Vi bor i ett stenhus från 1907 i Skåne sedan i somras. Vi håller på att putsa om väggar och snart är det dags att sätta tillbaka de gamla golvlisterna som är skrapade från många lager plastfärg och nu målade med linoljefärg.

Hur fäster man bäst lister i väggar som är putsade och med lertegel i väggarna? Jag har läst mig till att klippspik kan vara bra men att man riskerar att spräcka teglet i väggen, kan det stämma? Kan man förborra för att undvika det?

Listerna var tidigare fästa med trådspik som satt dels rakt in i väggen men också snett med i trägolvet. Antagligen gjort på 50-talet. Kan det vara något att göra igen?

Har också förstått att man kan limma fast lister. Det undviker jag helst eftersom det blir svårare att kunna ta bort lister i framtiden. Eller är det faktiskt smart att limma?

Tacksam för råd!
 
Hej Har samma fråga ingen som gjort det ????
 
R Rick. skrev:
Hej Har samma fråga ingen som gjort det ????
Slutade med att vi körde borr, plugg och skruv. Med tjocka gamla brädor till golvfoder var det det enda alternativet som kände realistiskt. Blev bra! Även om det var ett himla spacklande för att täcka skruvhuvuden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.