Snailman
På baksidan är det en balkong.
Den är medräknad i byggytan, tror den måste vara det?
vet inte om trappan ska vara rak istället? Trappan ska nog vara lite närmare baksidan av huset, för att gå fritt för biorummet (slår skallen i det annars?)

Hur bör man lägga golvbjälklaget för övervåningen? Blandar man in balkonggolvets bjälkar i detta?
Tänkte ha valmat tak på övervåningen (lättare att måla huset då, man kan stå på taket utan att behöva stegar eller på balkongen)

är väl inte helt nöjd med utforminingen av rummen i mittendelen (undervåningen)
möjligen ett wc med handfat och toa på övervåningen?
Några kommentarer? Förslag till ändringar?:confused:
 
  • plan2vaningars.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plan2_2vanings.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att bygga ett tvåhundra kvm??stort hus utan ordentligt duschutrymme på ovanvåningen?? Ett så stort hus bör ju utan problem kunna rymma en fyra fem personer.
Sovrummét/arbetsrummet på nedervåningen är svårmöblerade och blir bägge två som genomgångsrum. Samma sak med matplatsen.
Jag undrar varför du valt att utforma huset såhär? Vad är det som styrt dig i dina val?
 
Snailman
Då ska vi se, det är avsett för 1 till 2 personer, som använder badrummet vid sovrummet, nuvarande hus har 'allting' utom ingång och tvättrum på ovanvåningen, så jag vill ha det nya huset mera tvärtom... alltså allt nödvändigt på bottenvåningen, som mindre nödvändigt räknar jag biorummet och det stora arbetsrummet. Men det är nog bra om det finns wc och tvättställ på övervåningen (eventuellt drar jag in lite tomrör för enklare modifiering vid någon eventuell försäljning i framtiden)

anledningen till 200kvm är att vissa kommuner inte verkar tycka att man får bebygga mer än så av tomten.


Gäster ska ha ett wc innanför ytterdörren, och tillgång till kök matplats, vardagsrum, biorum, arbetsrum på ett ungefär...

I nuvarande hus har jag en massa små sovrum och andra oanvändbara rum i mängd (ca 50% av ytan) på 145kvadrat (180 med garage) så det nya vill jag anpassa för mina behov...

Här är en annan planlösnig för mina behov... http://www.byggahus.se/forum/planloesningar/69741-en-planloesning-igen.html
 
Ska vara lite tråkig....
För att få bygglov måste du antagligen ha rullstolsbredd på alla dörrar ända in till ditt badrum. Men det hade du kanske tänkt ändå :)

Här är ett förslag på ändring i mitten. Vet egentligen inte om det är bättre eller sämre, men du får möjlighet till en lång bänk i tvättstugan i alla fall. Och ingång från sovrummet till klädkammaren om du vill.
 
  • untitled2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
Nej, handikappreglerna, har jag inte lärt mig ännu, men ska tänka på det..

här kommer en lite nyare skiss, då jag arbetat vidare med skissen sedan jag först postade den, vet inte riktigt hur jag ska göra med trappan ännu, vill gärna ha någon sorts stannplan om det går. och trappan måste hamna helt utanför biorummet.

PS balkongen blev 500mm för djup.
 
  • nr1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nr2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
Har uppdaterat lite...

På övervåningen visar jag hur man kan dela upp biorummet i 2 rum vid senare behov.
 
  • överv1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bottenv1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.