I mitt garage som byggdes för 30-40 år sedan finns en rostig golvbrunn och som en del av en invändig uppfräschning skulle jag vilja göra något åt den. Hur mycket jobb brukar det vara att byta en sån här brunn? Eller tror ni den kan vara ok och att man i första hand kan göra rent den / kratsar bort rosten med tanke på (den ringa?) åldern?

Rostig golvbrunn i betong med synliga sprickbildningar och skador, belägen i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Peter321 skrev:
Eller tror ni den kan vara ok och att man i första hand kan göra rent den / kratsar bort rosten med tanke på (den ringa?) åldern?
Nej , det ända som ser till att gå och använda är ju renspluggen resten ser ut att vara skrotfärdigt
 
T tergo skrev:
Nej , det ända som ser till att gå och använda är ju renspluggen resten ser ut att vara skrotfärdigt
Ok, då var det som jag trodde. Går det att säga uppskatta mellan tummen och pekfingret vad det kostar att byta? Gissar att man behöver bila upp golvet lite, sätta dit en ny och sen gjuta fast den med betong igen?
 
Claes Sörmland
P Peter321 skrev:
Ok, då var det som jag trodde. Går det att säga uppskatta mellan tummen och pekfingret vad det kostar att byta? Gissar att man behöver bila upp golvet lite, sätta dit en ny och sen gjuta fast den med betong igen?
Om du gör det själv 2 000 kr i delar och hyra av bilmaskin. Om en VVSare ska göra det så gissar jag på 15 000 kr (- nån ROT). Men då transporterar de bort byggavfallet också.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du gör det själv 2 000 kr i delar och hyra av bilmaskin. Om en VVSare ska göra det så gissar jag på 15 000 kr (- nån ROT). Men då transporterar de bort byggavfallet också.
Köra bort avfallet kan jag absolut göra själv men däremot känner jag mig lite osäker på jobbet som sådant. Har varken erfarenhet av att bila, koppla avloppsrör eller gjuta betong… :cool: Kan man anta att stammen/röret är ok (byggdes 1994) eller tror ni man kan bli tvungen att bila upp och byta den också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.