K
Då var det dags för årets badsäsong att dra igång och som vanligt så får jag huvudvärk av allt kring badvattnet. Vi har en stålrörspool på 4x2 meter ca 60 cm djup så det tar ju en stund att fylla och det är ju inte något man vill göra var tredje dag.

Vill dock inte att ungarna ska bada i klor heller så vad är den bästa lösningen?

Köpte en superliten patronfilterpump för några år sedan och den verkar fungera bra, men jag får byta filterbollar var tredje timme ungefär och då är de rejält geggiga.

Hade en uvc-renare som tar dö på bakterierna efter filtreringen för 1500 varit en bättre investering än en sandfilterpump?
 
Är det pga allergi?⁰
Finns produkter utan klor. Tror tom jag sett på ica
 
Att ha en vattenbalja i 30-gradig värme med stillastående vatten är en perfekt miljö för allehanda organismer. Vill du ha rent och klart vatten i den måste du kämpa mot naturen och använda kemikalier på ett eller annat sätt. Det några varianter på kemikalier till småpooler som inte är klor, men annars det inte så bökigt med klor heller. Klor är ju välbeprövat och fungerar bra.
 
K
F fredrik.johansson skrev:
Att ha en vattenbalja i 30-gradig värme med stillastående vatten....
Hade det fungerat bättre med rörelse i vattnet även om det bara skulle vara ström runt runt?
 
Jag har en pool på 19 m³ med sandfilter och uv-renare. Jag har även Biltemas stora klorpuckar men jag inbillar mig att uv-lampan på 55 watt tar död på det mesta.
 
K Kallebo skrev:
Hade det fungerat bättre med rörelse i vattnet även om det bara skulle vara ström runt runt?
Nej, jag tänkte mer på bäckar och vattendrag. Oavsett hur mycket rörelse kommer du nog få en biofilm (det där hala och kladdiga som blir på insidan av en pool med rent vatten efter några dagar.)
Har inte provat uv-rening, men har svårt att tro att du skulle kunna skippa kloret helt, som folkpool skriver: kan minska behovet av klor med upp till 80%. https://www.folkpool.se/produkter/pool/poolvard/uv-rening.html

Jag låter hellre barnen bada i rent klorvatten än gammalt och sunkigt med oklar mängd bakterier och alger.

Det går däremot att anlägga en pool med naturlig rening, men knappast i en liten uppblåsbar.https://www.naturpooler.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.