Jag ska bygga en carport. Den ritning jag tagit fram bygger på att takbjälkarna läggs på tvären, d.v.s. inte i takfallriktningen. Tanken är att lägga råspont direkt på dessa bjälkar. Nu undrar jag varför denna takkonstruktion verkar vara så ovanlig. De jag talat med har visat en instinktiv misstänksamhet mot att inte ha några reglar i taklutningens riktning, men jag har inte fått något tydligt argument till varför det inte skulle vara bra. Jag vore förstås väldigt tacksam om någon ville dela med sig av tankar och erfarenheter kring detta.

Övr fakta:
Taklutning ca 8 gr
Takbeklädnad: papp och/el plåt
Största avstånd mellan takbjälkar: 120 cm
Största spännvidd på takbjälke: 4,5 m
Dimension på takbjälkar: Funderar på om jag ska våga satsa på 45x195, eftersom jag har sådana liggande av god kvalitet (K24).
 
Det är nog som du säger, misstänksamhet mot något som man inte är van vid. Det du beskriver är ju annars den gamla typen av ryggåstak...
 
Bara det finns nånting som håller ihop väggarna ska det väl inte vara något problem :)

/fredrik
 
Tack för stödet!

Vad tror ni om att våga satsa på 45x195 då? Det är i underkant om man tittar på de dimensioneringstabeller som tillhandahålls av skogsindustrierna (Login sida - TräGuiden), men jag vet inte hur stora riskerna är. Det skulle spara några tusenlappar om jag slapp köpa nytt.
 
Menar du att du får fribärande balkar som är 4,5 meter långa? Det låter mycket. Taket kommer säkert inte att rasa, men balkarna kommer att hänga ner sig med tiden, så du får ett konkavt tak. Du måste också, som fredwel påpekar, dra ihop väggarna. Annars kommer de efterhand att bågna utåt.
Varför vill du inte ha takbjälkarna på det normala viset?
 
Orsaken ligger i utformningen, där ett pulpettak ska täcka såväl en parkeringsyta (ca 4m bred) och ett litet förråd. Alternativet skulle vara att både ha dessa bjälkar som bärlinor och sedan "normala" takreglar över dem, men då bygger det ju mer på höjden vilket jag gärna undviker.
Jag skickar med den gamla bygglovsritningen så att principen framgår.

Jag har nog bestämt mig för att köpa in nytt virke för att klara tyngden. Hoppas att 45x220 räcker.
När det gäller väggarnas eventuella buktning är jag rädd att jag inte förstår frågan riktigt. Väggarna är i detta fallet dels förrådets kortsida och dels ett "plank" jag ska resa på en stödmur (samt en ensam stolpe på plint som förankras mot förrådet. Jag tänker mig att förrådsbyggnaden kommer att stadga upp det andra fullt tillräckligt.

Tack för alla råd och synpunkter.
 
  • carport-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trots 12 år gammal tråd så frågar jag...
Hur gjorde du till slut? Blev det 45x220 med cc 120? Hur har det funkat för dig? Nån nedböjning?
Har en spännvidd på 4m på mitt bygge och funderade på att göra på samma sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.