Asbesträdd Asbesträdd skrev:
...Ibland tar asbestnojan över :)
Asbestnojan tar över alldeles för mycket i alldeles för många trådar, tyvärr. Det finns så många uppenbara risker i samhället som folk inte är oroliga för det minsta, för att sedan försvinna bortom all vett och sans på saker som knappt har teoretiskt beräkningsbara risker - som ex asbest. Man kan förstås inte kräva att alla ska veta allt men önskvärt vore att folks förmåga att ta till sig statistik och göra grundläggande riskbedömningar vore snäppet högre...
 
De farligaste med asbest verkar ju inte vara själva asbesten utan snarare det att man får psykiska problem av att gå och tänka på asbest
 
  • Gilla
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
Ibland vet man inte riktigt vad man ska lita på, min morfar har klätt hus med eternit på fasad och tak, sågat i eternit (med smerjel), borrat i eternit dock var det utomhus eller i ventilerat rum, man får inte glömma all gips, träfibrer, betong, lacknafta och sten/glasullsfibrer. Han är 89 år nu och har bara lite problem med hosta.
 
Här är en liten överblick på taket: Gammalt tak täckt med asfaltssingel och mossa, sedd från taknocken neråt mot takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just nu är jag inte lika orolig mer, prio ett är isåfall banden på bandsågen.
 
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Här är en liten överblick på taket:[bild]
Just nu är jag inte lika orolig mer, prio ett är isåfall banden på bandsågen.
Fick du någon klarhet i banden på din bandsåg? Jag har fått tag på en gammal bandsåg där ytan på hjulen där bandet ligger an är klädd med något material. Kan det måhända vara asbest?
 
  • Gilla
Asbesträdd
  • Laddar…
B Biodlarenn skrev:
Fick du någon klarhet i banden på din bandsåg? Jag har fått tag på en gammal bandsåg där ytan på hjulen där bandet ligger an är klädd med något material. Kan det måhända vara asbest?
Ja, det var vävd asbest (krysotil). Vävda produkter (rep/tyg/band) av krysotil liknar grov bomull i utseende. Enda skillnade är att det bara glöder när man eldar med en brännare på det. Nu tror jag att bandsågen som jag pratade om var ett hemmabygge eller likande.
En bild skulle vara till bra hjälp.
 
Här har jag några bilder på min såg. Svårt att få till bra ljus, men det är ett "smuligt" materiaal eller vad man ska kalla det. Liknar det som finns i bromsbelägg. Antar att det är till för att skapa viss friktion mot sågbandet. Med tanke på sågens ålder (vet ej när den är byggd men estetiken tyder på fi alla fall öre 1960) så kan sådana material mycket väl innehålla asbest?
 
  • Närbild på smuligt material på en såg, möjlig asbest, åldrig maskindetalj med fokus på friktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal såg med slitet, smuligt material på drivhjulet som kan innehålla asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal bandsåg i ett verkstadsgarage med synligt slitage och smuligt material som kan vara asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om det nu skulle finnas asbest i det där så är det ändå bundet i annat material och så länge man inte samlar ihop och står och suger i sig stora mängder så behöver man inte oroa sig.
Inte ens på bilverkstäder där man hanterade mycket bromsdelar med asbestförekomst gör man numera nå speciellt. I början kom det ju tvättmaskiner man skulle spola av och krångla men det visade sig vara mycket jobb för ingenting. Finns inga studier som visar att den gruppen har blivit påverkade heller trots en hel del förekomst.
 
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Det ser lite misstänksamt ut, men det är svårt att avgöra efterom det är blandat material. Om du vill vara 100% säker så skickar du en bit på analys. Visst, det finns en möjlighet att det är helt asbestfritt, men OM där är asbest i så är det riskabelt att använda. Här är min bild förrästen:
[länk]
Ser ut att vara brandslang. Det var vanligt förr att man fick utrangerad brandslang från brandstationen som användes till drivremmar till diverse maskiner på gården. Vedkap, höfläkt med mera.
 
Cheesen
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Exakt! Men på nära håll kan man se vita mystiska grejer som påminner lite om asbest, där är en ring som har gått sönder och där stack ut vita, böjliga fibrer.
Man har faktiskt haft asbest i vissa maskiner som kan bli varma, men det är den enda asbestsladd jag har haft i en maskin hemma. Jag syftar på de små stråna man kan se i slutet på sladden.
Låter mera som glasfiber i mina öron.
 
Cheesen
B Biodlarenn skrev:
Här har jag några bilder på min såg. Svårt att få till bra ljus, men det är ett "smuligt" materiaal eller vad man ska kalla det. Liknar det som finns i bromsbelägg. Antar att det är till för att skapa viss friktion mot sågbandet. Med tanke på sågens ålder (vet ej när den är byggd men estetiken tyder på fi alla fall öre 1960) så kan sådana material mycket väl innehålla asbest?
Ser ut som gammalt läder. inte helt ovanligt att hitta i maskiner.
 
B Biodlarenn skrev:
Här har jag några bilder på min såg. Svårt att få till bra ljus, men det är ett "smuligt" materiaal eller vad man ska kalla det. Liknar det som finns i bromsbelägg. Antar att det är till för att skapa viss friktion mot sågbandet. Med tanke på sågens ålder (vet ej när den är byggd men estetiken tyder på fi alla fall öre 1960) så kan sådana material mycket väl innehålla asbest?[/QUO
B Biodlarenn skrev:
Här har jag några bilder på min såg. Svårt att få till bra ljus, men det är ett "smuligt" materiaal eller vad man ska kalla det. Liknar det som finns i bromsbelägg. Antar att det är till för att skapa viss friktion mot sågbandet. Med tanke på sågens ålder (vet ej när den är byggd men estetiken tyder på fi alla fall öre 1960) så kan sådana material mycket väl innehålla asbest?
Ser ut som kork som ibland används på bandsågshjul.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Låter mera som glasfiber i mina öron.
Nej, krysotilasbest. Ser övrigt ut som asbest, liknande grovt gråvitt bomull. Testade även med brännare och det smälte ej, glasfiber hade gjort det.
Cheesen Cheesen skrev:
Ser ut som gammalt läder. inte helt ovanligt att hitta i maskiner.
Låter mer rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.