Hej,

Har en golvvärmeslinga som blev skadad då hantverkaren flexade lutningen till badrummet.

Fungerar den ändå?
Går den att laga?

Hur ska jag resonera, jag står tyvärr för kostnaden då hantverkaren inte längre är tillgänglig.

Vänligen
 
  • IMG_20220719_072131.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Det finns lagningskit för dom många golvvärmeslingor. Man måste mäta kabeln för att ta reda på om den är skadad eller inte. Det finns ett värde på motståndet i kabeln som förhoppningsvis mättes innan kabeln monterades.
 
Ok,måste man mäta kabeln innan för att veta om den skadats?

Jag tror ingen sådan mätning har utförts. En resistansmätning? Finns det inte fabriksvärden för kabeln på detta?

Vänligen
 
K
När elslingor installeras så ska man resistansmäta slingan flera gånger. Först när den levererats för att få ett utgångsvärde och se att den inte är skadad från säljaren. Därefter när den lagts på plats. Sedan när den flytits in. Alla mätningar dokumenteras och jämförs för att säkerställa att den inte är skadad. Små skillnader är fullt normalt då motståndet beror av slingans omgivande temperatur men de bör inte vara särskilt stora. Är dom det är slingan trasig
 
Framförallt är det väldigt viktigt att man gör en isolationsmätning. Mellan jordtråden och de andra ledarna. Skall utföras med en isolationstestare, ”megger”. Den lägger på 500-1000V. Skillnaden mot vanlig resistansmätning som mäter med typ 5V, är att den högre spänningen kan”krypa” över en skada på isoleringen, även om det inte finns galvanisk kontakt.

Enl. monteringsinstruktionerna (varierar lite mellan fabrikaten), så skall kabeln testas före läggning, efter läggning och efter flytspackling och till slutprecis före inkoppling.

Har man inte utfört isolationstesten, så ökar risken för att man har en livsfarlig anläggning. Så länge jordfelsbrytaren fungerar, så borde ingen behöva dö, Men en otestad kabel, är ett steg mot en dödsolycka.

Har man dessutomutfört mätningarna, med behörig fackman, så får du från de flesta tillverkarna 15-20 års garanti, som även täcker återställande av badrummet efter reparation.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Kabeln skall inte ligga så ytligt heller. Lite osäker på hur illa det är, men troligen riskerar du att golvet spricker av värmespänningar.

Du borde ta in en kompetent fackman som kan bedöma. Risk att allt måste göras om.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det ska ligga ytterligare en flytspackling ovan för denna så det är ingen risk för ytligheten.
 
Men om det nu skulle spacklas mer. Varför då slipa fram fall?
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Frågan är vad det är för kabel? Ser ut som T2 röd? Isåfall är det ingen serieresistiv kabel den går inte att resistansmäta. Hursomhelst behöver du knacka fram en bit av kabeln, gärna 50cm och sen göra två skarvar med en frisk bit mellan. Särskilda kit för skarvning av just denna kabel bör då användas. Efteråt behöver kabeln isolationstestas enligt tillverkarens anvisningar, vilket ofta är med 1000V. Sen hade jag anslutit kabeln provisoriskt och mätt lasten med tångamperemeter när den gått en liten stund. Detta är kanske inget du ska göra själv? Vem har lagt kabeln?
 
Det spelar ingen roll för trådens ämne, så fyller inget syfte i tråden utan endast för nyfikenhet. Vi flexade för att flytspacklingen inte höll måttet. Det räcker så bara för att hålla tråden till ämnet, tack.

Ingen som utifrån en golvvärmeslingas uppbyggnad kan ge indikation på vad som blivit skadat. Måste det skarvas eller fungerar kabeln ändå?

Är det ett en jord/noll fläta som blivit skadad? Ser ut som så på bilden, är det ett vitt halvledarskikt man ser?

Vänligen
 
Isoleringen finns inte där för skojs skull. Är den skadad behöver det åtgärdas. Kanske går det att slippa skarv, det är svårt att se på bilden och jag hade inte gjort en sådan bedömning utifrån ett foto. Hur länge vill du att golvvärmen ska fungera? ;)
 
J Johan456 skrev:
Isoleringen finns inte där för skojs skull. Är den skadad behöver det åtgärdas. Kanske går det att slippa skarv, det är svårt att se på bilden och jag hade inte gjort en sådan bedömning utifrån ett foto. Hur länge vill du att golvvärmen ska fungera? ;)
J Johan456 skrev:
Isoleringen finns inte där för skojs skull. Är den skadad behöver det åtgärdas. Kanske går det att slippa skarv, det är svårt att se på bilden och jag hade inte gjort en sådan bedömning utifrån ett foto. Hur länge vill du att golvvärmen ska fungera? ;)

Tack Johan, jag förstår såklart vad du är ute efter men hur menar du att det kanske går att skippa en skarv?

Vänligen
 
Är skadan bara på ytterhöljet så räcker det med att kabelns bilas fram så att man kan komma åt. Krympslangstejp eller vulktejp skulle kanske kunna fungera som ett lager isolering. Notera att man behöver kunna få en tejprulle runt kabeln. Då behöver du bila fram till en böj för att få såpass mkt slack.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.