Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nejdå, du kör bara fel fordon. Scania menar iofs. att de flesta tunga fordon i lokaltrafik kommer klara sig med 25 kW DC, men det är ju alltid bra med lite marginal. ;)
Så du menar att jag ska lösa problemet genom att köpa en passagerarbuss? :crysmile: Då skulle jag ju hinna äta medans den snabbladdar också, inte så dumt!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är uppförsbacke till Norrland. Klarar dock ca 64mil på laddningen så på sommaren räcker det med att toppa med typ 20kWh för att komma tillbaka till snabbladdaren i Sundsvall.

Elbil som laddas vid en Ionity snabbladdstation med Circle K och en reklamskylt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Elbils instrumentpanel som visar energiförbrukning och räckvidd med meddelandet "Bilen är inte körlar".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nejdå, du kör bara fel fordon. Scania menar iofs. att de flesta tunga fordon i lokaltrafik kommer klara sig med 25 kW DC, men det är ju alltid bra med lite marginal. ;)
Nej, 11kW är fullt tillräckligt för destinationsladdare. Om det finns någon som skulle behöva mer (en norrbottning som sover över i Linköping och ska vidare till Spanien nästa dag och råkar ha 180kWh batteri) får helt enkelt lägga till ett extra laddstopp, någon gång ska väl jäveln äta också.

I någon framtid har vi kanske långtradare och långfärdsbussar som går på el, men det ska nog lösas på annat vis än att varje hotell har några 100kW laddare utanför.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Litet förtydligande, det jag menade var snarast att 50 kW inte är en riktig snabbladdare.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, 11kW är fullt tillräckligt för destinationsladdare. Om det finns någon som skulle behöva mer (en norrbottning som sover över i Linköping och ska vidare till Spanien nästa dag och råkar ha 180kWh batteri) får helt enkelt lägga till ett extra laddstopp, någon gång ska väl jäveln äta också.

I någon framtid har vi kanske långtradare och långfärdsbussar som går på el, men det ska nog lösas på annat vis än att varje hotell har några 100kW laddare utanför.
Och jag som hade en smiley med och allting! Naturligtvis räcker det mer än väl med 11 kW för en vanlig bil. Det var avsett som ett skämt om vilka som behöver 50 kW som destinationsladdare, vilket – till min förvåning – tydligen inte ens lastbilar gör.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och jag som hade en smiley med och allting!
Jag måste varit trött, full eller bara korkad... :sweat:
Nu när jag kollar igen verkar det väldigt uppenbart...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kanske en dum fråga, men är destinationsladdare motsvarande laddtyp man har hemma?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kanske en dum fråga, men är destinationsladdare motsvarande laddtyp man har hemma?
Ja. De är väl ofta 11kw, det laddar jag med hemma. Så det tar ett par timmar att få fullt.
 
Jag sällar mig snart till elbilsägarna. Sent i år kommer jag få min ID.4. Har jag otur blir det efter årsskiftet.

I samband med att bilen levereras kommer jag bli tvungen att ta ställning till hur jag vill göra med diverse avtal, och eftersom det finns några ID.4-ägare i tråden tänkte jag fråga om era erfarenheter.

We Connect.ID - Är detta något man klarar sig utan? Det ingår tre år med högsta nivån, men sedan börjar det kosta pengar. Jag är generellt skeptisk till sådana upplägg. Antagligen säljer vi bilen innan tiden går ut. Hur funkar det med ägarbyte och denna tjänst? Kopplas mitt konto bara bort från bilen, och nya ägaren får skapa en egen koppling mellan bilen och ett eget konto?

We Charge - Är det något att ha? Jag räknar med att ladda hemma 95% av tiden.

Serviceavtal - Finns det någon fördel med att konstant betala månadsvis för service, eller är det bättre att betala när det behövs? Någon borde tjäna pengar på att jag betalar månadsvis, så därför tänker jag att det blir totalt sett dyrare. Men kanske ser Volkswagen något annat mervärde i detta? Typ att jag med säkerhet använder deras service-verkstäder.

Vi räknar med att behålla bilen ett par år. Egentligen vill vi ha en ID.Buzz, men vi ledsnade på de skjöt upp lanseringen hela tiden, så nu provar vi med ID.4 som nog egentligen är för liten för oss. Men det är värt ett försök. Vi köper den, så ingen privatleasing m.a.o. Det borde totalt sett bli billigast så.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag tycker WeConnect är bra. Startar regelmässigt ac och värmare därifrån om bilen står ute och aktiverar emellanåt de sista 20 % laddning därifrån när jag ska köra långt och inte vill ha bilen stående fulladdad i onödan (även om en dag hit eller dit säkert spelar noll roll).

Nu vet jag inte vad det kommer kosta efter tre år, men jag har svårt att se att jag skulle välja bort det. Man kan radera bilen från sitt konto, sen får nästa parkoppla med bilens id. Tror inte det är svårare än så.

WeCharge har jag, men använder i princip inte. Har ingen rabatt på Ionity därifrån (så ett gratiskonto på Bonnet ger betydligt bättre pris) och laddar ändå ytterst sällan på just Ionity när jag behöver snabbladda.

Serviceavtal? Näe. Som du säger, det är nog en dyr försäkring för småutgifter.
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
Efter ytterligare ett par dagars bilande i Skåne, så måste jag fortsätta att hävda att det fungerar rätt bra med långsamladdare. Men det beror helt på platsen hur snabba de är.

När jag kan välja laddparkering utifrån vart jag tror att man får minst 11kW så får man också det. Bland annat laddade vi i centrala Ystad och det gick väldigt snabbt att fylla batteriet där.

Senaste hotellet har laddare som skall ge upp till 22kW, men i praktiken ger de inte ens 3,7kW då vi hamnat på ett roterande schema där de ger 3,7kW en stund, varefter de ger 0kW en stund. Jag trodde till en början att de hade 22kW uppdelat över de 6 laddplatserna, men ändå så kopplas man från en gång i kvarten (kanske en bugg?) och sedan in igen en kvart senare. Oerhört irriterande då telefonen vibrerar varje gång laddning startas och stoppas. Jag misstänker att de har 11kW som delas av 6 laddare. Vi klarar oss ändå, men det finns nog andra som laddar som är rejält frustrerade av den långsamma laddhastigheten, en Tesla (eller annan bil med stort batteri) kan ju potentiellt ta över ett dygn att ladda med den låga hastigheten. Om man erbjuder betald laddning så måste man erbjuda minst 11kW, eller så måste man vara extremt tydlig med vad som erbjuds.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Så är det. Så dyrt som hotellparkering ofta ändå är förbluffas man över hur dålig laddinfrastruktur de ofta erbjuder. Det borde ju gå att räkna hem att ta lite mer för de platserna samtidigt som man skaffar vettiga laddlösningar.

Känns som att de ofta ligger efter BRF:erna, trots att det är kommersiella företag. Vilket väl iofs. kan skvallra om att det inte finns så mycket pengar att hämta där än.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så är det. Så dyrt som hotellparkering ofta ändå är förbluffas man över hur dålig laddinfrastruktur de ofta erbjuder. Det borde ju gå att räkna hem att ta lite mer för de platserna samtidigt som man skaffar vettiga laddlösningar.

Känns som att de ofta ligger efter BRF:erna, trots att det är kommersiella företag. Vilket väl iofs. kan skvallra om att det inte finns så mycket pengar att hämta där än.
Nu tar de ju dessutom betalt för laddningen, som alltså knappt fungerar. Ta mer betalt och erbjud vettig laddning!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har aldrig förstått det där med att snålköra, jag kör 2000 mil om året och skulle väl spara max 1000-1500kr om året att ständigt ligga 10-15 km under hastighetsbegränsningen. Sen dom som köper en bil för >500k och sen köper lågprisdäck eller året runt till bilen, korkat… Har man inte råd att följa hastighetsbegränsningen och köpa riktiga däck tycker jag man gör bäst att ta bussen eller köpa en billigare bil.
 
sunnis
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Jag har aldrig förstått det där med att snålköra, jag kör 2000 mil om året och skulle väl spara max 1000-1500kr om året att ständigt ligga 10-15 km under hastighetsbegränsningen. Sen dom som köper en bil för >500k och sen köper lågprisdäck eller året runt till bilen, korkat… Har man inte råd att följa hastighetsbegränsningen och köpa riktiga däck tycker jag man gör bäst att ta bussen eller köpa en billigare bil.
Vad har det med elbilar att göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.