Nån som vet "vad-det-brukar-vara" för fel, eller vad några klara saker man bör kolla när drivningen inte funkar på min fd. självgående gräsklippare?
 
gluecifer skrev:
Nån som vet "vad-det-brukar-vara" för fel, eller vad några klara saker man bör kolla när drivningen inte funkar på min fd. självgående gräsklippare?
Drivningen sker ibland med en rem. Remmar slits och blir längre med tiden. Remmen kanske behöver spännas?
 
Ok, ska leta efter nån rem eller liknande!
 
Remmen eller växeln/kopplingen, så mycket mer finns det inte. Växeln/kopplingen kostar typ en halv gräsklippare så du får hoppas på att det är remmen.. ;)
 
Vajern till växeln eller kopplingen kan behöva justeras.
 
Vajern på vår gräsklippare har gått två gånger...
Tur att vi hade garanti kvar.
Vår tomt uppfyller knappast FIFAs krav på jämnhet...
 
Hm, remmen driver tydligen först ett hjul, och mot det hjulet ligger sedan ett hjul på hjulaxeln som trycks mot det första hjulet när man drar i vajern.
Det sistnämnda hjulet har en väldigt torrsprucken gummiring på sig. Undrar om det bara är dålig kontakt mellan dom...
Ska ta bort kniven och dra igång och testa.

Sen läcker plasttanken, försökte täta med limpistolen :) men bensinen löste upp limmet till en smet. Kanske bara var fel sorts lim, finns väl lim som står emot bensin?
 
  • Gilla
chiftec
  • Laddar…
Plastic Padding Leak Fix (Läcktätare) borde funka på tanken. Jag har lagat ett oljetråg på en bil med det, men det måste vara rent och torrt. Väldigt rent och väldigt torrt.

Å andra sidan borde det finnas smältlim som klarar bensin.

Förresten, borde inte du vara expert på lim, Glue-cifer?
 
Jo det kan man kanske tro :) Mitt alias kommer dessvärre mer från musikbranschen :)
 
  • Haha
  • Gilla
Wadelö och 1 till
  • Laddar…
gluecifer skrev:
Hm, remmen driver tydligen först ett hjul, och mot det hjulet ligger sedan ett hjul på hjulaxeln som trycks mot det första hjulet när man drar i vajern.
Det sistnämnda hjulet har en väldigt torrsprucken gummiring på sig. Undrar om det bara är dålig kontakt mellan dom...
Ska ta bort kniven och dra igång och testa.

Sen läcker plasttanken, försökte täta med limpistolen :) men bensinen löste upp limmet till en smet. Kanske bara var fel sorts lim, finns väl lim som står emot bensin?
Även om äldre föremål har en speciell charm - har du inte funderat på en ny klippare? ;)

Jag vill förövrigt ge Stiga en eloge. I slutet på förra säsongen körde min älskade hustru vår Stiga (tillv 1992, uppsamlare, elstart, drivning etc) rakt in över en fast förankrad staketstolpe som stack upp 10cm i en rabatt. Det smällde förstås rätt bra och maskinen tvärdog.

Jag hörde eländet på avstånd och var helt säker på att maskinen inte skulle bli sig likt (krökta knivar, kraschad vevaxel etc) men mina farhågot kom på skam - stolpjärnet hade ett jack som var en centimeter djupt, knivarna hade vridit sig (yttersta delen kan visst vika sig bakåt) och kärvat fast.

När ovanstående var fixat gick maskinen som vanligt igen...! :surprised:
 
Jovisst, igår var vi och köpte en ny Stiga 47 S Turbo Combi för 3495 spänn, men det den gamla från -89 går ruskigt bra förutom drivningen......mkt lättstartad tex.

Jag ser framför mig sambon köra den gamla och jag den nya.....!
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Så det var så "simpel" utväxling och koppling. Stigan som vi har var det ett växelhus med kopplingen inbyggd. Det var guld-pris på den så vi har ingen framdrivning idag...
 
Kom över en stiga med trasig drivning. På kul så tog jag isär växellådan för att se om dreven var slitna. wKYVwoj
Själva mässingdrevet var lite slitet på kanten då axeln som remskivan sitter på har "vandrat" åt sidan någon cm. :) https://imgur.com/a/PYRQskX
Förmodligen dåligt med fett som orsakat. Eller bara kass konstruktion med ett plasthål som lager.
Fyllde i alla fall upp det med kemisk metall och borrade sedan ett nytt hål för axeln att snurra i. PYRQskX
https://imgur.com/a/wKYVwoj
Sedan dränkte jag allt i fett och tryckte ihop halvorna med kass passform. Och det funkar faktiskt. Än så länge i alla fall...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.