2 mäklarfirmor i min närhet har värderat huset och på fråga ifall solceller gör något på värdet får jag ett nej/nja. Kanske vid en budgivning men inget de kan komma dagen efter och säga att det är värt 100.000 mer.

Så kanske är fallet överallt men det fick mig att fundera på ifall det kanske ändå är värt att ta ut pantbrev för solceller eller ej. Förutsatt att vi bor kvar minst 10 år.

Hur har majoriteten här gjort? Betalat kontant eller tagit det på bolånet?

Vi har väldigt bra läge för solceller. Vår baksida är ungefär S-läge och solen går ner i SW. På sommaren så når solen helt enkelt taket bak från ca kl 10-19.00 utan problem. Inga träd som skuggar. huset är 1 1/2 plans.

Jag är långt ifrån att trycka på köp-knappen men försöker ändå läsa på lite.Speciellt eftersom jag har elbil.

Tack för input
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Vilket elområde bor du i? Är svaret SE3 eller SE4 så skulle jag iaf se ett ökat värde i det. Direkt iaf halva installationskostnaden.
 
  • Gilla
Alltégammalt och 3 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Betalat kontant eller tagit det på bolånet?
Det känns som att du blandar ihop 2 frågor här.

Den ena frågan är om du på dina kontanta medel kan få en bättre avkastning än bolåneräntan (till en risk du är villig att acceptera). I så fall är det bättre att utöka bolånet. Men då måste du förstå att du lånar pengar till den investering du gör med de kontanta medlen. Det har inget med solcellerna att göra.

Den andra frågan är om det är värt att installera solceller. Jag är dåligt insatt men det känns som att priserna har skjutit i höjden och att det (i alla fall i mitt perspektiv) verkar vara en plus/minus noll-affär. De som jag tror tjänar på det är det som har timdebitering av el och samtidigt måste ladda elbilen på dagen. Då är det en no brainer.
 
  • Gilla
Saigonkick och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det känns som att du blandar ihop 2 frågor här.

Den ena frågan är om du på dina kontanta medel kan få en bättre avkastning än bolåneräntan (till en risk du är villig att acceptera). I så fall är det bättre att utöka bolånet. Men då måste du förstå att du lånar pengar till den investering du gör med de kontanta medlen. Det har inget med solcellerna att göra.

Den andra frågan är om det är värt att installera solceller. Jag är dåligt insatt men det känns som att priserna har skjutit i höjden och att det (i alla fall i mitt perspektiv) verkar vara en plus/minus noll-affär. De som jag tror tjänar på det är det som har timdebitering av el och samtidigt måste ladda elbilen på dagen. Då är det en no brainer.
Så du menar att om man bor i el område e3 så är de ej värt att installera solpaneler?

Har LL som värmekälla just nu.
 
  • Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
Var bor TS?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Var bor TS?
SE4 ä. Kanske viktigt att veta!
 
T Titagurgi skrev:
Så du menar att om man bor i el område e3 så är de ej värt att installera solpaneler?

Har LL som värmekälla just nu.
Vet inte hur den person gör sina beräkningar. Jag installerade 16kw i våras. Har timavtal. Har lagt mkt förbrukning till natt = billigt. Säljer på dagen = dyrt. Om de här priserna håller i sig så har jag räknat hem investeringen på 6 år. Bor i Se3.
För se3 och se4 känns solceller med bra pris som en enkel ekvation. I norrland är det nog bättre return of invest på att sänka driftskostnader först.
 
  • Gilla
haglunddaniel och 4 till
  • Laddar…
Finns en del rapporter som säger att man ökar värdet på huset, sen om rapporterna är partiska eller inte kan jag inte svara på. Men jag personligen skulle värdesätta ett hus högre med solceller då det sänker husets avgifter, och det betalar sig i längden. Man får också passa på när pappa staten betalar en del av kostnade :).

Belåna huset om du kan få en bättre avkastning jämfört med ränteutgiften , annars skulle jag säga betala av skitet.
 
V mutalisken skrev:
Vet inte hur den person gör sina beräkningar. Jag installerade 16kw i våras. Har timavtal. Har lagt mkt förbrukning till natt = billigt. Säljer på dagen = dyrt. Om de här priserna håller i sig så har jag räknat hem investeringen på 6 år. Bor i Se3.
För se3 och se4 känns solceller med bra pris som en enkel ekvation. I norrland är det nog bättre return of invest på att sänka driftskostnader först.
Instämmer (y) Har inte haft en elräkning sedan februari (nät undantaget) och ackumulerar upp rejält på pluskontot när elen säljs för 2-3-4 kr på dagen och köps för ören på natten. Kan det fortsätta så här? Känns inte helt sannolikt, så räknar fortsatt med 10 års payoff exkl värdeökning följt av lägre förbrukning.

Ska man göra ett antagande om värdeökning finns det som någon skrev studier på det, här är en som säger 14%: https://www.vattenfall.se/fokus/solceller/solceller-okar-vardet-pa-huset/
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi gjorde en värdering av huset förra veckan då det är dags att binda om lånen och jag tog upp frågan om solceller då vi är på g med just det. Fick till svar att vi (i zon 3) kan räkna med ungefär installationspriset x2 i värdeökning av huset.
 
  • Gilla
RaXha och 1 till
  • Laddar…
Tror absolut att det ökar värdet och skulle göra det mer lättsålt i dessa tider när elpriset ör högt,

Kan man så bäst att slanta av kostnaden direkt, räntorna är på väg upp...

Bor i ett i ett 5 år gammalt villa område och oj vad folk jagar och beställer solpaneler nu. Det erbjuds även mer och mer vid nyproduktion.

Har haft mina i snart 1,5 år och ångrar bara en sak, att jag inte tog flera (var uppskrämd att få betala "straff" vid överproduktion) Min pay off var på 10 år, nu är det färre år med höjda elpriser. Så ta så många du får plats med och betala direkt är mitt tips. Vid överproduktion tappar du bara 60 öre tillbaka på skatten, dvs över producerad el är inte lika lönsam
 
  • Gilla
Sven M och 3 till
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Tror absolut att det ökar värdet och skulle göra det mer lättsålt i dessa tider när elpriset ör högt,

Kan man så bäst att slanta av kostnaden direkt, räntorna är på väg upp...

Bor i ett i ett 5 år gammalt villa område och oj vad folk jagar och beställer solpaneler nu. Det erbjuds även mer och mer vid nyproduktion.

Har haft mina i snart 1,5 år och ångrar bara en sak, att jag inte tog flera (var uppskrämd att få betala "straff" vid överproduktion) Min pay off var på 10 år, nu är det färre år med höjda elpriser. Så ta så många du får plats med och betala direkt är mitt tips. Vid överproduktion tappar du bara 60 öre tillbaka på skatten, dvs över producerad el är inte lika lönsam
Fråga från en som inte har superkoll. Om man överproducerar, tappar man bara 60 öre på elen som är överproducerad eller ryker 60 på hela elen som är producerad?
 
Stefan.P Stefan.P skrev:
Fråga från en som inte har superkoll. Om man överproducerar, tappar man bara 60 öre på elen som är överproducerad eller ryker 60 på hela elen som är producerad?
From 1:a september betalar iaf vattenfall fullt ut på allt och de slopar kravet om att inte överproducera
 
Stefan.P Stefan.P skrev:
Fråga från en som inte har superkoll. Om man överproducerar, tappar man bara 60 öre på elen som är överproducerad eller ryker 60 på hela elen som är producerad?
Bara på den del som är överproduktion
 
  • Gilla
Stefan.P
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
From 1:a september betalar iaf vattenfall fullt ut på allt och de slopar kravet om att inte överproducera
Mitt elbolag betalar även för överskottet, så ”risken” är väl inte kvar längre” var nog aldrig någon risk om jag hade kollat upp bättre innan och inte lyssnat på några solcell försäljare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.