Hej!
Blev så tvungen att ta ner denna hängränna på uthus vid fritidshus byggt tidigt 70 tal.
Någon som har fakta om dessa?
Blev lite nyfiken då jag inte sett sådana tidigare.
Användes hängrännor i trä så sent?
Går det att få tag på det idag om jag hade varit intresserad?
Hur sköter man sådana iaf denna typ av ränna? Var det impregnerade?
Gammal trä hängränna i närbild med sliten yta, mot en bakgrund av en grå trailer och grusmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vanliga i skogsbygder fram till 30-40-tal, sitter det på en kåk byggd på 70-talet är det en entusiast som varit framme.
Tillverkade av tätvuxen gran som snidats ur och sedan tjärats med trätjära, underhålls genom att tjäras med 10-15-20 års mellanrum.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Vanliga i skogsbygder fram till 30-40-tal, sitter det på en kåk byggd på 70-talet är det en entusiast som varit framme.
Tillverkade av tätvuxen gran som snidats ur och sedan tjärats med trätjära, underhålls genom att tjäras med 10-15-20 års mellanrum.
Detta är i skogsbygd absolut… och tjära hängrännor hade ju varit supertrevligt! Lite synd nästan att jag tog ner dem!
 
På jobbet nytillverkade vi en bestående av två plankor, behandlade med linolja och fuskade med plåt invändigt (k märkt hus?)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Rickard.
Det finns nya att köpa av vissa mindre sågar/hyvlerier av denna stil om man verkligen vill. Annars kan man bygga egna enligt ovans förslag.
 
Tack för info! Nu har jag lite bättre koll
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det finns nya att köpa av vissa mindre sågar/hyvlerier av denna stil om man verkligen vill. Annars kan man bygga egna enligt ovans förslag.
När jag byggde 2006 diskuterade vi dessa hängrännor som skulle passa mitt listklädda papptak. Nu fick jag till slut stryka denna extrakostnad men i min gamla fiskeby finns fortfarande ett par äldre hus med funktionen.
 
Rickard.
yonna yonna skrev:
När jag byggde 2006 diskuterade vi dessa hängrännor som skulle passa mitt listklädda papptak. Nu fick jag till slut stryka denna extrakostnad men i min gamla fiskeby finns fortfarande ett par äldre hus med funktionen.
Fotränna är ju det man ska ha med listtak ;)
 
Skillnad?
 
Rickard.
yonna yonna skrev:
Skillnad?
Renoverat hus med svart plåttak, rödfärgad träfasad och vitputsad sockel bakom en häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jäpp. Det var en sådan vi diskuterade. Fel ordval av mig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.