Julgranar?
 
  • Gilla
Gruvanna och 1 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
För självplock om några år ? :D
Jag tänker att målsättningen bör vara svarvtimmer, skulle det inte lyckas går det ju utmärkt att hugga björkved och ytan kanske producerar tillräckligt för att värma fastigheten innom några år.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Morötter och rödbetor är rotgrönsaker. Det är mindre jobb med potatis och jordgubbar än morötter, rödbetor och broccoli, iaf för husbehov.
Vad är det för jobb med morötter som inte är med potatis?
 
Tänkte specifikt på ogräsbekämpning och gallring. De småbruk jag känner till i närheten provar med flamning på morötterna för att minska arbetsinsatsen. Resultaten verkar lovande hittills.
Flamma får du göra utan cert. Skall du bekämpa med besprutning behöver du cert eller hyra in någon som har och då lär all avkastning försvinna på en sådan liten odling.

Det är klart det funkar att ogräsrensa för hand när det gäller husbehovsodling men skall man odla morötter på flera hektar kan man inte gärna sitta på knä och dra upp korsört hela dagarna.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Har du någon sorts erfarenhet av odling?
Rom byggdes inte på en dag. Börja med ett trädgårdsland så du får lite känsla för hur mycket jobb det är, samtidigt kan du läsa på ordentligt kring vad det är du faktiskt vill göra. Att gå från noll till att kunna sälja grönsaker på bara ett år, då tror jag det slutar med att du har två hektar ogräs och slut med pengar på kontot.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle ha kul de första åren dvs odla sånt som förbättrar möjligheterna att det lyckas senare och samtidigt lära mig mer om odling.
I mitt fall skulle jag snöa in på gröngödsling och täckodling, maskinpark får jag tag på billigt men det krävs också mindre om man aldrig plöjer.

Första året dvs i år skulle jag sätta råg bara för att komma igång. Sen är valet att hyra in någon som skördar eller rulla det och sätta något nytt sen vår nästa år osv osv.
Vill man ha en inkomst så sätt gröngödslingsväxer inklusive solroser och plocka solroserna. Sätt en unge med wifi-tillgång vid en parkeringsplats etc och sälj direkt eller hitta någon som kör marknader som köper upp allt ni plockar.
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
Om du hittar kontakter kanske spånadslin kan vara något för en del av ytan.
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
B
Sockermajs för självplock.

Låt bonden plöja och så och köra gödning, låt sedan människor komma och plocka och betala per kolv och betala via Swish.
 
  • Gilla
Gruvanna och 1 till
  • Laddar…
Thujaplantering
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Ska man få något av att odla 2 hektar så är det hampa som gäller.
Stor efterfrågan och kan ge mycket...
Du menar alltså cannabis? Dvs marijuana...
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Gruvanna
Gruvanna Gruvanna skrev:
Tack för alla svar :)
Lite mer info:

Hela ytan är på 2 ha men det är nog bara ca 1ha som lämpar sig att odla på.
Det är svartjord och ligger i mellansverige.
Jag har kontakt med en bonde som ska hjälpa mig plöja upp nu i höst så det är klart inför våren.
Jag har inga redskap eller maskiner. Noll kunskaper.
Planen är att börja med att plöja upp ca 400 kvm och börja med våren 2023.

Tänker att det vore bra att odla grönsaker som man kan använda själv + sälja en del.
Tex morötter, rödbetor, broccoli, rotgrönsaker. Eller så? Jag vet inte riktigt.
Funderar på industrihampa men vet inte hur jag ska kunna förädla det på ett bra sätt - och vad man ska ha det till.

Potatis och jordgubbar är för mycket jobb (tror jag).

Någon som vet var man köper utsäde?
Vart säljer man grönsaker? Finns det något stort företag som man kan köra det till?
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du menar alltså cannabis? Dvs marijuana...
Nä jag menar industrihampa som inte innehåller thc. Finola tror jag grödan heter. Den växer till ca 1,5 meter och kan användas till mycket. Tex matolja, rep, pellets, och massor av annat. Hampa är en mycket användbar växt. Finns 5000 olika produkter att göra av den. Problemet är hur man ska skörda och förädla den.
 
H
Gruvanna Gruvanna skrev:
Har en åkerplätt som jag tänkte odla på. Kan inget om det men vore kul att försöka :)
Frågan är vad man ska odla? Något som är lättskött och som man kan sälja. vete, potatis är det för litet till.
Vad föreslår ni tro?
Äppellund, bärbuskar.
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
Om du bor i någorlunda tätbefolkade trakter och odlar industrihampa, kan jag tänka mig att det väcker stort intresse hos den del av befolkningen som gillar att röka den icke-industriella hampan. Risk att du inte får ha dina odlingar ifred!
Tyvärr lär det bli svårt att få något vettigt resultat utan maskiner, och det blir dyrt att leja för allt. Avsättningen för hampan är ett ytterligare frågetecken.
En växt som vi traditionellt har odlat och förädlat i Sverige är, som redan nämnts i tråden, lin! Än idag finns folk som behärskar konsten att göra lingarn av egenodlat lin. Processen kan dessutom skötas för hand med handverktyg! Kontakta din lokala hembygds- eller hantverksförening om det låter intressant.

Bor du i närheten av åkern, så du kan vara där och pyssla varje dag om så behövs? Det är en stor fördel att kunna göra det.

Hur tänker du angående gödsling? Kan du ordna gödsel från djur i närheten? Eller tänker du använda dig av täckodling, kompost och nässelvatten för att ge dina grödor näring?
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
Om jag hade yta över skulle jag bygga en solcellspark. Så stor som jag hade råd med. Utan minsta lilla tvekan.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Gruvanna Gruvanna skrev:
Tack för alla svar :)
Lite mer info:

Hela ytan är på 2 ha men det är nog bara ca 1ha som lämpar sig att odla på.
Det är svartjord och ligger i mellansverige.
Jag har kontakt med en bonde som ska hjälpa mig plöja upp nu i höst så det är klart inför våren.
Jag har inga redskap eller maskiner. Noll kunskaper.
Planen är att börja med att plöja upp ca 400 kvm och börja med våren 2023.

Tänker att det vore bra att odla grönsaker som man kan använda själv + sälja en del.
Tex morötter, rödbetor, broccoli, rotgrönsaker. Eller så? Jag vet inte riktigt.
Funderar på industrihampa men vet inte hur jag ska kunna förädla det på ett bra sätt - och vad man ska ha det till.

Potatis och jordgubbar är för mycket jobb (tror jag).

Någon som vet var man köper utsäde?
Vart säljer man grönsaker? Finns det något stort företag som man kan köra det till?
Du kanske ska kolla med bonden som ska plöja åt dig. Vad har han för maskiner och verksamhet? Om han är potatisodlare t. ex. så ja du låta honom odla på din mark också och om du är med på alla moment så lär du dig hur det går till.
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.