Hej!

Var har sedan 1,5 år bott i vårt hus som är byggt 1970. Huset är ett sluttningshus dör övervåningen är själva boytan och källaren innehåller garage, förråd, tvättstuga och gillestuga mm.

Då övervåningen snart är färdigrenoverad har turen kommit till gillestugan.

Källarens väggar har varit "bilhandlarpanel" dvs masonitskivor med träimitation som varit reglad på 45x45 träreglar och isolerade med frigolit. Källarens golv är 30 mm massivt trägolv som vilar på 45x70 och som i son tur är "uppallat" på träbitar från den ojämna grundplattan. Under trägolvet ligger stenull.

Vid besiktningen spårades "låg fukt" vid yttervägg och "hög fukt" vid golv. Svag doft av microbiell karaktär fanns i provhål vid besiktningen. När jag nu river i detta är det snustorrt och helt utan synliga spår av mögel.

Min plan tror jag är att helt ta bort regelkonstruktion från väggarna och köra med avsedd färg direkt på putsen. Planen för golvet är osäkert... Vad skall jag göra?


MVH
Carl
 
Slipa av och måla med öppen färg kanske om du kan få tag i en bra golvslipare
 
Alternativen som brukar nämnas är klinker, laminat på platon (el motsv) eller genomsläpplig heltäckningsmatta (alltså utan gummerad baksida). Vi kommer högst troligt att lägga klinker i blivande hobbyrum, har inte bestämt om gillestugan ännu.
 
Hej!

Tack för snabba och kloka svar.

Om jag fått välja utan att ta hänsyn till fukt mm så hade jag behållit gamla regelverket och stenullen i golvet, därefter golvspån och ekparkett. Funkar detta? Plast under? Eller helt kass idé?

MVH
Carl
 
Ja och nej :)

Lägger du platon eller något sådant plus ordnar ventilation så att fukten kan ventileras bort så kan du nog ha trägolv ovanför. Frågan är bara om det är vettigt att byta ullen mot cellplast som inte tar upp fukt på samma sätt
 
Hej!!

Jag är inte riktigt med på det här med Platon i kombination med att låta nuvarande regelverk sitta. Det nuvarande regelverket ligger 5-6 cm ovanför plattan och stöds upp av träkilar för att rätt höjd skall fås. Med andra ord finns det ordentligt med luft under. Jag fattar inte vad en Platon ger för mervärde här... Om man nu inte tar bort hela regleverket och lägger den direkt på plattan förstås men detta känns inte riktigt genomförbart då den är duktigt gropig...

Behålla regelverk men lägga nytt golv med ventilerade golvlister kanske?
 
Hej,

Iden med platonmattan, är ju att den skall vara närmast betongen. Annars gör den mer skada än nytta. Dvs först platon, och sedan regla på det (om du vill ha kvar reglat golv).

Dock tror jag att den bara tar upp mindre (någon centimeter?) gropigheter i underlaget.
Kan Nivell golv vara något för dig, månne?

Micke

Edit: Oavsett vilken lösning du väljer, se till så att plattan är helt ren, dvs inget sågspån osv...
 
vespaman skrev:
Hej,

Iden med platonmattan, är ju att den skall vara närmast betongen. Annars gör den mer skada än nytta. Dvs först platon, och sedan regla på det (om du vill ha kvar reglat golv).

Dock tror jag att den bara tar upp mindre (någon centimeter?) gropigheter i underlaget.
Kan Nivell golv vara något för dig, månne?

Micke

Edit: Oavsett vilken lösning du väljer, se till så att plattan är helt ren, dvs inget sågspån osv...
Hej,

Vi har lagt platon på bottenplattan och laminat direkt ovanpå. Platon tar inte upp några nämnvärda ojämnheter, den är i princip till för att skapa ett golv en centimeter högre än plattan den läggs på, med fuktspärr utan att ligga an mot bottenplattan och möjlighet för luftcirkulation på undersidan. Det finns två sorters platon, beroende på hur stabilt golv man lägger ovanpå dem.

Vi fick flytspackla innan vi kunde lägga platonmattan, men i gengäld slipper man då reglarna, vilket med tanke på vår låga takhöjd i källaren var ett plus.
 
Hej igen!

Nivell verkar vara en bra plan. Larvigt lik den konstruktionen som ligger där idag. Enda skillnaden som jag kan se det är stålbenen reglarna står på. Och möjligen att reglarnas fuktkvot är annorlunda. Skall läsa på lite. Tack!!

MVH
Carl
 
Hejsan!
Vi har för närvarande ett jävulskt arbete med att få bort alla träreglar och allt spån i våran källare... 100 m2 ska rivas.. vilket betyder att alla väggar också viker hädan. Spån är så idiotiskt att ha som isolering i källaren och vi skulle gärna vilja slå en gummiklubba i huvudet på den som la dit det här från början haha...

Fungerar säkert bra så länge man inte får något problem.. men som vi har fått lite fukt på en ände av huset (håller även på med utvändig dränering i detta ögonblick.. har nyss lagt igen jorden).. och lite mögeldoft.. så sätter det sig i varenda spån i hela källaren.. och man vill inte att det ska ligga varken fukt eller mögel under golvet ! Kan tala om att det är ett evigt dammsugande för att få upp allt spån.. *skitjobb* :)

Vi ska lägga ner platon (nivells system fungerar lika bra) längst ner mot plattan nu.. sedan blir det cellplast och sedan golv (våran platta är inte isolerad därav lite isolering utanpå.. vill ju inte förfrysa fossingarna..).. sedan håller vi tummarna för att detta blir bra i slutänden.. (tack och lov kan det inte bli sämre iaf)... väggarna kommer vi regla med stålbalkar och sedan isolera med frigolit som vi klistrat fast på väggskiva (så vi får luftspalt mellan isolering och betongen)...

Dessutom kommer vi nog investera i mekanisk ventilation.. för att slippa mögeldoften även i framtiden (sägs att den vandrar efter ett par år.. oavsett om man renoverar och byter alla material)..

Lycka till!
MVH Sandra
 
Hej igen!!

Jag ringde hit en konstruktör eftersom jag inte riktigt visste vad jag skulle göra. Såhär sa han (nu blir det spännande :) ):

Det gäng som har reglat golv och väggar i vår källare har verkligen tänkt till. De har reglat väggarna med distanser vilket gör att det blir en luftspalt bakom alla träreglar vilket i sin tur gör att de ser helt nya ut. Det satt frigolit mellan dessa. I princip hade det varit ok att gipsa direkt på dessa. Nu skall dessa ner i alla fall (eftersom de redan är nere) för vi skall köra putsad vägg. Hoppas det inte blir för kallt bara.

Golvet var ju det mest spännande. Golvet är reglat med distanser och med luftspalter under reglarna (likt Nivell) och med lftspalter mellan golv och vägg. Detta medför att risken för fukt är liten. Det fanns enligt konstruktören inga som helst spår av mögel eller andra angrepp på de olika ställen vi brutit upp testhål i golvet. Han sa att det var helt ok att behålla detta golv bara man är noga med luftspalt mot vägg och ventilerande golvlister. Med andra ord blir det förmodligen att lappa hålen som vi gjort själva, samt alla kanter där det suttit en 45x45 till väggarnas regelverk. Det var också OK med en 3mm Platon med ny ekparkett ovanpå det gamla golvet. Vi får se vad det blir...

För att se till att ventilationen blir god ville han ha en frånluftsventil på 2 meters höjd mitt i rummet samt några fönsterventiler. Vi skulle också välja på antingen en avfuktare i angränsande tvättstuga/bastu/duschrum eller en mekanisk ventilation i gillestugan. (När jag mätte luftfuktigheten igår i gillestugan var den på strax under 80%, inga proffsinstrument dock...)

Vad tror Ni om detta?


MVH
Carl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.