TRJBerg
Låter som att det är betesmark som gäller i det här fallet. Om man inte kan hyra ut marken för tillfälliga aktiviteter, typ cirkus eller tillfällig canping.
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
Jag misstänker att en hel del av dem som läser och ett fåtal som skriver i tråden inte vet hur mycket 2 ha (utläses 'hektar') är.
Vi snackar 20 000 kvadratmeter.
 
  • Gilla
CarlC89 och 5 till
  • Laddar…
Vill man odla upp två ha och få någon form av inkomst så får man göra det till en livsstil och hobby. Och att det tidigare varit åker och ingen betes/hagmark.Om det sedan blir lönsamt, det är en annan fråga ;)
 
  • Gilla
Gruvanna och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag misstänker att en hel del av dem som läser och ett fåtal som skriver i tråden inte vet hur mycket 2 ha (utläses 'hektar') är.
Vi snackar 20 000 kvadratmeter.
Bra tänkt, en normal villatomt är ca 600-1200m2
En fotbollsplan för elitmatcher är ca 7000m2 så här pratar vi en yta av nästan tre fotbollsplaner. Inget jag skulle vilja jobba med utan traktor om inte släkten är stor och alla älskar att slita skiten ur sig.
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det är för lite för att motivera maskinpark, inklusive sorteringsanläggning och lager (som skall vara tempererat och kontrollerad luftfuktighet). Du vill inte odla potatis på samma areal år efter år med risk för sjukdomar och nematoder. Alltså behöver du mer än de två hektaren, alternativt nöja dig med att odla 0,3ha potatis för att få till växelbruket.
Nu är det ju inte så att man måste ha allt själv.
Jag skrev också att jag trodde att det blir ingenting av säljbara grödor.
Ska man få något av att odla 2 hektar så är det hampa som gäller.
Stor efterfrågan och kan ge mycket...
 
  • Haha
  • Gilla
Gruvanna och 3 till
  • Laddar…
Självsådd björk?
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Varför skulle det vara för lite för potatis?

Annars skulle jag tänka mig att hägna in det och hyra ut det till hästägare. Fast det kanske är för lite pengar i det?
Betalar 2000 per år för 1 hektar. Tror det är ungf vad det kostar i våra hästtäta omgivningar.
 
  • Gilla
Gruvanna och 1 till
  • Laddar…
Om du vill ha nåt att pyssla med de närmsta 30 åren så gör fruktodling! 2-3000 äppelträd kan du nog få in!
Sen kan du ha gårdsbutik och sälja äpplen, mos och must! Kanske cider också?!
Annars plantera tex kungsgran!? Eller varför inte humleodling, finns många mikrobryggerier men få svenska humleodlingar.
 
  • Gilla
Screew och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Exakt, jag brukar odla hö, men tyvärr går det inte att sälja. Häromkring iallafall.
Men man kan säkert slå in det i små paket och sälja dyrt i Stockholm som ekologiskt lanthö.
Nu tänkte jag ju på vanligt gräs. Man rullar upp det och säljer såklart till vanliga trädgårdar.
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
Gruvanna
Tack för alla svar :)
Lite mer info:

Hela ytan är på 2 ha men det är nog bara ca 1ha som lämpar sig att odla på.
Det är svartjord och ligger i mellansverige.
Jag har kontakt med en bonde som ska hjälpa mig plöja upp nu i höst så det är klart inför våren.
Jag har inga redskap eller maskiner. Noll kunskaper.
Planen är att börja med att plöja upp ca 400 kvm och börja med våren 2023.

Tänker att det vore bra att odla grönsaker som man kan använda själv + sälja en del.
Tex morötter, rödbetor, broccoli, rotgrönsaker. Eller så? Jag vet inte riktigt.
Funderar på industrihampa men vet inte hur jag ska kunna förädla det på ett bra sätt - och vad man ska ha det till.

Potatis och jordgubbar är för mycket jobb (tror jag).

Någon som vet var man köper utsäde?
Vart säljer man grönsaker? Finns det något stort företag som man kan köra det till?
 
Jag kanske misstolkar men om du har noll kunskaper så kan det vara lite väl optimistiskt att odla så mycket att du kan sälja första året? Morötter och rödbetor är rotgrönsaker. Det är mindre jobb med potatis och jordgubbar än morötter, rödbetor och broccoli, iaf för husbehov. Kålväxter (som broccoli) måste antingen täckas med väv eller sprutas med larvgift för att inte bli uppäten av kålfjäril och mal.

Det finns inget stort företag som köper grönsaker av privatpersoner, skall du ha firma och sälja till typ ICA så måste du ha massa certifieringar, godkännande osv. Det man kan göra som liten odlare är att antingen sälja i gårdsdbutik, sälja på tex torg eller i rekoringar. (Facebook) Fördelen med dessa sätt är att då kan du sälja det som finns att skörda precis just nu.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Gruvanna
Gruvanna Gruvanna skrev:
Tack för alla svar :)
Lite mer info:

Hela ytan är på 2 ha men det är nog bara ca 1ha som lämpar sig att odla på.
Det är svartjord och ligger i mellansverige.
Jag har kontakt med en bonde som ska hjälpa mig plöja upp nu i höst så det är klart inför våren.
Jag har inga redskap eller maskiner. Noll kunskaper.
Planen är att börja med att plöja upp ca 400 kvm och börja med våren 2023.

Tänker att det vore bra att odla grönsaker som man kan använda själv + sälja en del.
Tex morötter, rödbetor, broccoli, rotgrönsaker. Eller så? Jag vet inte riktigt.
Funderar på industrihampa men vet inte hur jag ska kunna förädla det på ett bra sätt - och vad man ska ha det till.

Potatis och jordgubbar är för mycket jobb (tror jag).
Dalbotant Dalbotant skrev:
Jag kanske misstolkar men om du har noll kunskaper så kan det vara lite väl optimistiskt att odla så mycket att du kan sälja första året? Morötter och rödbetor är rotgrönsaker. Det är mindre jobb med potatis och jordgubbar än morötter, rödbetor och broccoli, iaf för husbehov. Kålväxter (som broccoli) måste antingen täckas med väv eller sprutas med larvgift för att inte bli uppäten av kålfjäril och mal.

Det finns inget stort företag som köper grönsaker av privatpersoner, skall du ha firma och sälja till typ ICA så måste du ha massa certifieringar, godkännande osv. Det man kan göra som liten odlare är att antingen sälja i gårdsdbutik, sälja på tex torg eller i rekoringar. (Facebook) Fördelen med dessa sätt är att då kan du sälja det som finns att skörda precis just nu.
Tack för informativt svar. :)
Ja - kanske bäst att börja med lite mindre då. Men vad är det för tillstånd man behöver? Är det jättesvårt att få?
Det kan ju vara ett alternativ att sälja i gårdsbutiker och sånt men det känns som ett större jobb att hitta dessa och leverera.
 
Jag menade att ha en egen gårdsbutik, om man bara säljer en liten mängd kan man komma undan en del godkännanden men om du skall sälja så pass mycket att det blir en inkomst så är du tvungen att ha dem.

Här är lite info från livsmedelsverket.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Självsådd björk?
För självplock om några år ? :D
 
  • Gilla
Gruvanna och 1 till
  • Laddar…
Skulle leta upp ett forum som håller på med någon biodynamisk odling då det ofta görs på mindre ytor och många som börjar med noll kunskap som du gör.
Ursäkta att jag hänvisar till annat forum
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.