Har precis flyttat och efter att barn slarvat bort två nycklar på kort tid så förutom att byta alla lås så vill vi ha en nyckelfri lösning till en ytterdörr. Tänkte att ett Yale L3 verkar bra på pappret, men efter att två låsfirmor sagt att de "monterar inte skiten" (ena firman tyckte dock Yale V2N är ok) och en lång fin tråd här forumet som är fylld av olika barnsjukdomar om framförallt Yale L3, men även lite strul med V2N så blir jag tveksam. Vill inte ha lås som helt plötsligt slutar funka eller som slumpmässigt hälsar dig välkommen fyra gånger om dagen.

Jag förstår att frågan är lite naiv, nästan alla produkter upplever fel och säljs det många av en produkt så kommer givetvis fler felanmälningar än för en produkt som säljs i betydligt lägre volymer. Men i alla fall, har vi folk här med bra (och lång) erfarenhet av någon typ av produkt som bara funkar och eliminerar husnyckeln. Det kan vara ett komplett lås, eller bara en knappsats. Inget behov av hemautomation osv, bara något som funkar utan strul.

Helt ny på området så tacksam för konstruktiva svar med fokus på lösningar som fungerar. Tack! :)
 
J
Jag har installerat ett Yale Linus på vår lägenhetsdörr. Det fungerar väldigt bra, och det finns även en knappsats som är fäst på väggen bredvid dörren. Det är inget för alla men värt att titta på. Finessen är att alla inte behöver använda den smarta funktionen, utan man kan fortfarande använda nyckeln om man vill eftersom det endast är en enhet på insidan som drar runt vredet med en motor.
 
  • Gilla
Peacepoor och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag har installerat ett Yale Linus på vår lägenhetsdörr. Det fungerar väldigt bra, och det finns även en knappsats som är fäst på väggen bredvid dörren. Det är inget för alla men värt att titta på. Finessen är att alla inte behöver använda den smarta funktionen, utan man kan fortfarande använda nyckeln om man vill eftersom det endast är en enhet på insidan som drar runt vredet med en motor.
Har också Linus. Funkar tillfredsställande, men har tyvärr upptäckt att om jag låser via appen, så är det ibland olåst trots att det indikeras att det är låst. Har som tur var varit hemma då.
Via min Googlerutin eller knappsats fungerar det klanderfritt.
 
Glue smart är en liknande lösning, med styrning på låsvredet. Glue är ett dotterbolag till Phoniro/Assa som gör hela system.
 
  • Gilla
Peacepoor
  • Laddar…
Jag kör Glue hemma och yale v2n på sommarhuset.
Jag tycker att yale fungerar bättre än Glue men jag är glad att vi har ett fysiskt lås kvar :) har lagt en nyckel på ett hemligt sjukt otillgängligt ställe om det skulle strula en dag.

har haft problem en gång och det var mitt i vintern när det var dålig spänning i batterierna.
 
Q Qaniel skrev:
Jag kör Glue hemma och yale v2n på sommarhuset.
Jag tycker att yale fungerar bättre än Glue men jag är glad att vi har ett fysiskt lås kvar :) har lagt en nyckel på ett hemligt sjukt otillgängligt ställe om det skulle strula en dag.

har haft problem en gång och det var mitt i vintern när det var dålig spänning i batterierna.
De batteridrivna låsvreden är inte optimalt om det kallställs i t.ex. ett fritidshus, batterispänningen kan då sjunka så mycket att det inte fungerar. Men i vanliga bostäder är inga problem och finns ju larmfunktionen för batterispänning.
 
OT, förra gången dottern var i fritidshuset frågade hon om extranyckeln var på det vanliga, med ett svar "ja" från mig.
Lite senare kom den här bilden och "den var inte på det vanliga stället".
Min motfråga blev självklart, "men det var väl låst" och svaret "inte ens det";)
Nyckel i lås med nyckelring som hänger på en dörrhandtag, ej på det vanliga stället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
nikasp och 2 till
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
Jag kör Glue hemma och yale v2n på sommarhuset.
Jag tycker att yale fungerar bättre än Glue men jag är glad att vi har ett fysiskt lås kvar :) har lagt en nyckel på ett hemligt sjukt otillgängligt ställe om det skulle strula en dag.

har haft problem en gång och det var mitt i vintern när det var dålig spänning i batterierna.
Hur kommer det sig att du tycker Yale funkar bättre än Glue? Vad har du haft för problem med Glue?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.