Ursäkta den långa trådtiteln.

Jag sitter och svettas och fick en tanke och började googla men hittade inget eller kommer bara inte på några bra sökord.

Finns möjligheten att spara sommarvärmen som den är för att kunna använda sig av den på vintern ?

Jag vet att liknande finns för själva elen och på så vis kunna rulla runt på + - 0 över året räknat men finns det för den rena värmen ?

Tack för svar så länge !
 
Nej, du kan spara värme lika lite som el.

Det man kan göra är att värma borrhålet om man har bergvärme, men det gör inte särskilt stor skillnad. Annars är det gigantiska tankar som gäller.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hmm, synd, då antar jag att tvärtom inte heller är möjligt, nyttja lagrad kyla från i vintras, hade varit skönt nu :)
 
J jarker skrev:
Ursäkta den långa trådtiteln.

Jag sitter och svettas och fick en tanke och började googla men hittade inget eller kommer bara inte på några bra sökord.

Finns möjligheten att spara sommarvärmen som den är för att kunna använda sig av den på vintern ?

Jag vet att liknande finns för själva elen och på så vis kunna rulla runt på + - 0 över året räknat men finns det för den rena värmen ?

Tack för svar så länge !
Tja, sommarens ljus och värme kan ganska enkelt sparas som biobränsle, i form av ved är det rätt lätt att samla och spara energi från sommaren till svalare tider.
 
  • Gilla
gone_fishing och 5 till
  • Laddar…
Is är ju möjligt att spara, men det är inte utan arbetsinsats.
 
Det har du ju rätt i, tänkte inte på det.

Fast jag hade väl tänkt mig något smidigare kanske, ställ in termostaten som du vill ha den och kunna använda så mycket värme man önskar och så fylls det på under sommaren då jag självklart inte vill ha det varmare än inställd temperatur.

Vad jag menade när jag skrev att det är möjligt med el var ju att man med solpaneler producerar el på sommaren som man säljer och köper tillbaka på vintern vid behov.
 
  • Gilla
da98jpn
  • Laddar…
Försök sälja din överskottsvärme nu. Jag är inte spekulant.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Det har väll gjorts försök med stora nedgrävda betongtankar som värms upp under sommaren med hjälp av solfångare och så tar man ut värme ur dom under den kalla säsongen.

Men det väll som det enda jag vet av iaf.
Annars ör det att värma borrhålet Men har man ett hål med mycket grundvatten så vet jag inte hur mycket det hjälper igentligen
 
D Daniel 109 skrev:
Försök sälja din överskottsvärme nu. Jag är inte spekulant.
:rofl::crysmile: synd.

Jag tänker att det är tur att det inte snöar det är ju ändå alldeles för varmt att skotta :D
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Det har väll gjorts försök med stora nedgrävda betongtankar som värms upp under sommaren med hjälp av solfångare och så tar man ut värme ur dom under den kalla säsongen.

Men det väll som det enda jag vet av iaf.
Annars ör det att värma borrhålet Men har man ett hål med mycket grundvatten så vet jag inte hur mycket det hjälper igentligen
Om grundvattnet är rörligt lär det inte gå att få någon ekonomi i lagring av värme
 
F fribygg skrev:
Om grundvattnet är rörligt lär det inte gå att få någon ekonomi i lagring av värme
Har man grundvatten så hjälper det nog troligen inte att skicka värme i hålet men har man ett torrt hål eller ett med väldigt lite grundvatten kan det nog säkert hjälpa lite till vintern om man har frikyla som värmer hålet någon grad under sommaren.

Men hur stor vinst man har av det på ett hål som är dimensionerat för effektbehovet vet jag faktiskt inte.
 
Intressant, hoppas någon kommer på något bra, det skulle kunna vara användbart för många :)
 
  • Gilla
Kuslake
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Har man grundvatten så hjälper det nog troligen inte att skicka värme i hålet men har man ett torrt hål eller ett med väldigt lite grundvatten kan det nog säkert hjälpa lite till vintern om man har frikyla som värmer hålet någon grad under sommaren.

Men hur stor vinst man har av det på ett hål som är dimensionerat för effektbehovet vet jag faktiskt inte.
Hur tar man värme eller kyla ur ett torrt borrhål?
 
F fribygg skrev:
Hur tar man värme eller kyla ur ett torrt borrhål?
Har man oturen att ha helt tätt berg utan vatten så fyller man antingen vatten i hålet eller tar man och fyller det med borrkax eller vad man nu har tillgängligt.

Det är inte så vanligt med helt torra hål, men det förekommer.
Så där kan man nog ha en vinst med att försöka värma hålet för att få bättre cop på vintern.

Men jag har ingen aning om vilka besparingar det kan ge eller hur mycket "energi" man kan "lagra"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.