fgo fgo skrev:
Tack för värdefull input allesammans.
@heimlaga
Intressant iakttagelse. Har sett att priserna har ökat på pelletsen men är fortfarande billigare än ved med vår nuvarande kamin.

@fribygg
Nja den är ca 8 år gammal. Dock förbränner den väldigt ineffektivt och ger inte så mycket energi till vattnet.
T o m sotaren kommenterade detta.
Rökgaserna är väldigt höga och sotar väldigt på glaset.
Kan säkert sälja den för en slant. Den är lite speciell då det är en tunnel-modell dvs glas åt båda håll.
[bild]

Jag kikade på pelletspriset på tex granngården.
Så länge pelletspriset är billigare än elpriset och vedpriset så kan jag räkna hem investeringen.

Jag har räknat med ett vedpris på 600 kr/stjälpt m3 med detta får jag ett 0,98 kr/kWh dock har jag ingen möjlighet att elda mer än idag vilket drar med sig en elpatron på ca 5500 kWh.
Om det ska gå att avgöra om pellets är en vettig idé måste man ju veta priset på pelletsen och om du kan binda priset och säkra leveransen likt du kan med elen till elpatronen.
Vad får du betala per ton eller kWh pellets?
 
fgo fgo skrev:
Snygga! MEN spis har jag redan ;)
Denna har jag tittat på tidigare [länk]
Jaha..... jag tänkte att om den skall stå i köket vill man ju kunna koka mat på den också. Dessutom har Warmsler en viss värmemagasinerande effekt.

Jag känner inte till märket och modellerna som du hänvisar till men alla varningslampor lyser.
-Rent allmänt brukar sydeuropeiska kaminer inte vara demensionerade för långvarigt hårt eldande. Helt enkelt för att det inte behövs i hemlandet. De vill ha en liten brasa för att torka upp luften och få upp temperaturen litet. Att kaminen är klädd med "majolika" kakel är en indikation på det. De skulle antagligen spricka eller lossna om man eldar hårt länge.
-Det handlar om plåtkaminer rent tekniskt vad de än är klädda med. En plåtkamin ger värme så länge man eldar men när elden har brunnit ut är det kallt direkt. Man skall passa elden minst en gång i halvtimmen om man skall få ut någon värme att tala om.

Jag föreslår en magasinerande eldstad av något slag. En murad rörspis av rappat tegel eller en klassisk finländsk/norrbottnisk plåtugn (pönttöuuni på finska) eller en tulikivi ugn. Någonting som är byggt för att hålla värmen en stund fastän man inte eldar som heltidsarbete.
 
K
H heimlaga skrev:
Jaha..... jag tänkte att om den skall stå i köket vill man ju kunna koka mat på den också. Dessutom har Warmsler en viss värmemagasinerande effekt.

Jag känner inte till märket och modellerna som du hänvisar till men alla varningslampor lyser.
-Rent allmänt brukar sydeuropeiska kaminer inte vara demensionerade för långvarigt hårt eldande. Helt enkelt för att det inte behövs i hemlandet. De vill ha en liten brasa för att torka upp luften och få upp temperaturen litet. Att kaminen är klädd med "majolika" kakel är en indikation på det. De skulle antagligen spricka eller lossna om man eldar hårt länge.
-Det handlar om plåtkaminer rent tekniskt vad de än är klädda med. En plåtkamin ger värme så länge man eldar men när elden har brunnit ut är det kallt direkt. Man skall passa elden minst en gång i halvtimmen om man skall få ut någon värme att tala om.

Jag föreslår en magasinerande eldstad av något slag. En murad rörspis av rappat tegel eller en klassisk finländsk/norrbottnisk plåtugn (pönttöuuni på finska) eller en tulikivi ugn. Någonting som är byggt för att hålla värmen en stund fastän man inte eldar som heltidsarbete.
Täljsten sägs ju ha en viss värmebevarande effekt. Finns ju en hel del täljstenskaminer
 
F fribygg skrev:
Om det ska gå att avgöra om pellets är en vettig idé måste man ju veta priset på pelletsen och om du kan binda priset och säkra leveransen likt du kan med elen till elpatronen.
Vad får du betala per ton eller kWh pellets?
Vet ej om det går att binda priset på pellets.
Kommer ej att behöva några större mängder pellets, ca 2,3 ton om jag räknat rätt. Har även plats att köpa allt i säck på en och samma gång. En pall kostade 3100kr på det stället jag brukar handla hö och halm på.
 
@heimlaga & @Krux
En magasinerande eldstad är aldrig fel, dock behöver den vara vattenmantlad för att vi ska kunna nyttja den på bästa sätt.
Hittade en tillverkare som hade "kakelugnar" som var vattenmantlade. Priset var inte så lågt att det gick att räkna hem investeringen.

Du lyfte en viktig sak, det är kontinuerlig eldning. Jag hoppas verkligen att pelletskaminerna klarar det, men det är något jag ska kolla upp när jag träffar säljaren.
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
Varmax har vattenmantlade kökspannor. Bara som ide.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Något som tilltalar mig med pelletskaminen är att den går hyffsat automatiskt. Fylla i en säck om dagen för att hålla värmen i drift kan jag leva med. Väldigt stor skillnad med att peta in några vedträn var 20e minut.

Litet sidospår, jag har aldrig lyckats få acktanken full i värme under de tre värmesäsonger vi bott i huset.
Då har jag vissa dagar eldat från morgon till kväll med begränsat värmeuttag från acktank.
Så de beräkningar jag har gjort har utgått från kaminens specifikationer.
 
H heimlaga skrev:
Jag föreslår en magasinerande eldstad av något slag. En murad rörspis av rappat tegel eller en klassisk finländsk/norrbottnisk plåtugn (pönttöuuni på finska) eller en tulikivi ugn. Någonting som är byggt för att hålla värmen en stund fastän man inte eldar som heltidsarbete.
Kanske en Porin-matti?

E: nä om den ska vattenmantlad går den bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.