Gammal taklampa i vit armatur med tänd glödlampa på en strukturerad takyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel taklampa monterad på en strukturtapetserad vägg, tänd med synlig ljuskälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller gammal vit taklampa med synlig sockel och glödlampa mot texturerad takyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har flyttat in i en gammal hyresrätt som har sådanna här lampor i badrum och kök. Går det att byta ut dem eller behöver man en elektriker för det? Jag tänker att jag vill sätta dit ikea lampan ”frihult” istället men har ingen aning om det är möjligt!


är det lagligt att byta dessa själv eller behövs en elektiker? Jag kan ingenting om sådant.

tackar på förhand för svar!
 
  • Taklampa tänt i gammal hyresrätt, fråga om utbyte till IKEA 'FRIHULT'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä. Dels är de en elektrikers uppgift dels så är de en hyresrätt
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rent juridiskt får du inte byta lampan då det är ett badrum. I vardagsrummet hade du fått byta själv. Om du ändå tänker byta lampan så kommer du få bra hjälp här på forumet.
Vad hyresvärden tycker om att du byter lampa, det vågar jag inte uttala mig om. Fråga, eller låt bli att fråga, beroende på vad du tycker känns bäst.

Problemet med den där lampan är att den inte verkar ha någon ingång för kabeln från sidan. Det finns både bra och dåliga sätt att lösa det på, men i ett badrum är jag lite tveksam till om det blir bra. Välj en annan lampa om du vill byta.
 
BirgitS
Eftersom nuvarande lampa inte behöver jordas och har funnits där väldigt länge så är det inte säkert att det finns någon jordtråd i den kabel som går ned till lampan. Om det är så får du inte välja en lampa som måste jordas, dvs. du måste välja en lampa som är dubbelisolerad.
 
Fairlane
P PatrikJo skrev:
Rent juridiskt får du inte byta lampan då det är ett badrum. I vardagsrummet hade du fått byta själv.
På vilket sätt skiljer det vad man får göra i badrum och vardagsrum?
 
Vad säger din hyresvärd?
 
Panor82
Undantag i Elsäk-Fs 2017:2 3kap
3 Att byta ut en ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder.

Badrum räknas inte som torrt utrymme vilket vardagsrum gör. Även utomhus och i allmänna utrymmen såsom trapphus och källarkorridorer är det inte tillåtet att byta armaturer.
 
  • Gilla
PatrikJo och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Lampan ifråga verkar vara dubbelisolerad, vilket är bra.

Steg 1, kolla med hyresvärden
Steg 2, installera med elektriker hyresvärden pekar ut, med egen elektriker, själv (Själv är inte lagligt och inget elarbete ska utföras av någon, elektriker eller inte, utan att veta vad man gör)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.