Hej, sådde gräsmattan i början/mitten på juni men det går lite sådär. Tror jag vattnade lite för länge så frön rann undan och stora delar av gräsmattan blev kal. Nu har jag massor av tussar (hundratals) med denna, kan det vara ängsgröe eller är det ogräs?
(Sådde med Weibull extra green).
 
  • Ojämn gräsmatta med tuvor av gräs och potentiellt ogräs på bar jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand i trädgårdshandske drar i tå av växande gräs på en ojämnt sådd och delvis kal gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en tuva med gräs och rötter mot ett trägolv, eventuellt problem med gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Patchy grass growth with clusters of unidentified green tufts on bare soil, possibly weeds or ängsgröe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är absolut ingen expert, men när jag sått med motvarande blandningar ser det ut som de tuvor du har bakom, dvs riktigt tunna späda strån. Mer "delikatessgräs".
 
Ja, det där ser på första bilden lite ut som vitgröe men inte riktigt... det är nog inte det du ville ha. Däremot kan det kanske vara ogräsfrön även i den bästa fröblandning. Jag har ibland i nysådden fått några enstaka skumma växter som jag inte tror kommer från omgivningen. De brukar oftast försvinna kvickt.

Jag skulle nog komplettera med lite fröer. Min åsikt är att så länge det inte är 30 grader, sol och blåst så behöver du inte vattna särskilt mycket. En minut med vattenspridaren eller bara passera kvickt med en dusch på munstycket är allt som behövs, men du måste vattna många gånger om dagen. Bar jord torkar upp på en gång och dina fröer ligger ju på eller i bästa fall precis under ytan. I detta fall skulle jag förgro en blandning med väldigt hög koncentration frön (typ 50/50) och sedan sprida ut det som om det vore fröer. Då sparar du många dagars vattning. I så fall skulle jag passa på att klippa gräset precis innan du sprider ut blandningen (så kan du låta bli att trampa på det någon vecka) och optimalt tajma det så att du har mulet och småregnigt ... :p
 
tensiden tensiden skrev:
Är absolut ingen expert, men när jag sått med motvarande blandningar ser det ut som de tuvor du har bakom, dvs riktigt tunna späda strån. Mer "delikatessgräs".
Ok, vi får hoppas på det(y):D
 
halper halper skrev:
Ja, det där ser på första bilden lite ut som vitgröe men inte riktigt... det är nog inte det du ville ha. Däremot kan det kanske vara ogräsfrön även i den bästa fröblandning. Jag har ibland i nysådden fått några enstaka skumma växter som jag inte tror kommer från omgivningen. De brukar oftast försvinna kvickt.

Jag skulle nog komplettera med lite fröer. Min åsikt är att så länge det inte är 30 grader, sol och blåst så behöver du inte vattna särskilt mycket. En minut med vattenspridaren eller bara passera kvickt med en dusch på munstycket är allt som behövs, men du måste vattna många gånger om dagen. Bar jord torkar upp på en gång och dina fröer ligger ju på eller i bästa fall precis under ytan. I detta fall skulle jag förgro en blandning med väldigt hög koncentration frön (typ 50/50) och sedan sprida ut det som om det vore fröer. Då sparar du många dagars vattning. I så fall skulle jag passa på att klippa gräset precis innan du sprider ut blandningen (så kan du låta bli att trampa på det någon vecka) och optimalt tajma det så att du har mulet och småregnigt ... :p
Har precis stödsått och lagt på lite toppdress.
Spridarna kör 5min, 4ggr per dag, kanske för mycket då?
 
GBG Matte GBG Matte skrev:
Har precis stödsått och lagt på lite toppdress.
Spridarna kör 5min, 4ggr per dag, kanske för mycket då?
Svårt att säga. Om de sprider bra så fungerar det kanske, men det ska inte bli pölar för då flyter ju alla frön iväg.
 
  • Gilla
GBG Matte
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.