Jag har satt en rad lecablock på min garageplatta och nu har jag stött på patrull.
Jag vill såklart putsa dessa (panelen kommer strax nedanför mitten på lecan) men jag kommer att vilja ha en snygg övergång mot kantelementen.
Det jag funderar på är dessa alternativ

1. grunda och putsa och hoppas att inga sprickor uppstår i skarven.
2. Sätta putsnät en bit ner på kantelementen och grunda och putsa.
3. Sätta cembrit stenskivor över block och kantelement för en bekymmersfri (men dyr lösning)
4. Annat förslag från nån som kan.
 
  • Rad av lecablock ovanpå garageplatta intill kantelement, redo för putsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur blev det? Jag är i samma sits...
 
A Alphaminor skrev:
Hur blev det? Jag är i samma sits...
Jag satte putsnät och körde på med puts. Håller än så länge men om jag skulle ta beslutet på nytt skulle jag absolut ha valt cembritskivorna. Mycket enklare och kommer hålla sig snyggare med tiden.
 
Tack för svar! Funderade du på isolering i (Isolerblock) eller utanpå lecan (mellan putsen och blocken)? Jag ska göra 2 varv med leca innan trästommen, och det blir ändå ca 6,5 kvadratmeter. När man håller på och kollar U-värde på fönster och jämför 0,0001 hit och dit, känns det lite konstigt att välja ett superdåligt U-värde på en så stor väggyta, men jag vet inte om det är värt jobbet eller pengarna att ta något annat än vanliga block.
 
A Alphaminor skrev:
Tack för svar! Funderade du på isolering i (Isolerblock) eller utanpå lecan.
Ja, jag hade samma funderingar. Landade i att köra de oisolerade blocken. Men det är klart, ska du ha två varv så…och som du säger, man är noga med fönstren osv så det är väl egentligen lite dumt att köra oisolerat. Jag läste en massa om det när det begav sig och landade till slut i att värmeförlusten förmodligen skulle bli försumbar. Rätt eller fel vet jag inte.

Vet inte om det stämmer fortfarande men jag kan tipsa om Velltra.se. De hade schyssta priser på isolerblock när jag kollade förra året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.