Jag och tjejen har köpt ett 1½ plan plus källare. Källaren är för oss rent förvaringsutrymme. Vi har garage, pannrum, förråd, matkällare, tvättstuga och en gillestuga som vi inte kommer att använda. Källaren är på ca 100kvm I gillestugan hade besiktningsmannen däremot upptäckt lite hög fuktkvot men det berodde lite på stupröret som gick ner där på andra sidan väggen och fukten satte sig i träreglarna och träpanelen.. Annars inga jättestora fuktproblem men en dränering hade väl säkert inte skadat.

MEN är det behövligt att dränera källaren när vi inte har det minsta intresse i den förutom att använda som garage och förvaring. Vi kommer dock att ha på 2-3 vattenburna element som går i källaren.
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera dränera. För jag skulle inte vilja förvara något där det är fukt. Allt dra åt sig en lukt o du tycker säkert inte att det luktar,men du har redan vant dig.Eftersom du också ska ha tvättstuga där nere så blir det ju inte bättre om du ska hänga tvätt där nere också. Eftersom ditt hus vilar på den så skulle jag inte snåla på det i alla fall.

Lycka till med ditt val!
 
Först ska du förstås ta reda på exakt vilka fuktnivåer ni har i källaren och hur nivåerna påverkas av enkla åtgärder, som att sätta på lite värme.

Om du med lite värme kommer ner i en godtagbar luftfuktighet så behöver du förstås inte dränera om.

Om du har trä i kontakt med betong är det dock bra att åtgärda detta.
 
jessica skrev:
Jag skulle rekommendera dränera. För jag skulle inte vilja förvara något där det är fukt. Allt dra åt sig en lukt o du tycker säkert inte att det luktar,men du har redan vant dig.Eftersom du också ska ha tvättstuga där nere så blir det ju inte bättre om du ska hänga tvätt där nere också. Eftersom ditt hus vilar på den så skulle jag inte snåla på det i alla fall.

Lycka till med ditt val!
Pratat med dräneringsförsäljare? Låter som om "husets vilar på källaren bla bla" är argument från försäljare. Eller har du slängt ut dyra pengar på det?

Brorsan hade besök av en snubbe från ett "ta hand om översvämmade källare-företag" han tyckte det var förkastligt att för det första ställa ner möbler och bo i källare. Dom är till för cyklar och potatis. Sedan när brorsan förde dränering på tal gick han i taket. Han menade på att det var "bara" och måla med cilikat längst ner ca 10-15cm upp sen ha på lite värme i. Dränering av källare utan att bo då menade han på att asfaltsbeläggningen och cilikatet längst ner räckte gott o väl.

PS: Läste själv vad jag skrivit o jag låter nästa arg men det är jag inte. Alltid bra och få höra erfarenheter.DS
 
  • Gilla
Tennis-star
  • Laddar…
ordain skrev:
Först ska du förstås ta reda på exakt vilka fuktnivåer ni har i källaren och hur nivåerna påverkas av enkla åtgärder, som att sätta på lite värme.

Om du med lite värme kommer ner i en godtagbar luftfuktighet så behöver du förstås inte dränera om.

Om du har trä i kontakt med betong är det dock bra att åtgärda detta.
Det skulle vara godkända nivåer förutom i gillestugan. Där var det lite förhöjt men besiktningsmannen menade på att det berodde på stuprännan gick ner i marken på andra sidan.

Det står en massa trähyllor direkt på betongen o besmannen påpekade detta. Kunde bli mögel pratade han om. Suger det "organiska matrialet" så mycket fukt?
 
Vi dränerade eftersom planen var att skapa ett gästrum och i övrigt lite mer behagligt klimat. Fördelarna är nu: Ingen fukt-känsla, ingen lukt, tvätten torkar snabbare och inga fuktproblem med trähyllor på golvet. Nu är källaren också omisolerad i golvet med värme så nu är det som vilken boyta som helst. Vet inte om det hjälper dig i din beslutssituation..........
 
Om det finns fukt i golv/ vägg och man ställer trä eller kartong/papper där kommer det att börja mögla. Där det var fuktigt och stupröret fanns, är det ett stuprör som går ned till dagvatten anslutning eller ett som slutar ovan jord med en utkastare?
Om det anslutar till dagvatten är det troligtvis något fel som bör åtgärdas utan att du för den skull behöver göra något åt dräneringen.
 
Dilemmat jag och tjejen har är att vi som sagt inte skall bo i källaren. Som det är nu är det behaglig lukt med inslag av lite källarlukt... Klart det är inte skulle vara behagligt att bo där nere, men frågan är ifall en dränering är nödvändig då...
 
Jag skulle rekomendera att ni faktiskt försökte se över problemen och därmed (antagligen) dränera om. Jag förstår att det kan kännas som en onödig utgift (det är kostsamt jag vet, håller på och dränerar nu själv)... men ni har igen det i boendekvalite iaf i slutänden.. ÄVEN om ni inte planerar att använda källaren som boendeyta liksom...

Det är så mycket följdeffekter som kommer drabba er i slutänden iaf... jag menar börjar reglar eller material osv mögla.. stiger doften upp iaf.. på ett eller annat sätt.. sätter sig i väggar och golv... dessutom kanske ni vill hänga upp lite tvätt därnere ibland på tork.. då sätter sig fuktdoften och ev mögeldoft så småningom i kläder osv (detsamma gäller ALLT ni förvarar därnere! vi hade resväskor finkostymer.. inte trevligt kan jag tala om - kostsamt på sitt sätt!)

Lycka till !!
MVH Sandra
 
Och jag som har bott i en odränerad kåk från -50 nu i 7 år tycker att du mycke väl kan skjuta den utgiften på framtiden om du vet att det inte ska användas mer än som förvaring av icke fukt känsliga saker. Se bara till att inte dagvatten från taket rinner ner intill huset och tänk varje gång något ska ner i källaren. Många äldre källare är byggda för potatis och cyckel förvaring och är nog bäst till detta fram till dränering/isolering.
Pratade med isodrän försäljare då jag skulle ha lite som isolering under badrumsgolvet och han sa att många dränerar i onödan men då idag iaf får isolering på köpet vilket iofs inte är ett minus.
 
Frasse fräs skrev:
Dilemmat jag och tjejen har är att vi som sagt inte skall bo i källaren. Som det är nu är det behaglig lukt med inslag av lite källarlukt... Klart det är inte skulle vara behagligt att bo där nere, men frågan är ifall en dränering är nödvändig då...
Finns det någon husägare i hela riket som har 100 m2 som står helt tomt? In your dreams, mannen! Snart nog blir det kartonger och hyllor därnere med fuktosande innehåll. Seså, sätt på stövlarna nu och hyr in en minigrävare. Det fixar du på några dar.

//Per
 
Det verkar som om nästan alla tycker att man ska dränera om, oavsett om dräneringen är fungerande eller inte.

Jag måste säga att jag har lite svårt att förstå att man ska göra en så stor investering utan att först kontrollera ifall fuktnivåerna är för höga när man korrigerat stupröret och har värmen påslagen på det sätt man tänkt sig. Om fuktnivåerna inte är för höga får man inga som helst problem med dålig lukt som sätter sig i kläder eller annat. Det sker ju endast ifall fuktnivån är för hög, vilket vi faktiskt inte vet än.
 
Detta som ordain skriver är precis det jag menar oxå. Är det inte onormalt hög fuktighet och man är väl medveten om att det är en odränerad källare så går det utmärkt att vänta med dränering till den dan man vill använda den ytan till något annat än föråd.
 
Ja källaren är inte direkt som min farmors med stampade jordgolv. Det är alltid svårt att få ett objektivit svar då många man pratar med som dränerat pratar om hur bra det blev. Vad ska dom säga iofs "jag har slängt ut 100000 bara för att tvättstugan var en uns fuktig" när det kanske räckt med en avfuktare för 2000. Sedan kan man prata med annat "insatt" folk som säger "kasta ut 70' på sån skit, totalt onödigt"

Tror jag struntar i dräneringen till det behövs på riktigt, tills dess kör jag med god ventilation och en smula värme.
 
Vi hade en liknande situation som dig. Hus ifrån 1959, en källare som åtminstone på kort sikt skulle användas till att vara just källare (garage, tvättstuga mm), fuktgenomslag vid stuprören och i nederkant av källarväggen. I ett sådant läge så behöver man nog egentligen inte springa benen av sig för att dränera. Det finns onekligen roligare saker att lägga pengarna på. För att inte tala om hur tomten ser ut efteråt.

Vi valde dock ändå att dränera nu eftersom vi ville börja fixa med trädgården och inte ville förstöra allt i framtiden då vi troligen kommer att vilja utöka boytan med inredning av källaren. Vi hade dock kommit långt med att bara gräva upp en bit och lägga ny avrinning för takvatten. Det var den stora boven i vårat fall då de gamla rören hade spruckit och ledde vattnet rakt in mot grunden så fort det regnade.

Möjligen att du skulle fundera på att riva ut väggar och golv i gillestugan om du ändå inte skall ha använda den i framtiden. Trä på fuktiga väggar brukar kunna leda till problem.

-h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.