Hej!

Om något år tänkte vi bygga nytt hus och iom det så vill vi bygga ett smart och mångsidigt värmesystem med låga driftkostnader. Vi tänker oss typ ett passivhus fast vi vill ha stora fönster, så det kan ju inte bli riktigt ett lika bra passivhus som med små fönster.

Vi kommer att bygga två hus bredvid varandra. Ett på ca 220m2 och ett på ca 60m2 och båda kommer att vara 2 våningar högt och ha platta på mark.

. Några tankar/ambitioner vi har/saker vi fått för oss:
  • Vår syn på framtiden är att elen kommer att bli dyrare och vi vill ha så låga driftskostnader som möjligt.
  • Vi vill kunna styra värmen väldigt noggrant. Våning 2 i komplementshuset skall kunna ha en hög värmenivå medans våning 1 i huvudbyggnaden skall vara lite svalare.
  • Vi vill förlägga all el till natten för att sänka elkostnaden till max och gå till högtidstariff. 18öre vs 30 öre med vattenfall som råder i området.
  • Vi införskaffar ett batteri som laddas på natten och som räcker för hela dagens behov (ca 15kwh. Värme + matlagning + ventilation. Dock ej tvätt) Vi kommer således endast använda el 00:00-06:00.
  • Fyrdelat värmesystem. 1 - Värmepump, 2 - vattenmantlad kamin och 3 - solfångare som värmer en acktank. Värmepumpen när det är billig el och inte för kallt ute (tänk aug-nov + mars-april). Solfångaren under sommaren, vattenmantlade kaminen på dagen när det är som kallast + värmepump på natten.
  • Vedkaminen får aldrig bli en huvudkomponent. Vi kommer aldrig hugga så mycket ved och åka runt och hämta, eller köpa. Vi tänker oss 1-2m3 ved per vinter.
  • Fjärde komponenten blir FTX i båda husen. Separata har jag fått för mig är det enda möjliga.
  • VVB värms på natten till 65 grader.
  • Kulvert mellan husen för värmefördelning.
Vi kommer eventuellt att bygga ytterligare ett komplementshus (attefallare) som också skall värmas upp och systemet ska vara anpassat för att kunna hålla det huset varmt.

Vi vill att kalkylen går hem på ca 15 år.

Vi behöver lite praktisk feedback här. Tänker vi fel? Var tänker vi fel? Blir detta dyrare, svårare? Hur ska en bygga om en har flera hus som de vill värma med hög komfort, kontroll, mångfald i källor och låga driftskostnader?

Tänk gärna högt. Skulle uppskatta att ta del av era praktiska lärdomar, likaväl som era teoretiska. Men ideologiska diskussioner undviker vi gärna.
 
  • Schematisk bild av energisystem för två hus med värmepumpar, ackumulatortank, batterilagring och kulvert.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Det låter väl vettigt. Se till att ta i från tårna med solvärmen. Jag är skeptisk till att batterier någonsin kommer att löna sig.

Bygg in mycket styrning så att ni kan få det som ni vill. Jag har radiatorer istället för golvvärme och kan då enkelt ställa in värmen vid varje radiator och ha varmt i ett rum och kallt i ett annat..

Se till att ha mycket fönster mot söder och rejäla takutsprång så borde ni kunna få huset passivt även med stora fönster. Se till att de olika husen inte skuggar varandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.