D Din_mamma skrev:
Uppdatering. En vecka har gått och de säger på kundtjänst att de mailar med leverantören som ställer frågor om produkten och om jag kollat det ena och det andra. Inga löften om när de återkommer med besked.

Levererade en avhyvling som jag hoppas hon tar vidare till sin chef men som det är säkert verkningslöst, framförallt handlar det ju om att de inte i butik någonstans gör det tydligt att reklamationer över 200 kr sköts via ett internetformulär. Milersättning existerar ej säger de och jag måste åter butiken när jag ska lämna den. Heja byggmax!!!!
Milersättning står reglerat i konsumentköplagen så det går inte att bortse ifrån. Dom försöker bara komma undan. Stå på dig.

”Vid fel på en köpt vara ska säljaren ersätta konsumentens resekostnader om resan var nödvändig för att konsumenten skulle kunna lämna tillbaka den felaktiga varan.”
 
  • Gilla
helrob och 15 till
  • Laddar…
Vad är det för vara? Finns det någon chans att du faktiskt inte har något rätt till en reklamation?
 
Nicke Nyfiken
Byggmax... att folk handlar där fortfarande är en gåta för mig.

Helt värdelösa att ha att göra med, ynkligt sortiment och ofta dyrare än de "tyska" byggvaruhusen.

Och nu kom alltså ännu ett argument för att inte handla där.
 
  • Gilla
Skogsrebellen och 5 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Bra att veta, då handlar jag inte där längre.
Bättre med Hornbach där man kan reklamera och lämna tillbaka saker utan problem.
Hornbach är inte ett dugg bättre. Hade en gräsklippare som gick sönder två gånger. Första gången efter tre månader. Fick vänta tre månader för verkstaden hade inte tid. Andra gången efter 2 år och tre månader samma fel. De blånekade, och hänvisade till Gardena som hänvisade till Hornbach. Nä tack. Aldrig mer. Orkade inte utan köpte på annat ställe.
 
N
Tack för ännu ett argument att inte handla på Byggmax. Lång väntan på hjälp i butikerna och vägran att ta emot kontanter (som såvitt jag vet är ett giltigt betalningsmedel) är ett par andra skäl liksom att priserna inte alls är så bra som många tror.
 
Alla har inte en av tyskarna runt hörnet, i stan har vi utöver Byggmax följande ställen:
Optimera, som inte vill ha in privatpersoner.
Beijer, som kallar sina kunders kunder idioter, och är allmänt svindyra och har dåliga öppettider.

Nu köper jag främst virket på BM, och jag tycker det oftast funkar bra.
Det mesta annat köps på Hornbach när jag har vägarna förbi Malmö (körde dit igår och sparade några tusenlappar på färg).
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
D Din_mamma skrev:
De har satt en gräns på alla produkter över 200 kr ska reklameras via online formulär. Under 200 kr löser de i butik.
Konstigt, jag köpte tryckt virke, en regel var inte 195mm hög utan endast 185mm, så jag åkte in med den och fick pengarna tillbaka på kortet direkt... Och den kostade över 200 kr...
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Köpte tre vangstycken på byggmax 5 Juni.
Alla tre såg olika ut vilket gjorde ett trappbygge omöjligt...
Åkte tillbaka dagen efter för att lämna tillbaka dem eller byta. Kontrollerade de som fanns kvar men de var lika dåliga.

Ville reklamera dem men fick också svaret att man var tvungen att göra det på nätet.

Skickade en reklamationen samma dag och fick svar 6 juli...

Hade naturligtvis redan köpt nya på Optimera som var perfekta och trappan blev jättebra!

Kommer aldrig handla på Byggmax mer om jag inte måste ha något och allt annat är stängt..
 
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 3 till
  • Laddar…
D Din_mamma skrev:
Köpte en produkt på Byggmax (i butik) för 500 kr. Den funkar inte som den ska och i butiken säger de att reklamationer över 200 kr kan man inte göra i butik utan skall göras i ett formulär online där man ska bifoga bilder.

Är det tillåtet att göra så här? Det står inget om det på kvittot och på hemsidan går endast köpvillkor för e-handel att finna.

Jag tycker det här känns som ett sätt för Byggmax att skjuta sitt garantiansvar ifrån sig och göra det svårare för oss konsumenter att returnera produkter som gått sönder.
Självklart har du/ni rätt att reklamera i butik på samma sätt som ni köpte varan.
Det är tråkigt att Byggmax har satt i system att bemanna sina butiker med "kassapersonal" som inte har vare sig produktkännedom eller befogenhet att ta beslut.
Policyn är enkel:
Bemanna butiken med personal utan befogenheter, som har låg lön och låg kompetens så minskar lönekostnader och inflödet av reklamationer.
Fall inte till föga och inrätta er i ledet, stå på er och acceptera inte butikens besked.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Gohf79 Gohf79 skrev:
Kommer aldrig handla på Byggmax mer om jag inte måste ha något och allt annat är stängt..
Byggmax kundbemötande och reklamationsärenden lämnar mycket övrigt att önska.
Sämre än sämst.

Jag sätter aldrig mina fötter där eller spenderar en krona där.
Jag varnar alla jag känner för Byggmax, då jag haft ett reklamationsärende som helt spårat ur från Byggmax sida.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
X
N Nalleman64 skrev:
Tack för ännu ett argument att inte handla på Byggmax. Lång väntan på hjälp i butikerna och vägran att ta emot kontanter (som såvitt jag vet är ett giltigt betalningsmedel) är ett par andra skäl liksom att priserna inte alls är så bra som många tror.
Affärer får fritt välja betalmedel.

Det får dock inte viss offentlig verksamhet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På samma sätt som om jag gör det muntligt kanske?
Är det inte bättre att du låter bli att svara, om du ändå bara tänker komma med korkade kommentarer? :thinking:
 
  • Gilla
MatthiasH och 7 till
  • Laddar…
N
X Xanthopteryx skrev:
Affärer får fritt välja betalmedel.

Det får dock inte viss offentlig verksamhet.
Jag vet det men det betyder inte att jag tycker det är rätt. Senast häromdagen såg jag exempel på när kortköp inte fungerade men kontantköp gick bra. Tur att jag hade kontanter med mig då.
Samhället blir otroligt sårbart när man gör sig helt beroende av kortbetalningar.
(Det handlade givetvis inte om Byggmax den gången).
 
N Nalleman64 skrev:
Jag vet det men det betyder inte att jag tycker det är rätt. Senast häromdagen såg jag exempel på när kortköp inte fungerade men kontantköp gick bra. Tur att jag hade kontanter med mig då.
Samhället blir otroligt sårbart när man gör sig helt beroende av kortbetalningar.
(Det handlade givetvis inte om Byggmax den gången).
Vi får hoppas att det kommer en lag som förbjuder affärer att vägra kontanter...
 
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.