nå vad säger ni?

vilka verktyg o maskiner är ett måste att ha hemma som villaägare?

när man räknar med att göra mycket själv.

o vilka märken är att rekomendera? o vilka bör man undvika?
 
tack för svaret. mycket grundliga svar måste jag säga.

men jag saknar lite grejer som jag trodde man skulle behöva..tex borrmaskin..vinkelslip..slipmaskin...osv.

borrmaskin o slip har vi..men å andra sidan tvivlar jag på att de kommer hålla så länge när man väl sätter igång.
 
Håller med om att listan var utförlig, men saknade en del av det basala.

Skruvdragare, Kap-och geringssåg. Håller helt med föregående talare.

Borrmaskin med slagborrfunktion och gärna en chuck som klarar 13 mm ( Du blir annars besviken när du köpt en hålsåg på Biltema och den inte pasar...). Borrmaskinen är viktigare än fräsen.

Cirkelsåg. Det är ganska vanligt att man vill kapa i någon större skiva eller en bräda på längden. För mig är cirkelsågen viktigare än tigersågen.

Dammsugare. Se till att någon gammal dammsugare eller grovdammsugare för att suga upp spån och slipdamm.

Vinkelslip, med skivor för att skära i sten/betong och metall. Om du ska jobba i galsfiber är en raspskiva att rekommendera.

Slipverktyg Det finns många olika sorter. Ett minimum är en skiva till borrmaskinen.

Kabelfinnare. Som kan tala om ifall det är el innanför i väggen där du vill borra.

Multimeter

Bygglampa och sladdlampa

Sladdvinda.


Min erfarenhet är att det är bättre med ett billigt verktyg än inget verktyg. Verktyg som du inte ska använda så ofta kan vara av det billigare slaget. När du slitit ut ett billigt verktyg vet du att det var ett verktyg som du har behov av. I det nuläget kan du köpa något bättre. Då får du mest för pengarna. Om du springer iväg och köper värsta verktyget för ett småjobb och det sedan blir liggande i hyllan har du kanske inte råd med nästa verktyg som du skulle ha mer nytta av...
 
ab skrev:
3. Tigersåg
Ska du ta upp ett hål i en vägg och överväger släggan, glöm den! tigersågen gör det på ett mycket enklare och smidigare sätt.
Tigersågen kommer åt där ingen annan kommer åt, och sågar igenom alla sorts materiel, lite av ett universlaverktyg.
Eller gör som jag, använd den under jakten, när du ska ta ur eller stycka.
Du har rätt, och kloka synpunkter.
Och tigersågen fungerar utmärkt till att parta upp kroppar från både vilt och hemslaktat (alltså tamdjur utan gula lappar i öronen ;) )

Men att använda den vid urtagningen... :surprised:

Huga. Jag ser synen framför mig, och den är inte vacker...



 
Frågan är väl vilka verktyg man INTE måste ha, så att man slipper köpa just dessa ;)

Listan börjar se bra ut, se dock till att vara fullkittad när det gäller att mäta, vilket är det basala inom husbygge:

* Ett gäng "tumstockar", gärna den gula plastvarianten vilken är "outslitlig"
* Snickarpennor samt stiftpenna för precisionsmarkering
* Måttband/talmeter, talmetern är super när du har lärt dig hur den fungerar!
* Ett bra vattenpass, enligt mig finns bara Libella från Hultafors som gäller här.
* Snörslå, minst 2 i olika färger
* Vinkelhakar, liten att ha i snickarbältet samt större, alternativt lär dig snickarens 3,4,5 (3,4 katet samt 5 hypotenusa) Förstod nån det där..... ;D
* Drömverktyg (=Riktig roterande bygglaser samt linjelaser)

Mitt personliga favvoverktyg är annars min spikpistol från Senco, den skjuter riktig 4" (100 mm) med våldsam kraft 8)
 
tack tack :)

mer förslag?

*gör anteckningar för fullt*
 
ByggaNytt skrev:
...alternativt lär dig snickarens 3,4,5 (3,4 katet samt 5 hypotenusa) Förstod nån det där..... ;D
He, he ;D

Jo, då. Lite trigonometri gör alltid susen.
3,4,5-grejen är ett utmärkt hjälpmedel t.ex. när man ska få ett tak att få rätt vinklar.
 
Angående slipmaskin så är ju inte en planslip att förakta, men ska man slipa med resultat så ska man ha en bandslip. Jag kan intyga att min maskin var värd varenda krona då jag slipade våra fönster trärena. Det var ett antal lager färg som skulle bort (förutom på de gråa fläckarna där solen redan hade gjort det jobbet för länge sen ;))
Det tog kanske 30 minuter inklusive kittning för varje fönster. Hade tagit betydligt längre tid med en planslip, eller hemska tanke... för hand :-/

Konklution kolon

En bandslip klarar man sig inte utan om man inte gillar att slipa länge :p

// Lidman
 
Det mesta är redan sagt, men...

måste understryka en gång till hur användbar en bra vinkelslip är. Köp en 125 mm Blå Bosch, de är outstanding på vinkelslipar. Min har varit med om det mesta (har haft den i över 10 år), men funkar fortfarande helt klanderfritt.

Vill även passa på och tipsa om en smal (15 mm)slipbandstillsats till vinkelslipen:
http://www.clasohlson.se/shop/store...;COSID=2731770FA8EE429C964488E403C76F5A611446

Jag har en andra vinkelslip med detta alltid monterat på.
Helt suveränt att komma åt på smala ställen, som när jag slipade om fönstren.

När vi pratar om slipmaskiner vill jag även slå ett slag för en Excenterslipmaskin. Absolut bäst för plana ytor.

Sticksåg:
Tror jag inte har nämnts tidigare. Även här är Blå Bosch outstanding. Fintandad sågklinga så kapas parketgolvet utan problem.

Borrmaskinsstativ om man inte vill investera i en bänkborrmaskin. Ett måste om man vill borra i stål.

Elhandhyvel är även det oumbärlig om man gör enklare snickerier.

Traditionell bågfil och ett gäng bra handfilar är även det ett måste.

Även en enklare 2 hk kompressor med 24 l tank som kan driva färgspruta, pump, renblåsning, spikpistolen mutterdragaren e.t.c.

Större skiftnycklar, rörtänger och röravskärare om du ägnar dig åt lite enklare hushållsrörmokeri.
 
hecke skrev:
Det mesta är redan sagt, men...

måste understryka en gång till hur användbar en bra vinkelslip är. Köp en 125 mm Blå Bosch, de är outstanding på vinkelslipar. Min har varit med om det mesta (har haft den i över 10 år), men funkar fortfarande helt klanderfritt.
Då blir man ju lite nyfiken på vad det är som gör Bosch bättre än alla andra. Det handlar ju trots allt bara om en roterande skiva. Finns inte så många sätt att åstadkomma det på. :)

 
Gaaaahhhhh
Hur sparar man trådar som "favorit" ???
Och hur i jösse namn klarade vi en stor om- och tillbyggnad utan andra el-verktyg än en vinkelslip, cirkelsåg och borrmaskin tro :D
Har funderat på att skriva en tråd om "förr och nu" när vi ska renovera vårt "nya" hus byggt runt 1900 :-[
 
Konsulten

Jag är inte proffs på vinkelslipar utan försöker bara förmedla mina egna upplevda (högst subjektiva) intryck.

Jag har använt ett antal olika märken av vinkelslipar i ett tidigare liv som svetsare.

Metabo, Flex, Hitachi, Milawauke, Bosch för att nämna några och Bosch är det märke som ger mig mest förtroende.

Så som jag plågade min 125 mm Blå Bosch GWS 9-125C (motsvarande idag GWS 10-125C) när jag skar ner min oljetank i källaren är det inte meningen att man skall behandla en vinkelslip. Den var egentligen underdimensionerad för detta jobb. Skulle behövt en 230 mm.

Jag använde den konstant i ca 10 h och fick lägga ifrån mig den ett 10-tal gånger p.g.a. att den blev så varm att man inte kunna hålla i den med grova arbetshandskar. Trots detta höll den ihop och jag har använt den flitigt sedan dess, även till hjälp att slipa betonggolv, kapa klinker, kapa marksten e.t.c som dammar något fruktansvärt. Ibland har den varit så dammig att jag trodde att den skulle lägga av p.g.a detta. Men lite tryckluft och den är som ny. Har slitit ut ett tiotal diamantskivor.

Det som gör den Blå Bosch vinkelslipen bra i mitt tycke är bl.a.:

* Bra prestanda
* Konstant varvtal även vid hård belastning (stannar ej då man trycker på lite)
* Mjukstart
* Robust lagring och vinkelväxel
* Bra grepp även i enhandsläge
* Bra Antivibration i handtag och i övrigt låga vibrationer.
* Stadigt skivskydd
* Snabbmutter för skiva
* Tålig

Att få en skiva att rotera kan tyckas elementärt, men skall man rotera väldigt fort med en stor diameter blir det rätt så komplicerat.
Tro mig, jag har spenderat 5 år på mer än heltid av mitt liv att konstruera en gasturbinrotor.

;o)  Henrik
 
jaha Hecke. låter förtroendeingivande. vad går en sån liten raring på då?

o då menade jag inte el eller bensin utan pix.. ;D
 
ByggaNytt skrev:
Mitt personliga favvoverktyg är annars min spikpistol från Senco, den skjuter riktig 4" (100 mm) med våldsam kraft 8)
Vilken modell är det som klarar 4" ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.