KristinaRT
J Julistormen skrev:
Tack igen för alla förslag, fastnade extra för Sorbus ullungensis, men på många sidor står det >8 meter? Det känns lite väl högt, eller kan man på ett enkelt sätt hålla nere höjden till säg 4 meter? (OBS nybörjare)
Jag gillar själv rönnar mycket, och detta är en av de vackraste!

Jag tror aldrig jag sett en Ullungrönn bli >8 m (i Sverige). Tvärt om brukar det bli ett sannerligen lagom högt träd på runt 5-6 m (om någon har en riktigt hög ullungrönn får de gärna rätta mig…)
 
Redigerat:
Claes Sörmland
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag gillar själv rönnar mycket, och detta är en av de vackraste!

Jag tror aldrig jag sett en Ullungrönn bli >8 m (i Sverige). Tvärt om brukar det bli ett sannerligen lagom högt träd på runt 5-6 m (om någon har en riktigt hög ullungrönn får de gärna rätta mig…)
Har heller inte sett några 8 m träd. Men troligen hamnar de där efter 50 år eller så, de slutar ju inte att växa på höjden. Mina två som är planterade för kanske 15 år sedan är 4-5 m meter idag.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
K
Vi har en 8 meter+ ullungsrönn här i kvarteret. Jag satte två små träd för två år sen och tycker inte att de växer som förväntat, men man får kanske ge dem ett par år till
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kan man klippa dom på höjden så den blir bredare istället? Har lite platsbrist, ca 4 meter brett max. Tror ni det går?
 
TS vill ogärna ha besväret med att klippa men jag går ändå emot: Klotrobinia (finns bland mina bilder). På våren när den tänder klipper man den som en igelkott - ett träd tar max 8 minuter att klippa. Det har ett exotiskt, läckert helt tätt bladverk som småfåglarna älskar att bygga bo i. Rotskott? Ja, så det bör placeras i gräsmatta som klipps regelbundet. Enstaka (obs enstaka) skott kan dyka upp bortom 4 m men de syns och kan lätt dras upp. Stamhöjd väljer man själv men personligen vill jag kunna gå under trädet. Jag har 3 st på rad, precis så att de nuddar varandra dvs 3 m emellan. Perfekt insynsskydd precis där man vill ha det.

Räkna med att grenarna växer 1-1,5 m under säsongen. Vill man ha mer bredd klipper man inte så hårt som jag gör. Klipper man inte alls förlorar trädet sin klotform och den äkta robiniaroten tar över - då blir det ett mycket stort träd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Julistormen
  • Laddar…
F
K Kallebo skrev:
Vi har en 8 meter+ ullungsrönn här i kvarteret. Jag satte två små träd för två år sen och tycker inte att de växer som förväntat, men man får kanske ge dem ett par år till
Jag tog för kanske fem år sedan frön och fick ett stort antal fröplantor som jag spred ut på olika ställen. Några är nu 30cm och andra är tre meter. Skillnaden är att de som växer bra står bakom vedboden där allt vatten från taket hamnar hos dem. Det stora taket gör ju att även mindre regnskurar under sommaren blir till hyggliga rotblötor för träden. Det gör helt otrolig skillnad på tillväxten.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
M
Ingen som föreslagit uppstammad salix?
Köp med så hög stam som du vill ha, den blir inte högre bara tjockare, kronan väver som ogräs så du kan klippa den till den form och storlek du vill ha. Rätt små löv som inte skräpar ner så mycket och vacker med vita/rosa blad när den blommar.
 
  • Gilla
Julistormen
  • Laddar…
M mnils skrev:
Ingen som föreslagit uppstammad salix?
Köp med så hög stam som du vill ha, den blir inte högre bara tjockare, kronan väver som ogräs så du kan klippa den till den form och storlek du vill ha. Rätt små löv som inte skräpar ner så mycket och vacker med vita/rosa blad när den blommar.
Kan man få den till att inte se ut som chubaka?
 
J Julistormen skrev:
Kan man få den till att inte se ut som chubaka?
Tveksamt :rofl:

Trädet som avses är nog eukalyptusvide Salix integra, det finns några namnsorter i handeln. Det är inte uppstammat utan ympat vilket gör att enbart kronan växer. Den vitrosa färgen på våren är inte blomning utan blad som så småningom övergår i grönt. Härdigt till zon 3 - ungefär.
Detta är ett litet prydnadsträd som inte fyller den funktion som du efterfrågar, som skuggande träd 3 -5 m högt.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bollpil passar i så fall bättre.
 
K
A Abies koreana skrev:
Tveksamt :rofl:

Trädet som avses är nog eukalyptusvide Salix integra, det finns några namnsorter i handeln. Det är inte uppstammat utan ympat vilket gör att enbart kronan växer. Den vitrosa färgen på våren är inte blomning utan blad som så småningom övergår i grönt. Härdigt till zon 3 - ungefär.
Detta är ett litet prydnadsträd som inte fyller den funktion som du efterfrågar, som skuggande träd 3 -5 m högt.
De växer dock som ogräs och vi hade en som blev va 1,5 meter vid under tre år. Har en kompis vars föräldrar på trettio år fick ett par enorma exemplar.. men nä snabb skugga blir det inte. Vårt började på slutet bli ganska vingligt också...
 
Hassel

Lummig allé av snirkliga hasselträd med gröna löv och sparsam belysning från himlen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
K
Ingen som testat vanlig bok som skuggande träd? Vi har ca 120 meter bokhäck och det är ju verkligen ett växtslag som växer otroligt fort. Våra små fåniga 50-80 plantor är på drygt 5 år blivit en 3 meter hög häck på sina ställen som vi kämpar med att inte låta växa till himmeln.

Tål ju tydligen beskärning väldigt väl:crysmile:
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Ingen som testat vanlig bok som skuggande träd? Vi har ca 120 meter bokhäck och det är ju verkligen ett växtslag som växer otroligt fort. Våra små fåniga 50-80 plantor är på drygt 5 år blivit en 3 meter hög häck på sina ställen som vi kämpar med att inte låta växa till himmeln.

Tål ju tydligen beskärning väldigt väl:crysmile:
De är mycket bra skuggträd men de blir enormt stora och det är ingen bra idé att försöka hålla ett enormt träd litet med beskärning. Det går ett tag men det är ganska få som orkar göra jobbet en eller två gånger per år i längden. Därtill är bok törstiga träd, de mår inte bra där det är torrt. Och så växer de relativt sakta när de är små, det tar några år innan de sätter fart och växer. Finns många andra träd som gör tvärt om, växer fort i början och saktar av sedan, vilket ju passar bättre om man vill ha ett mindre skuggträd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.