Hej,

Vi bygger en villa med ett falsad plåttak och har nu från vår byggare fått två val för plåten på taket.

Alternativen är PLX eller FA, men det säger mig ingenting, vad är rekommendationen från gruppen här?

Tack
 
Rickard.
PLX är ”mjuk” stålplåt som används i falsade plåttak. FA är jag inte helt säker men jag tror det är Alu-zink. Alu-zink har en tendens att inte riktigt fungera så bra ihop med verkligheten men jag är egentligen inte rätt man att säga något men eftersom vi är på internet vågar jag generellt avråda ;)
 
Fa är hårdare plåt, plx använder man normalt till täckning..
Är det möjligen klicktak dom pratar om?
 
Fa använder man till lister och beslag...
Aluzink är nästan borta från leverantörerna finns nog bara slätplåt kvar
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Fa är hårdare plåt, plx använder man normalt till täckning..
Är det möjligen klicktak dom pratar om?
klick funkade inte med vårt hus, så det kan inte vara det. Är rekommendationen att använda plx?
 
Anledningen til att vi inte kunde använda klick tak var för att det inte gick med våra takfönster
 
SiaBas SiaBas skrev:
klick funkade inte med vårt hus, så det kan inte vara det. Är rekommendationen att använda plx?
Ja det skulle jag påstå
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja det skulle jag påstå
Tack Rickard!

Vad är det främsta anledningen? Längre hållbarhet, håller färgen bättre etc?
 
Den är mjukare, fa spricker gärna om man är lite hårdhänt med den.. :cool:
 
Vi köper ju plåt på rulle, till bandtäckning är det (för det mesta) 670mm bredd. Tveksamt om det finns i fa
 
  • Gilla
Bengt Mark
  • Laddar…
Men om det inte är beställt så skulle jag tittat på bandtäckt aluminium
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men om det inte är beställt så skulle jag tittat på bandtäckt aluminium
Vi har fått det som förslag också, men det skulle bli 20% dyrare (och budgeten täcker inte det just nu). Hur mycket bättre blir det jämfört med PLX?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.