Jag söker med ljus och lykta efter en frostvakt som kan anslutas utanför pumpbrunn utomhus. De vakter jag har hittat kan tydligen inte ligga i mark. Någon som har tips ?
 
I min värld är en frostvakt ett ganska vanligt elektrisk värmeelement, de går inte gräva ner……..
Du ska kanske ha en värmekabel, men den bör nog börja i ett uppvärmt utrymme.
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
I min värld är en frostvakt ett ganska vanligt elektrisk värmeelement, de går inte gräva ner……..
Du ska kanske ha en värmekabel, men den bör nog börja i ett uppvärmt utrymme.
Protte
Du har helt rätt. Jag menar en värmekabel.. men hur gör man från en pumpbrunn.. ?
 
S
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Du har helt rätt. Jag menar en värmekabel.. men hur gör man från en pumpbrunn.. ?
Du kan väl börja i andra änden..? Dvs till pumpbrunn
 
S stugfar skrev:
Du kan väl börja i andra änden..? Dvs till pumpbrunn
Det stämmer men jag har inte hittat någon kabel där jag får koppla den i brunnen. De flesta skall vara i "torra" utrymmen..
 
S
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
där jag får koppla den i brunnen.
Tror det vore bra om du kunde beskriva lite närmare? T.ex. situation, bakgrund, problem och frågeställning.
 
S stugfar skrev:
Tror det vore bra om du kunde beskriva lite närmare? T.ex. situation, bakgrund, problem och frågeställning.
Jag har bara hittat värmekablar som får anslutas i torra utrymmen. En pumpbrunn eller under mark anser jag inte vara ett torrt utrymme. Det är väl det hela. Det som gör min brunn lite annorlunda är att jag kan lyfta pumpen.
Pumpen dränerar bort vatten från min pool och det är blött där poolen är så pumpen måste kunna pumpa bort vatten till ett närliggande dike.
 
S
Jaha, då klarnar förutsättningarna lite. Vill du frostsäkra utrymmet i pumpbrunnen, inte vattenledningen? Då vet jag tyvärr inget om.

Vill du frostsäkra en vattenledning som går från ett blött utrymme till ett annat blött utrymme skulle du nog behöva en elektriker som får göra en vattentätare installation av värmekabelns el-anslutning istället för det man själv får göra med stickpropps-värmekablar. Vet inte om jag skulle vågat med någon IP67-68 låda i vilken man stickpropps-skarvar vidare…
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Jaha, då klarnar förutsättningarna lite. Vill du frostsäkra utrymmet i pumpbrunnen, inte vattenledningen? Då vet jag tyvärr inget om.

Vill du frostsäkra en vattenledning som går från ett blött utrymme till ett annat blött utrymme skulle du nog behöva en elektriker som får göra en vattentätare installation av värmekabelns el-anslutning istället för det man själv får göra med stickpropps-värmekablar. Vet inte om jag skulle vågat med någon IP67-68 låda i vilken man stickpropps-skarvar vidare…
Jag vill frostsäkra utgående vatten som skall pumpas ut från brunnen till närliggande dike. Jag kollar med min elektriker.
 
Hemmasnickarn85
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag vill frostsäkra utgående vatten som skall pumpas ut från brunnen till närliggande dike. Jag kollar med min elektriker.
Hej!
Letar efter samma lösning, hur gick det för dig? Tack
 
wildeside
Hemmasnickarn85 Hemmasnickarn85 skrev:
Hej!
Letar efter samma lösning, hur gick det för dig? Tack
Du kan sätta i en Värmekabel och koppla ihop den i en dosa som har rätt IP klassning.
Sen kan du styra frostskyddkabeln med Shelly puck med temperatur sensor.
Vi har gjort den lösningen hos några kunder.
Inget jag råder att man ska göra om man komma på en bättre lösning, men det fungerar med nivålarm och temperatur larm.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...varmning/frostvakter/frostskyddskabel-417049/
 
  • Gilla
Hemmasnickarn85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.