Jag vill placera min sommarpool på 7 kubik ovanpå min altan. Hur skall jag förstärka den? Nån som provat och hur gjorde ni? Har ni bilder?
 
Vad är det för altan?
 
7 ton vatten ! Enda tipset jag har är att avråda...du lär få regla och stötta rätt ordentligt.
 
En altan i trä. Jag funderar på lägga lekablock under reglarna.
 
Varför vill du ställa den på altanen? är det inte bättre att såga ut i altanen för den och göra ett bra underjobb direkt på backen?
Du lär få stoppa in ordentligt med grova reglar men vad har du under altanen? vad skulle du ha under lecablocken?
 
nää 7 ton.. du kommer även få sättningar på plintarna.
fram med stickisen istället o såga upp ett runt hål o stoppa ner basängen där.
 
Vad har du för altan, Är den "uppe i luften " eller ganska nära marken?
Jag har bygg en altandel och placerat vår barnpool på. Den rymmer ca 8m3 vatten och klarar det utan problem.
Den är placerad på "marken", golvtrall är vanlig 28x120 och reglarna 45x95 cc60. Reglarna vilar på 9st betongplattor 40x40 samt 30 st 14x21 "byasten"

Jag var lite orolig innan jag fyllde på vatten, men oron var obefogad. inte ett knak inte en millimeter sättning.

Mvh
Robert
 
  • pool.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bolets skrev:
En altan i trä. Jag funderar på lägga lekablock under reglarna.

Hej,

jätte gammalt inlägg men man hittar allt på Google .

vi står i samma sits som dig och jag undrar hur det gick :)
 
Jag sänkte ner poolen i trädäcket.
Min altan står på sluttande berg och jag tog bort en del och byggde en nedsänkt plattform på 4*4 meter för poolen. I ena änden vilar plattformen direkt på bergen och i andra änden är stolparna nästan en meter höga.
Jag körde fyra st bärlinor med dubbla 145*45. Varje bärlina har fyra upplag.
På det skruvreglar 145*45 på CC 60 och så vanlig trall.
Jag nyttjade även några befintliga stolpar från altanen för lite extra stöttning samt samt fästpunkt för snesträvor.
Det blev måhända lite onödigt stadigt, men då finns det marginal för att uppgradera till en djupare och tyngre pool om ett par år när ungarna har blivit större! En nedsänkt pool i ett trädäck på en sluttande bergstomt med stödstolpar och en täckande presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med nedsänkt pool och stöttande trästolpar på sluttande berggrund, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Patrik Hazard skrev:
Jag sänkte ner poolen i trädäcket.
Min altan står på sluttande berg och jag tog bort en del och byggde en nedsänkt plattform på 4*4 meter för poolen. I ena änden vilar plattformen direkt på bergen och i andra änden är stolparna nästan en meter höga.
Jag körde fyra st bärlinor med dubbla 145*45. Varje bärlina har fyra upplag.
På det skruvreglar 145*45 på CC 60 och så vanlig trall.
Jag nyttjade även några befintliga stolpar från altanen för lite extra stöttning samt samt fästpunkt för snesträvor.
Det blev måhända lite onödigt stadigt, men då finns det marginal för att uppgradera till en djupare och tyngre pool om ett par år när ungarna har blivit större![bild] [bild]

Tack för infon, då vet jag att det är möjligt :)

våran altan står på 50 cm höjd och under den ligger en makadam bädd som lades när huset byggdes.
Där altanen tar slut är en slänt och under den massa sprängsten.
Tänkte bygga ut altanen över slänten och ha poolen förhoppningsvis lite nersänkt där.
Så jag får bygga två altandäck de nedersta rejält förstärkt bara .

Jag har klurat på en lösning med cc60 på reglarna dubbla 45x170 och gjuta stolpar på varje golvregel alltså ingen bärlina, Med 1 meters mellanrum.

Skippa bärlinan för att tjäna höjd,alltså kunna få ner poolen så långt som möjligt utan att behöva ta bort stora stenar från sprängningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.