Denna plugg eller vad man ska kalla det, sitter under taket i källaren på vårt hus. (Byggt 1927 men vattnet är väl senare)
Den sitter på inkommande kallvatten precis efter mätaren.
Häromveckan jobbade man med vattnet i gatan (hade inget med oss att göra men vi fick vattnet avstängt under en dag medan de grävde upp vad jag tror var grannens servisventil.)
I vilket fall började det droppa från denna plugg då när man slog på vattnet, men det slutade efter någon timme.
Nu har det börjat läcka igen.

Vad är detta för plugg, kan man dra åt den bara, eller kommer skiten desintegrera och läcka ännu värre om man skruvar på den? Vattnet tränger fram vid röd pil på bild två.
Till saken hör att huvudkranen vid mätaren inte sluter helt tätt, så jag gillar inte att behöva göra rörjobb jag inte vet hur de slutar.
Ett gammalt vattenrör med en tätning som läcker, fastsatt vid källartaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vattenventil på kallvattenrör med läckage indikerat av röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket tacksam för hjälp.
 
Det är ingen plugg utan vakumventil,
https://rorfokus.se/produkt/vakuumventil-tappvatten-g20-durgo/

Jag hade troligen bytt ventilerna på bägge sidor om vattenmätaren samt monterat vattenmätarkonsoll samtidigt.
För att göra det så ber man VA-nätägaren stänga av vattnet ute i gatan. Vissa tar betalt för den tjänsten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Det är som tidigare nämnt, en Vakuumventil. Du kan, utan problem, eller närmare eftertanke bara ta bort den och plugga röret. Och gå vidare med livet :)
 
Jaha då får man tacka för svaren. Nu har jag ghetto-fixat problemet med hjälp av tratt och slang som fångar upp droppet och leder till närmsra golvbrunn så semesterlunken kan fortsätta ostört. Nästa steg, när det inte är badväder längre blir att fixa ny vakumventil och försöka byta, och som sagt dra i en blank plugg om det krånglar. Det verkar som att värmepanna och beredare har egna vakuumventiler så det är skyddade ändå.
Och jo, småningom blir det läge att byta ventilerna vid mätaren, men det ska tydligen vara skitdyrt i vår kommun, så drar mig för det.
Tack för svaren, kan jag gå vidare i livet känner jag!
 
Jag tror inte att pannan har någon vakuumventil, däremot så har pannan en säkerhetsventil för tappvarmvattnet och en för radiatorkretsen.

Vakuumventilen börjar jobba när trycket i ledningen sjunker ner under 1 bar, då sugs det in luft i vattenröret för att det inte ska kunna sugas in ”dåligt” vatten i tappvarmvattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.