Hej!
Vi har ett nybyggt hus (5 år) som ligger i ett område med 30st andra likadana hus.
Vi har ligusterhäck på husets två ena sidor. Dessa sidor är mot gatan och mot en lekplats. Gott så.
På andra långsidan har vi en stenläggning som är som gräns mot grannarna. det funkar också bra.
På ena kortsidan (vår baksidan med altan) har vi en liten sluttning som markerar en nivåskillnad mot andra hus.
På denna slänt vill jag gärna sätta en häck. Den skall fungera som insynsskydd mot de andra husen som ligger en nivå under oss.
Det är ganska blåsigt och som sagt en slänt.
Tror ni ölandstok hade funkat då?
Finns det sorter som kan bli 120cm? behöver inte bli högre eftersom de andra husen ligger en våning "under" oss.
Sträckan är 17 m lång och det är mycket sprängsten. Det vet vi sedan tidigare projekt :)

Tacksam för inspiration och input :)
 
BirgitS
Jag har haft grannar som hade ölandstok som häck i en mycket brant slänt (souterränghus) och de var väldigt fina. Det var vanliga gula och de blir ju inte så höga, max 1 m. Jag gjorde en snabbkoll i några onlinebutiker som säljer ölandstok men ingen angavs bli högre än 1 m. Har du ingen bra trädgårdsaffär i närheten som kan tipsa om vad som kan växer bra där du bor och som tål torrt läge?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har haft grannar som hade ölandstok som häck i en mycket brant slänt (souterränghus) och de var väldigt fina. Det var vanliga gula och de blir ju inte så höga, max 1 m. Jag gjorde en snabbkoll i några onlinebutiker som säljer ölandstok men ingen angavs bli högre än 1 m. Har du ingen bra trädgårdsaffär i närheten som kan tipsa om vad som kan växer bra där du bor och som tål torrt läge?

Tack för svar!
Ja jag ska försöka hitta någon som är bra på häckar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.