Vi har idag en vattenmantlad kamin som används för värme och varmvatten mellan september och april/maj.
Har starka funderingar på att byta ut kaminen mot en pelletskamin.

Så här ser systemet ut:
Vattenmantlad kamin m laddomat
Solfångare på taket
Acktank på 750 liter med elpatron 9 kW.
Golvvärme i 2x badrum, hall och tvättstuga
Värmer resten av huset med FTX-systemet.

Har räknat lite på kaminen som sitter där idag:
Tot: effekt 19 kW
Till vatten: 15 kW
Till luft: 4 kW
Verkningsgrad: 68%

Förra året använde vi ca 8kbm (staplat) blandved. Bör motsvara ca 7200 kWh och ca 4900 kWh efter verkningsgrad.
Av det går ca 3900 kWh till vatten och 1000 kWh till luft.
Utöver det så går ca 5500 kWh till elpatronen.

Drömmen hade varit att få ut mer energi ut förbränningen och minimera driften av elpatronen.

Har läst en del om pelletskaminer och det ser väldligt positivt ut.
Ser följande fördelar:
+Kan elda alla tider på dygnet.
+Behöver inte fylla ved hela tiden
+Bättre verkningsgrad
+Enklare hantering än ved

-Verkar inte ha samma "mysiga" eld.
-Kräver ombyggnation

Om beräkningarna stämmer så har den betalat sig på ca 5 år om elen snittar 3 kr/kWh under vintersäsongen. Naturligtvis snabbare ju högre snittelpriset blir. (har Tibber idag).
Vi har begränsad möjlighet att elda mer än vi gjorde förra säsongen.

Vad tror ni om att ersätta befintliga kaminen med en vattenmantlad pelletskamin??
Gärna tips på en pelletskamin som kan stå i ett vardagsrum/kök då vi vill använda befintlig skorsten.
Finns det några nackdelar förutom ovan jämfört med vedkamin?

Tacksam för alla råd!
 
Hej,
jag har en CMG 9kW sedan 3år.
Det var lite strul först pga att CMG hade bytt c-pump & satt in en för stor c-pump i kaminen. Men när det väl löst sig så har det funkat bra.
Den står i vardagsrummet och är kopplad till en ack, så vi eldar i princip på em & kväll så att man får bras-myset.
Man bör göra rent glaset varje/varannan dag (tar 2min). Du behöver ingen ladomat eftersom det sitter en pump i kaminen, däremot satte jag en en självverkande termostatventil som håller returtemp på kaminen.
Jag sotar kaminen 1ggr/mån & räknar med en verkningsgrad på ~85%. Har isolerat vattenkroppen lite grann för att minska avgivningen till luften.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
L lat skrev:
Hej,
jag har en CMG 9kW sedan 3år.
Det var lite strul först pga att CMG hade bytt c-pump & satt in en för stor c-pump i kaminen. Men när det väl löst sig så har det funkat bra.
Den står i vardagsrummet och är kopplad till en ack, så vi eldar i princip på em & kväll så att man får bras-myset.
Man bör göra rent glaset varje/varannan dag (tar 2min). Du behöver ingen ladomat eftersom det sitter en pump i kaminen, däremot satte jag en en självverkande termostatventil som håller returtemp på kaminen.
Jag sotar kaminen 1ggr/mån & räknar med en verkningsgrad på ~85%. Har isolerat vattenkroppen lite grann för att minska avgivningen till luften.
Intressant!
Sotar den så pass mycket på glaset??
Får du bra skiktning i tanken ändå??
 
Jag vill ju helst att glaset ska vara helt rent, men det blir "skuggor" på det efter 6-8h kontinuerlig eld.
Jag har en idé om hur man ev kan styra om luften som jag ska testa i vinter.

Jag satte in en strypventil efter " blandningsventilen" för att få rätt flöde till acken, så jag har väldigt bra skiktning.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag har visserligen inte vattenmantlad i mitt vardagsrum men pelletskamin. Håller med @lat att glaset helst rengörs dagligen om man vill maximera mysigheten av att se elden och när man kör den dygnet runt. Det tar 30 sekunder med vått tidningspapper och sotet från glaset.

Förmodar att vedeldningen inte nödvändigtvis kräver el. Den stora (enda?) nackdelen med pellets är att anläggningen inte funkar vid elavbrott.
 
yonna yonna skrev:
Jag har visserligen inte vattenmantlad i mitt vardagsrum men pelletskamin. Håller med @lat att glaset helst rengörs dagligen om man vill maximera mysigheten av att se elden. Det tar 30 sekunder med vått tidningspapper och sotet från glaset.

Förmodar att vedeldningen inte nödvändigtvis kräver el. Den stora (enda?) nackdelen med pellets är att anläggningen inte funkar vid elavbrott.
Jo vedeldningen kräver även den el. Då den har cirkulationspump i laddomaten. Så jag hade nästan tänkt att sätta en UPS på den. :D

Hur upplever ni elden?? Är den mjuk eller brinner det hårt?

Det med rengöring lider jag av idag. Kaminen (insats) sotar väldigt. Efter en veckas eldning ser vi knappt igenom den. Det är glas åt två håll, framsida och baksida.
Och då hjälper det inte med fuktat papper och aska. Det enda som funkar är ugnsrengöringsmedel.
Brukar vara lördagsmorgonen nöje:(
 
Det blir ju inte "en stor eld" med pelletskamin och glasrutan är betydligt mindre. Hörs inte något vidare - man hör något när pelletsen trillar ner, en/två stycken åt gången. Skruven hörs väl också men inget man reagerar på.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Jag tror mer på ved än pellets.
Alla som någonsin har beskt en pelletsfabrik vet att det går åt mycket energi för att pressa pellets av spån. I palletsfabriken som jag känner till står det en gammal lastbilsmotor och går på fulla varv 8 timmar om dagen och driver pressen.
Inköpt energi blir dyrare och troligen kommer det att synas på pelletspriserna snart.
 
Är vedkaminen utbränd? Att byta innan den är slut om man inte kan sälja/återanbruka den befintliga kaminen är ju också en form av slöseri med energi.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Om beräkningarna stämmer så har den betalat sig på ca 5 år om elen snittar 3 kr/kWh under vintersäsongen.
Vilket pellets pris räknar du med och kan du teckna ett leveransavtal på några år likt du kan binda elavtalet?

Förargligt om du investerar i ny pellets eldning och det blir för dyrt att köpa bränslet.
 
Tack för värdefull input allesammans.
@heimlaga
Intressant iakttagelse. Har sett att priserna har ökat på pelletsen men är fortfarande billigare än ved med vår nuvarande kamin.

@fribygg
Nja den är ca 8 år gammal. Dock förbränner den väldigt ineffektivt och ger inte så mycket energi till vattnet.
T o m sotaren kommenterade detta.
Rökgaserna är väldigt höga och sotar väldigt på glaset.
Kan säkert sälja den för en slant. Den är lite speciell då det är en tunnel-modell dvs glas åt båda håll.
c59a3810c1b68e51a5f88d85684205a1.png

Jag kikade på pelletspriset på tex granngården.
Så länge pelletspriset är billigare än elpriset och vedpriset så kan jag räkna hem investeringen.

Jag har räknat med ett vedpris på 600 kr/stjälpt m3 med detta får jag ett 0,98 kr/kWh dock har jag ingen möjlighet att elda mer än idag vilket drar med sig en elpatron på ca 5500 kWh.

Visst är det en tanke att byta till en effektivare vattenmantlad kamin för ved. Dock bör effektiviteten hamna väldigt högt för att räkna hem det då jag önskar begränsa elpatronen.

Totalt behöver vi få in ca 11000 kWh för värme och varmvatten under uppvärmningssäsongen
 
De där tunnelkaminerna är gjorda för att säljas inte för att eldas i. Om de värmer någon så är det den som hugger ved så svetten rinner.
Jag tycker du skall byta till en ordentlig magasinerande eldstad av något slag. Så du får ut någon värme.
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
De där tunnelkaminerna är gjorda för att säljas inte för att eldas i. Om de värmer någon så är det den som hugger ved så svetten rinner.
Jag tycker du skall byta till en ordentlig magasinerande eldstad av något slag. Så du får ut någon värme.
Det är så jag också ser på den. Snygg när den är nystädad. Efter det är den så tråkig.
Har lagt många timmar på att felsöka, optimera och injustera för att då den att fungera så bra som det går.

Kaminen ska stå i vardagsrum/kök så en vanlig "panna" går tyvärr bort.

Har du något bra förslag så är öronen och ögonen öppna
 
H heimlaga skrev:
Jag tror mer på ved än pellets.
Alla som någonsin har beskt en pelletsfabrik vet att det går åt mycket energi för att pressa pellets av spån. I palletsfabriken som jag känner till står det en gammal lastbilsmotor och går på fulla varv 8 timmar om dagen och driver pressen.
Inköpt energi blir dyrare och troligen kommer det att synas på pelletspriserna snart.
Har börjat synas för en månad sedan, tyckt det varit konstigt att pelletsen inte höjts på i alla fall fem år sedan jag flyttade in i huset. Elpriset stiger med flera hundra procent, virke med 30+ men pelletsen låg kvar. Fram tills för en månad sedan, upp 20%, en femhundring extra i månaden under vintermånaderna.
 
fgo fgo skrev:
Det är så jag också ser på den. Snygg när den är nystädad. Efter det är den så tråkig.
Har lagt många timmar på att felsöka, optimera och injustera för att då den att fungera så bra som det går.

Kaminen ska stå i vardagsrum/kök så en vanlig "panna" går tyvärr bort.

Har du något bra förslag så är öronen och ögonen öppna
Vardagsrum/kök...... låter som någon Warmsler modell skulle kunna passa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.