Hej,

Vi har reglat upp och lagt golvspån i köket.
Framför och under spisen har det legat kakel vi under kunde lägga golvspån på, då det låg högre än bjälklaget.
Nu vill jag gjuta upp en jämn klack där det legat kakel innan och under spisen.
Hur ska jag göra detta? Jag har flytspacklat en annan del av rummet men vill helst ha något som är dygare och lättare att forma för hand.
Kan jag köra det med eps-betong?
Ska jag i så fall lägga någon plast emellan den och golvspånet/bjälklaget för att undvika röta?

(Det vita är lite spackel för att täppa till håligheter)
 
  • Golvspån lagt i kök med öppet område där kakel avlägsnats framför och under en spis för bättre matching.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EPS måste täckas med flytspackel i vilket fall. Jag hade utan att tveka bara kört flyt på det lilla, lättare än så blir det inte.
 
Vanlig finbetong med lite hönsnät skulle väl fungera också...

Det lilla vatten du tillför konstruktionen är försumbar och torkar snabbt bort.

/ATW
 
Aj då,
Problemet med flytspackel var att jag tycke att det var svårt att få helt tätt och rann iväg från mig. Vill ha en lite mer lätthanterlig massa.

Men finbetong utan nån plast kan funka då?
 
Blir det förresten inte väldigt lång tid innan vi kan lägga klinker på ytan om vi kör med finbetong?
 
En så tunn kaka borde torka ganska fort. Borde inte vara något problem med krympning heller på en så liten yta.
Har ni bråttom så finns det golvspackel som är beläggningsbart efter några timmar till något dygn, t ex Ardex A45, men de brukar kosta tio gånger så mycket som vanlig betong.
 
Kanske får bli flytspackel igen trots allt.
Har ni något bra tips på hur jag ska avgränsa där underlaget är ojämnt? Svårt att få tätt med en avstängningslist.
Samt även mot vägen, jag vill inte att det rinner ner mellan vägg och det befintliga underlaget, men inte heller att det blir ett så stort avstånd som det blir med en avstängningslist
 
B
Täta springor för att hålla flytspacklet på plats kan man ju göra med spackel, silikon, målarfog eller nästan vadsomhelst.

Ser inte riktigt vilken höjd du ska ha, men jag hade tagit finbetong och mätt med vattenpass så det blir rakt. Du ska i alla fall lägga fix under klinkers, så ytan behöver ju inte vara 100% rätt lutning.
 
Max 22 mm ska byggas, på flera ställen mindre
 
Priset fick avgöra så fick bli finbetong och lite armering. Inget behöver av plast mot trä/golvspån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.