Hej! Amatör i allt som har med bygg och hus att göra, men vill lära mig :)

Hur kan jag åtgärda detta problem på bästa sätt? Trallskruv? Byta ut hela plankan?

Bifogar bilder:
Skadad träplanka i rött på en däck där en del är avbruten nära kanten, behov av reparation eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet rött plank med skador på en husvägg intill fönster och takränna, behov av underhåll synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en skadad, rödmålad träplanka med sprickor och en delvis bortbruten yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för alla hjälpsamma tips!
 
EddieHansson
Skruv eller spik. Risken är att ändträt spricker, så förborra först.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Skruv eller spik. Risken är att ändträt spricker, så förborra först.
Tack för svaret!

Ska tilläggas att plankan är riktigt styv. Jag kan ej med handkraft trycka tillbaka den så att den ligger rak mot fasaden. Vet ej om detta har betydelse eller ej.
 
Om du inte kan spika fast lockbrädan med en femtumsspik kanske du ska överväga att byta den eller låta byta den.
 
  • Gilla
Johnny Persson1
  • Laddar…
EddieHansson
J Johnny Persson1 skrev:
Tack för svaret!

Ska tilläggas att plankan är riktigt styv. Jag kan ej med handkraft trycka tillbaka den så att den ligger rak mot fasaden. Vet ej om detta har betydelse eller ej.
Det kanske sitter kvar någon spik som hindrar att brädan går att trycka tillbaka. Rör den sig om du slår med hammare?

Går det inte att trycka tillbaka är det bäst att byta.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Det kanske sitter kvar någon spik som hindrar att brädan går att trycka tillbaka. Rör den sig om du slår med hammare?

Går det inte att trycka tillbaka är det bäst att byta.
Det är ingen gammal spik som hindrar den, och den rör sig väl marginellt om jag slår med en hammare. Då kanske den bästa vägen vore att byta ut den (som fribygg också hade som förslag) då jag misstänker att en enskild skruv ej kommer att kunna hålla den på plats.

Tack för alla svar och tips!
 
Gav mig ändå på att skruva in den, detta blev resultatet!

Jag får väl hålla lite koll på den och se om den sticker iväg igen. Men nu kommer det i vilket fall lite mindre mängd vatten in när det regnar (hoppas jag :))

Rödmålad träpanel med nyligen inskruvad skruv, skador syns på panelens nederdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinskruvad plåt vid husvägg och röda panelbrädor för att minska regnintrång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
Det där blev ju bra :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.