Som rubriken lyder. Om man köper en väldigt basic pool typ denna Bestway då borde det väl inte vara lika noga med marken då själva ringen ju höjs och sänks med vattennivån. Eller tänker jag bara fel här?
Har inget intresse av pooler men tänker väl att ungarna ska kunna svalka av sig när det är såhär varmt.

Kanske skiljer sig 15cm över 4m som värst.
Och ja, jag är nog lat som inte ids jämna till marken :)
 
Ja, du tänker fel. Om en kant är lägre än en annan blir det mer vattentryck mot den och den kalvar iväg. Så det är ganska känsligt.
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
S
T TriNitro skrev:
Som rubriken lyder. Om man köper en väldigt basic pool typ denna Bestway då borde det väl inte vara lika noga med marken då själva ringen ju höjs och sänks med vattennivån. Eller tänker jag bara fel här?
Har inget intresse av pooler men tänker väl att ungarna ska kunna svalka av sig när det är såhär varmt.

Kanske skiljer sig 15cm över 4m som värst.
Och ja, jag är nog lat som inte ids jämna till marken :)
Det är precis tvärtom, dessa enkla pooler kräver så gott som helt plan mark.
Tänk dig en ballong med vatten, lägg den på ett sluttande plan. Vad händer, jo ballongen rullar iväg. Det gör poolen också om den står på lutande mark. Kanske inte så att hela poolen rullar iväg, men 15cm nivåskillnad på en 4m stor pool får ganska stora effekter. Jag flyttade över jord från den högre delen av cirkeln där poolen skulle vara till den lägre delen, så det blev högre där det var lågt och lägre där det var högt. Då blev det minimalt med arbete. ;)

Jag hade heller inget intresse av pool, men köpte en liten uppblåsbar för ett antal år sedan, och den blev älskad av barnen, så sedan blev det en stor upplåsbar och den har använts flitigt senast idag. Men så idag har jag köpt, monterat och fyllt en stor stålramspool. Så nu har jag en 4,5m uppblåsbar att sälja billigt. Du kan få köpa den om du bor i Göteborg. Det badades i den så sent som idag, men nu är vattnet från den överflyttat till den större stålramspoolen :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Det är precis tvärtom, dessa enkla pooler kräver så gott som helt plan mark.
Tänk dig en ballong med vatten, lägg den på ett sluttande plan. Vad händer, jo ballongen rullar iväg. Det gör poolen också om den står på lutande mark. Kanske inte så att hela poolen rullar iväg, men 15cm nivåskillnad på en 4m stor pool får ganska stora effekter. Jag flyttade över jord från den högre delen av cirkeln där poolen skulle vara till den lägre delen, så det blev högre där det var lågt och lägre där det var högt. Då blev det minimalt med arbete. ;)

Jag hade heller inget intresse av pool, men köpte en liten uppblåsbar för ett antal år sedan, och den blev älskad av barnen, så sedan blev det en stor upplåsbar och den har använts flitigt senast idag. Men så idag har jag köpt, monterat och fyllt en stor stålramspool. Så nu har jag en 4,5m uppblåsbar att sälja billigt. Du kan få köpa den om du bor i Göteborg. Det badades i den så sent som idag, men nu är vattnet från den överflyttat till den större stålramspoolen :)
Tack för bra svar, får ta och flytta runt lite jord då om det ska införskaffas en :)
Bor i Uppsala så får köpa mig en ny isf, de är ju iaf billiga :)
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
S
Du skulle möjligen kunna lägga sandsäckar under poolen längs den lägre kanten, men se då till att poolen kommer halvvägs upp på sandsäckarna och absolut inte över dem.

Så gjorde vi en gång och det funkade helt okej, Dock får man inte full höjd på vattnet i den delen av poolen som står på högre mark utan skiljer det 15cm, så kan du räkna med att du får 15cm mindre vattendjup än normalt i den änden.
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Slutade med att jag tog bort gräs och fick marken i våg iaf. Köpte en billig Bestway 3,05 m. Ungarna jäkla nöjda iaf så det blev bra tillslut :)
Får utvärdera ev sättningar osv i år inför framtida års korrigeringar med grundarbete.
 
  • Rund uppsättbar Bestway pool på 3,05 meter på nivellerat gräs framför ett hus, täckt med blå presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jämnad cirkelformad mark med avlägsnat gräs, vattenpass, spade och skottkärra i en trädgård förberedd för poolinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
K
Nice! Vi gjorde iordning en liknande cirkel när vi byggde vårt hus. Idag är cirkel med häck runt trädgårdens bästa uteplats och poolen står på södra altanen

Har dålig erfarenhet av lutning och pool...
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
S
Snyggt jobbat!

Räkna med att polen växer i takt med barnen ;)

Vår har växt från 3 via 4 till 5 meter idag :) Nu kan jag bada i den också utan att tycka att den mest är för att skölja fötterna :rofl:
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Bra du lyssnade på råden och gjorde ett ordentligt arbete.

Grannarna satte bara ut sin och nu håller den på att kantra så de har stöttor uppe :D

jag ögonmåttade och har ett par cm skillnad men nog syns det. Nu var det en provuppsättning men nästa år gör jag som du. Magiskt med pool varma dagar när man grejjat på tomten. :)
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
ett tips att köra med gamla mattor under först att det blir skönt att gå på och sen man kan lägga dom så det blir plant
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.