Hej, jag har upptäckt en spricka på husgrunden. Det är betong platta på mark. Jag undrar om det handlar en allvarlig skada. Om det handlar om sättning. Jag märker ingen förändring på fasaden eller någon annanstans. Sprickan är ca 20 cm från hörnet. Så min fråga är: Vad ni skulle ha gjort om ni upptäcker ett sådant skada?
 
  • Spricka i betongplatta på husgrund, cirka 20 cm från hörnet, på marknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal spricka i betonggrund, ungefär 20 cm från ett hörn, indikerar möjlig sättningsskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka på betongfundament för hus nära hörn med avloppsrör och vegetation i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i husgrund av betong nära hörn med synlig avloppsrör och uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förde in i sprickan en ca 20 cm kniv. Hela kniven kunde föras in.
 
Snål som jag är skulle jag börja med att blanda någon deciliter murbruk och lägga som en brygga i sprickan. För att se om den rör sig och vartåt. Efter det borde det bli lättare att hitta rätt åtgärd.
 
Framförallt, hur gammal är den? Man kan med en vinkelslip såga upp två parallella snitt och sen knacka det emellan. Sen är det lättare att få in bruk i spåret.
 
Är det en källare på insidan? Hur ser det ut där?
Har du provat gräva lite i jorden för att se hur långt ned sprickan går?
 
J Johan456 skrev:
Framförallt, hur gammal är den? Man kan med en vinkelslip såga upp två parallella snitt och sen knacka det emellan. Sen är det lättare att få in bruk i spåret.
Jag vet inte hur gammal den är. Jag köpte huset för 2 år sedan men upptäkte skadan nyligen. Tack fö tipset.
 
Ok, gjordes det ingen överlåtelsebesiktning då? En sådan spricka hade förmodligen varit med där. Ofta gör säljaren en sådan för din dolda fel försäkring. Jag skulle gissa att den är från några år efter huset byggdes. Laga och kommer den inte åter kan du vara lugn.
 
J Johan456 skrev:
Ok, gjordes det ingen överlåtelsebesiktning då? En sådan spricka hade förmodligen varit med där. Ofta gör säljaren en sådan för din dolda fel försäkring. Jag skulle gissa att den är från några år efter huset byggdes. Laga och kommer den inte åter kan du vara lugn.
Nej, det står tyvärr inget om det på överlåtelsebesiktningen.
 
Njingan Njingan skrev:
Är det en källare på insidan? Hur ser det ut där?
Har du provat gräva lite i jorden för att se hur långt ned sprickan går?
Nej det är ingen källare i huset. Jag har grävt i jjorden ca. 15 cm sprickan smalnar och sen försvinner det helt.
 
Nevzat1980 Nevzat1980 skrev:
Nej det är ingen källare i huset. Jag har grävt i jjorden ca. 15 cm sprickan smalnar och sen försvinner det helt.
Jag är ingen expert men lagat sättningssprickor på vårt hus, dock betydligt mindre.
Men ”knacka upp” eller såga upp ett vinklat snitt så sprickan blir V-formad. Fyll i med lämpligt bruk, måla över.

Förhoppningsvis syns der aldrig igen. Kommer den tillbaka får du klura vidare.
 
  • Gilla
Nevzat1980
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.