Har en liten pool på 4-5 m2 nedsänkt i trädgården. Bygger nu ett ”lock” till poolen i hyvlat trä som jag ska isolera med frigolit.

Konstruktionen blir för tung att flytta för hand så jag letar nu efter lämpliga hjul som jag kan montera på sidorna, som jag kan veva upp/ned och på så vis lätt rulla bort poolskyddet.

Tänkte använda stödhjul för släpvagn (se bild) men de är svåra att montera direkt på sidan av träramen eftersom de är gjorda för att rotera 360 grader. Det kommer bli bökigt att backa med poolskyddet då hjulen kommer slå i sidan av träramen.

Känner ni till något liknande hjul som kan vevas ned, men som är ”låst” och inte kan rotera när det är i nedvevat läge?
 
  • Stödhjul för släpvagn med justerbar höjd och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Jesper H skrev:
Har en liten pool på 4-5 m2 nedsänkt i trädgården. Bygger nu ett ”lock” till poolen i hyvlat trä som jag ska isolera med frigolit.

Konstruktionen blir för tung att flytta för hand så jag letar nu efter lämpliga hjul som jag kan montera på sidorna, som jag kan veva upp/ned och på så vis lätt rulla bort poolskyddet.

Tänkte använda stödhjul för släpvagn (se bild) men de är svåra att montera direkt på sidan av träramen eftersom de är gjorda för att rotera 360 grader. Det kommer bli bökigt att backa med poolskyddet då hjulen kommer slå i sidan av träramen.

Känner ni till något liknande hjul som kan vevas ned, men som är ”låst” och inte kan rotera när det är i nedvevat läge?
https://www.tellus.se/product/porthjul-4/

https://www.tellus.se/product/skena-v-hjul-3-meter/
 
snoooze snoooze skrev:
[länk]

[länk]
Tack men jag behöver kunna veva hjulet upp och ned för att poolskyddet ska ligga helt tätt mot golvet när det är på plats. Funkar ej med skena.

Finns det t.ex stödhjul för bilsläp som går att låsa så att hjulen inte kan rotera när de är i nedvevat läge?
 
  • Stödhjul för bilsläp med uppfällbar mekanism och vev.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Kan du inte göra så att det går att höja hela konstruktionen från de fasta hjulen??
 
K Kallebo skrev:
Kan du inte göra så att det går att höja hela konstruktionen från de fasta hjulen??
Hur menar du då? Det är ju det jag vill uppnå genom att kunna veva ned hjulen, dvs träramen lättar från marken när hjulen vevas nedåt. Precis som när en sköldpadda sticker ut benen igen efter att ha gömt sig i sitt skal.
 
Istället för att höja och sänka kan du montera borstar runt kanten som tätar mellan locket och golvet. Då kan du istället ha mindre hjul som döljs under locket.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Kanske kan göra locket lite längre än poolen. Sen när du skall ta bort locket rullar hjulen på ett lutande spår som lyfter locket, dvs du drar av locket i en uppförsbacke. Då är hjulen fasta och kan vara små dolda innanför ramen, men du kanske får montera någon sorts draganordning så att alla kan öppna locket.
Eller ett lock med en lucka på en av sidorna som kan fällas upp när locket ska bort
 
D
Det är såklart lockande med en lösning där locket sänks ner på trallen. Det förhindrar ju att värme från poolen försvinner mm.

Men….

En annan lösning är att gör locket 30 cm större än poolen och montera en kjol av gummi (kanske två, dubbla) en bit in säg 10 cm in från ytterkanten av locket. Kjolen kan med fördel släpa något i trallen. Du kan med den här lösningen montera flera billiga enkla hjul utan någon dyr och osäker höjfunktion. Hela locket låser du med en låsbygel som sticks ner i trallen (finns även med hängslåsmöjlighet). Locket behöver bara vara 10mm över trallen och eftersom hjul och kjol sitter en bit in kan du få till ett svävande uttryck. Jag tror att den här lösningen blir enklast, billigast och skillnaden i värmeföelust mellan kjol och nedsänkning är försumbar (killgissning)


Alternativet med höj och sänkbart lock skulle jag göra med gängstång monterade på hjul och sen en dubbeldragen mutter. Det svåraste momentet är att få till monteringsplattan men det löser en mekanisk verkstad. Sen får du ta fram skruvdragaren och justera upp hjulen med muttern. Går att få till snyggt med ett diskret hål på 4-6 ställen i locket.

Montersplattan (den som ska sitta i stommen) gör du genom att svetsa en (stångmutter, förlöngsningsmutter, skarvmutter) på en platta. Du får fundera på om det ska vara RF.
 
  • Metallisk skarvmutter, M16x50 storlek, förzinkad, sexkantform, invändiga gängor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.