För en gångs skull en bra och sammanfattande artikel. Den tar t.o.m. upp nackdelarna (och lite om lösningen) med att stänga av oljepannan.
Tackar för det
 
"Har man långt till berget krävs också ett foderrör som gjuts fast intill berget. Röret fungerar som isolering så att marken ner till berget inte fryser."

Jag trodde att foderrör istort sett var obligatoriskt och att dess uppgift främst var att inte hålet ska rasa igen av jord och sand inna man når berg. Eller finns det olka sorts rör?
 
Exakt, foderrörets uppgift är att hindra "skräp o jord" att fylla hålet och göra det möjligt att ev dra upp slangarna.
 
Samt framförallt, se till så ytvatten inte går ned i grundvattnet...
 
artickeln var väll til hysad hjälp för den nyfikne okunnige i området.

när det gäller foder rör som nån nämde, så ska man alltid ha 2m foderrör omlott i berg ! det spelar ingen roll om man har kort till berg alltså, det gårr alltid åt minst 2m foderrör
 
Om man följer Normbrunn -97 så krävs minst 6m foderrör även om man har berg i dagen.
Detta för att vattnet ska få en någorlunda filtrering innan det når grundvatten.
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Sen har vi ju själva installationen av värmepumpen som självklart måste utföras korrekt...
Titta i din instruktionsbok som medföljer värmepumpen och se till att allt som tillverkaren rekomenderar eller krävs uppfylls...Finns en tydlig installationsanvisning..
Vill dock rekomendera en sk. filterball (smutsfilter med avstängare) om inte tillverkaren skickar med eller att den redan finns installerad. ...enkelt både för mig och dig...vid service.
Finns hur mycket som helst att ta upp här..
 
robertdigital skrev:
Om man följer Normbrunn -97 så krävs minst 6m foderrör även om man har berg i dagen.
Detta för att vattnet ska få en någorlunda filtrering innan det når grundvatten.
Det där har du missuppfattat. Det är foderrör ner till minst 2 meter i fast berg. Sedan så skulle det vara omöjligt att borra om man inte körde ner foderrör till fast berg. Hålet skulle ständigt rasa samt att vid borrningen så skulle borrkaxet tryckas ut i jorden + andra problem.
Foderrör är ett måste både för kunden och borraren. 2 m i fast berg som i praktiken oftast aldrig blir kortare än 6 m total rördrivning. Till 95% av fallen så blir det aldrig kortare än 6 m.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredde V
  • Laddar…
Dags att uppdatera var nog länge sen man borrade 2 hål vid behov av djupare hål än 140 meter sen att vp bara skulle klara 50 grader vilket skitsnack.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Bergvärme lönsamt med rätt installation: [länk]
Tycker inte artikeln på något sätt visar hur en investering på ca 250000:- skulle bli lönsam.

Om man tex tar ett hus som förbrukar 24000 Kwh till uppvärmning med direktel och tänker sig att bergvärmepumpen spar 16000 av dessa Kwh minskar man energikostnaden med ungefär 20000:-/år.
Den genomsnittliga räntekostnade under amorteringstiden blir ca 5000:-/år.
Det betyder att det tar kanske 17 år innan man tjänat en enda krona och hur lång är lvslängden på pumpen?

Som alternativ tex två luft-luft pumpar och några värmeflyttare total kostnad 35000:- som nästan halverar elförbrukningen då blir kalkylen för bergvärmen ännu sämre.
 
Om det kostar 250000kr så måste det vara med konvertering till vattenburet och på ett sånt system har man mycket lång livslängd på. Visst är det ett bra alternativ med 2 st luft luft om man kan stå ut med ljudet jag gör det inte ! och dom bidrar inte till besparing på vv som i dag brukar vara en ganska stor kostnad i en normal familj. Kalkylen blir mycket gynsammare om man gör jobbet själv vilket inte är så svårt om man inte har tummen mitt i.
 
smurfen72 skrev:
Om det kostar 250000kr så måste det vara med konvertering till vattenburet och på ett sånt system har man mycket lång livslängd på. Visst är det ett bra alternativ med 2 st luft luft om man kan stå ut med ljudet jag gör det inte ! och dom bidrar inte till besparing på vv som i dag brukar vara en ganska stor kostnad i en normal familj. Kalkylen blir mycket gynsammare om man gör jobbet själv vilket inte är så svårt om man inte har tummen mitt i.
Det är ju konvertering från direktel jag menar .
Men att investera i något som inte är lönsamt på kanske 15 år är väl ändå tveksamt .
 
  • Gilla
jesthlm
  • Laddar…
Beror på hur länge man tänker bo där samt att värdet vid ev försäljning blir betydligt högre direktelshus står inte högt i kurs.
 
weldion skrev:
Det där har du missuppfattat. Det är foderrör ner till minst 2 meter i fast berg. Sedan så skulle det vara omöjligt att borra om man inte körde ner foderrör till fast berg. Hålet skulle ständigt rasa samt att vid borrningen så skulle borrkaxet tryckas ut i jorden + andra problem.
Foderrör är ett måste både för kunden och borraren. 2 m i fast berg som i praktiken oftast aldrig blir kortare än 6 m total rördrivning. Till 95% av fallen så blir det aldrig kortare än 6 m.
Det låter som du jobbar med brunnsborrning?
I 5% av dina borrningar så får inte kunden 6m foderrör?

Se sidan bild sid 17 och text sid 30:
http://www.sgu.se/dokument/service_sgu_publ/normbrunn-07.pdf

"Syftet med nedanstående
riktlinjer är att minimera risken för inträngande ytligt
grundvatten och jordmaterial
i brunnen. Vid små jorddjup
och förorenade samt påverkade områden är det extra viktigt att brunnen avtätas djupt
ner i berget. Risken för negativ påverkan i allmänhet ökar
med minskat jorddjup.
Brunnen ska vara tät ner till
minst 2 m i fast berg och
minst 6 m från markytan."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.