och en säck std.cement och sen packar in några flisor tegel eller annat oorganiskt material i springan på 20 cm längd med cc 20 cm och i vartannat fack häller in trögflytande bruk gjort på lika delar Betonit och std.cement. Då expanderar Bentoniten och du har fast mark under grundmuren på var 20:e centimeter, 20 cm i längd. De fack som blir tomma släpper igenom det vatten som sköljt bort underlaget.
__________________
Byggaren
 
Ok, tack.
Ska jag fylla igen med singel sedan?
alltså fylla upp med singel till marknivå längs hela grundmuren

/Joakim
 
I
Eftersom jag inte såg någon dräneringsledning runt hörnet eller angränsande sidor är det en god ide.
_______________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.