Har mekanisk frånluft i ett 1½-plans hus med källare från mitten av 70-talet. Jag skall nu göra om badrum på ovanvåning samt badrum i källaren. Då fläktmotorn sitter på taket strax utanför badrummet på ovanvåningen så behöver jag väl inte installera någon mer fläkt där, eller?

Ska köpa ny aliansfläkt till köket där man kan ha två lägen på ventilationen. Är det något man bör öka när man ska gå och duscha på ovanvåningen? Låter i så fall som det är något som är lätt att missa när man duschar. Eftersom vinden har fått lite stryk av förra ägaren är jag intresserad över att verkligen se till att få bra ventilation från badrummen.

För badrummet i källaren som ligger rakt under badrummet på ovanvåningen är kanalen till taket ett antal meter och det jag funderar på är om man bör ventilare på något annat sätt, genom t ex pax-fläkt eller hur ska man göra?

Kortfattat kan är fråga alltså:
- Hur ska man ventilera ett 1½-planshus med källare som har mekanisk frånluft. Hur ska man enkelt styra centralfläkten som sitter på taket?
 
Ta en titt på frågor o svar på Ventilations- och skorstensbutiken på nätet eller Ventilation för ett bättre inomhusklimat - Ventilationsbutiken på nätet!

Här är lite av den info du måste fylla på med för att få ett mer utfylligt svar.
Du behöver beskriva vilken kapacitet du har på fläkten o vilken yta du ventilerar.
Går köksfläkten upp i samma ventilationskanal som frånluften ?
Har du någon reglering på takfläkten ?
Vad menar du med att vinden fått stryk ??
Källaren, det låter som du har en kanal som går upp till taket, är den ansluten till den andra fläkten? Kan du ansluta en takfläkt på denna ?
Hur ser tilluften ut ?

Gissar att du får svaret, att ansluta både källarkanal o badrum till ny kraftigare kanalfläkt (50l/s för 150m^2 boyta), men det beror ju på hur komplicerat det blir.
/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.