Googlar och söker men hittar inga bra förklaringar till varför spotpriset betedde sig som det gjorde under slutet av vecka 28.
Priset var extremt lågt och kurvan över dygnen var inte normal med klassiska toppar vid frukost och eftermiddag.
Europa har inte tagit semester ännu vad jag vet.. om det nu påverkar.
Inte var det någon rekordstorm som satte fart på vindsnurrorna.
Har någon farhåga om strypta gasleveranser ej införlivats till Europa?
Någon som förstår?
Graf som visar ovanligt låga och oregelbundna spotpriser för el i elområde SE3 under vecka 28.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
EGG01
Det blåste nästan oavbrutet på (syd)västkusten ca 8-10m/s under v.28, vindsnurrorna här gjorde sitt.
 
Om det bara är vindkraften måste ju överföringen till tex Danmark vara ganska begränsad när man tittar på spot priserna för området enligt bilden… gäller för 9 tiden den 14/7 Karta som visar spotpriser för el i olika regioner och pilarna representerar netto export/import av el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Priset kan trots allt inte påverkas så mycket av den europeiska marknaden när det gäller vindkraftsproduktions kraft… kan det må hända vara svårt på något sätt att exportera från våra vindanläggningar?
 
EGG01
Har inte koll på vindförhållanden i Danmark men det var starka västliga vindar i Sverige. Sannolikt blåste det på i delar av Danmark där en betydande del av elproduktion kommer från vindkraftverk som i sin tur påverkar export från Sverige det hållet. Killgissning alltså
 
Nu har jag inte data framför mig men troligen hade Danmark massor av vindkraftel att sälja och Sverige importerade för fullt därifrån. Då sjunker priset ända ner till SE4.
 
Logad Logad skrev:
Nu har jag inte data framför mig men troligen hade Danmark massor av vindkraftel att sälja och Sverige importerade för fullt därifrån. Då sjunker priset ända ner till SE4.
Nja som det ser ut i bilden ovan var det export den dagen till Danmark och inte import…
Priset i Danmark var ju rejält högre.
 
Allan J Allan J skrev:
Nja som det ser ut i bilden ovan var det export den dagen till Danmark och inte import…
Priset i Danmark var ju rejält högre.
Den dagen ja, inte den dagen jag observerade.
 
  • Gilla
Allan J
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.