någon som har en bra skiss på nått bra buskstöd för vinbärsbuskar..
 
undrar också :)
 
ett enkelt är att bocka elrör till en lagom cirkel. fästs sedan med pinnar nedåt
 
letar efter nåt lite snyggare :)
 
mina föräldrar har en variant som jag tänkte prova hos mej med.. i princip en hage för vinbären. En fyrkant i vanligt ohyvlat virke, ca 5x2 cm tjocklek (nää, jag kan inte facktermen för plankmått ;) ) och sen en typ 5x5 cm stolpe i varje hörn som håller upp. Hängde ni med? enkelt o snabbt.. ska göra lika på krusbären o hallonen tänkte jag.

Går ju att måla ifall man vill ha det lite grannt ;)
 
Nåt liknande finns i vårt trådgård från förra ägare, ser gräsligt ut, lutar åt alla håll och fyller absolut inte funktion :( Vill gärna ersätta det med någonting snyggare och mer hålbarare.
 
Jag har hört talas om nån som slog ned en påle i mitten av busken och därefter fäste fyra linor i toppen på pålen. Med linorna fäste han sedan upp en ring som stöd runt busken. Tror att ringen tillverkades av vanlig trädgårdsslang... Har inte testat metoden själv och är osäker på vad busken tycker om att få en påle körd rätt i roten, men jag gillar själva tanken. Det borde gå mycket lättare att klippa gräset runt en sån konstruktion än den "klassiska" med fyra stolpar som man ska klippa runt. Nån som har lust att prova och rapportera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.