Hej!

Ny med pool och misstänker att jag har luft i systemet. Vad tror ni? Hur löser jag det? Inget läckage någonstans vad jag kan se och poolen är fylld till 2/3 av bräddavloppet.

 
  • Gilla
JacobCeder och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Vet inte om det är möjligt men luta pumpen så utloppet är högsta punkten så pumpar det ur luften.
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
Testa att stänga av pumpen samt ventilerna före och efter, sen öppnar du pumplocket litegrann och släpper på vatten med hjälp av ventilerna så pumpen blir fylld. När pumpen är breddfylld stänger du ventilerna, skruvar åt locket och sen borde det vara good tog go.
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
Glömde skriva att pumpen ligger i marknivå, dvs ej under vattennivån. Är det normalt då?
 
A AngelFB skrev:
Glömde skriva att pumpen ligger i marknivå, dvs ej under vattennivån. Är det normalt då?
Då blir det svårare.
Du får gå över alla skarvar och dra åt igen för det drar in tjyvluft någonstans.
Kolla om det ligger skräp i något rör som skapar såpass stort undertryck att det drar in luft.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Då blir det svårare.
Du får gå över alla skarvar och dra åt igen för det drar in tjyvluft någonstans.
Kolla om det ligger skräp i något rör som skapar såpass stort undertryck att det drar in luft.

Tack får göra det! Så det ska alltså vara vatten ända upp till glaset i pumpen trots att pumpen ligger över vattennivån?
 
K
A AngelFB skrev:
Tack får göra det! Så det ska alltså vara vatten ända upp till glaset i pumpen trots att pumpen ligger över vattennivån?
Ja, annars kommer det inte att fungera. Pumpen ska se till att behållaren är full
 
K Kallebo skrev:
Ja, annars kommer det inte att fungera. Pumpen ska se till att behållaren är full
Efter att jag kontrollerat och dragit åt allt, hur gör jag bäst för att få bort luften ur pumpen så att vattnet fylls ända upp till glaset? Får fortfarande ett tomrum i pumpen (vattnet ej fyllt ändra upp till glaset, utan är en virvel).
 
Kommer det fortfarande luftbubblor i inloppet? Om det gör det är det fortfarande inte tätt. Om det är tätt brukar även luften i pumpen försvinna efter en stund.

Det går, om du kan stänga av vattnet före och efter pumpen, att öppna pumplocket och fylla upp med vatten.
 
Väcker tråden igen. Uppstart av poolen och ny luft som jag inte får bort. Pumpen är fylld ända upp nu och allt har dragits åt. Stängt av vattenflödet till värmepumpen, då den inte är igång och jag vill minimera antal ventiler för att försöka hitta orsaken. Jag får luft när jag kör på filtrering men inte när jag ställer filtret på endast cirkulation. Och pumpen låter mycket mer än förra året. Vet någon varför? Alla ventiler på filtret är ordentligt åtdragna.

 
T
Får inte riktigt ihop din rör dragning.
Ser väldigt märkligt ut.

Är du säker på att detta är korrekt ?
 
Pumpen suger tjuvluft nånstans mellan pool och pump.
Brukar vara nån ventil som frusit under vintern, men kan även vara nåt som inte tätar ordentligt när man monterar det som varit inne under vintern. Brukar ha lite vitt vaselin på alla o-ringar och gängor innan montering.
Worst case kan vara att pumpen spruckit, det gjorde min och hade luftbubblor i poolen en sommar.
Eftersom jag använder Baquacil, som löddrar, var det en stor snackis här hemma ;-)
Bytte pump och problemet borta.
 
T
Tar du in kulkopplingarna på vintern?
Dom fryser annars sönder och kan suga luft.
 
Hej. Kom ni fram till någon lösning här.

Jag tror också att jag har luft i systemet efter en bottensugning av poolen. Detta har jag testat att göra:

Jag stänger av cirkulationspumpen, häller i vatten med vattenslang, startar och stänger locket. Vattnet börjar då att cirkulera men efter ca 1 minut cirkuleras inte vattnet.

Tar gärna emot tips på lösningar.

Hälsning
MIRRE
 
Finns inget vatten som pumpen kan suga eller så blir det liksom stopp någonstans. Är poolen uppfylld, då ska de vara vatten i lövfällan. Var är pumpens plats, under eller över nivån i poolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.