K Kallebo skrev:
Jag hade nog stört mig mer på grannen till vänster som inte verkar ha något som signalerar liv mer än en pinnhäck..

Stenar gör ju att det blir lite levande. Sen skulle man kanske kunna be honom lägga pallarna så att man inte ser dem ;)
Njaaa, sådär ser det ut hos alla just nu, vi har flyttat in för en vecka sedan
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag ser inget problem överhuvud taget i din bild.
Inte? Nä vi är ju alla olika. Tycker det för trist ut men är det tillåtet så är det. Jag får lyda era råd: plantera nåt (snabbväxande), vända ryggen till och glädjas åt att det inte är jag som ska forsla bort allt det där inom 5 år
 
  • Gilla
  • Haha
Hep och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
HA1966 HA1966 skrev:
Inte? Nä vi är ju alla olika. Tycker det för trist ut men är det tillåtet så är det. Jag får lyda era råd: plantera nåt (snabbväxande), vända ryggen till och glädjas åt att det inte är jag som ska forsla bort allt det där inom 5 år
Det ser ut som ett ganska nytt område och då får man nog räkna med att bo i en byggarbetsplats i 10 år eller så. Alla ska ju anlägga sina trädgårdar, inreda sina vindar, bygga sina attefallshus o s v.
 
  • Gilla
Lintto1 och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att det är skräpigt är oftast svårt att göra något åt rättsligt. Containern kan man däremot hävda är bygglovspliktig och därmed något grannen kan få ett föreläggande att ta bort.

Men rent generellt låter det ju som någon som fortfarande bygger, även om det bara är ett för dig misshagligt antal altaner.

Att prata med grannen och kolla vad planen är är också ett av standardråden här. Det brukar kunna ge mer än en anmälan.
Ja det har jag gjort. Svaret blev att värdet på containers har ökat mycket i värde, så det var ju glädjande Får försöka igen vid tillfälle. Det borde väl lösa sig så småningom,
 
MaxHugo
Fyra uteplatser i dessa tider :surprised: ligger han inne med dom pengarna, så blir jag inte förvånad om han investerar i fler containers.

Ni grannar kan ju gå ihop och investera i en jätte spegel. Så får han smaka på sin egen medicin. Sen kan ni även ha spegel åt ert håll, så kanske utsikten blir bättre
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
HA1966 HA1966 skrev:
Vi har en granne vars villatomt gränsar mot vår och fyra andra grannar (vi bor i radhus). Vi har utsikt rakt in mot hans tomt där han har: jättestora stenar som ligger huller om buller, nån övervuxen jordhög, det är byggrester, hönsnät, en gigantisk, ful och bucklig container där han dessutom har lutat upp långa brädor så de skjuter upp bakom containern, några lastpallar som ligger slängda m.m. De är ganska nyinflyttade själva men bygger nu sin fjärde uteplats (!!) istället för att ta bort allt skit så att vi alla kan ha lite snyggare utsikt från våra altaner. Finns det regelverk som vi kan hävda vid kontakt med kommunen? Svårt att slå sig ner på den efterlängtade altanen och njuta sin kalla öl när man ska stirra på allt det där :( Vad hade ni gjort?
Den enformiga platta gräsmattan i förgrunden utan annan växtlighet ser ju inte alltför rolig ut den heller. Skött du ditt, respektera att grannen har bestämmanderätt över sin tomt och sedan kan du ju glädjas åt att din tomt ser bra ut i jämförelse.
 
  • Gilla
insubrf och 5 till
  • Laddar…
Jag är nyfiken på hur man knör in fyra uteplatser på en modern liten villatomt.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Såklart det ser trist ut, men man ser ju att det är pågående arbetsplats vilket kommer gå över. Jag har svårt att tro att grannen vill behålla stenrös och container när byggandet är klart. Min tidigare granne hade 12st bilar på sin tomt varav 2 var bruksbilar, en för att dra bilsläp samt en folkracebil, så totalt 8 bilar som stod och förföll. En dag dök kommunen upp och inspektera då de fått nys om att det var en eventuell illegal bilskrot. Alla bilar gick att rulla på och det var inga läckage på olja eller bensin, så kommunfolket åkte hem igen. Härom dagen åkte jag förbi och såg att det kommit 2 nya bruksbilar och en folkracebil, med de gamla kvar; så totalt 15 bilar. TS kan vara glad att han/hon inte köpte mitt hus...
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Ser ju ut som ett pågående projekt, omeletter kräver knäckta ägg , har genuint svårt att se problemet.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
T
HA1966 HA1966 skrev:
Vi har en granne vars villatomt gränsar mot vår och fyra andra grannar (vi bor i radhus). Vi har utsikt rakt in mot hans tomt där han har: jättestora stenar som ligger huller om buller, nån övervuxen jordhög, det är byggrester, hönsnät, en gigantisk, ful och bucklig container där han dessutom har lutat upp långa brädor så de skjuter upp bakom containern, några lastpallar som ligger slängda m.m. De är ganska nyinflyttade själva men bygger nu sin fjärde uteplats (!!) istället för att ta bort allt skit så att vi alla kan ha lite snyggare utsikt från våra altaner. Finns det regelverk som vi kan hävda vid kontakt med kommunen? Svårt att slå sig ner på den efterlängtade altanen och njuta sin kalla öl när man ska stirra på allt det där :( Vad hade ni gjort?
Vill man styra över sin utsikt får man nog köpa något större än en liten radhustomt...

Tänk om grannen är helnykterist och inte vill stirra på grannar som sitter och bälgar i sig en massa öl?
 
  • Gilla
  • Haha
Roffe_riff och 5 till
  • Laddar…
:thinking: Kanske är tur att man inte kan ha sig själv som granne :p
 
  • Gilla
Strontus och 3 till
  • Laddar…
Kan ni inte sätta ett plank eller plantera häck på grusgången framför era gräsplättar? Känslan är att när containern och stenarna ryker så dyker något nytt upp...
 
Nu kanske det har lättat men att få in en grävare som lyfter stenar på några ton står inte runt hörnet på tomgång och väntar på att grannen ska ringa. Efter att ha varit i kontakt med grävare för dränering fick vi en efter bara 4 månader. När vi frågade samma företag om de kunde gräva på vår tomt, samtal i januari, kunde de tidigast augusti.

Vissa tunga jobb väntar man alltså på att ens kunna genomföra. En annan aspekt är nog att man har haft prio på att byta uteplatser och renovera innan man tar in en grävare för 100papp. Sen kanske man väntar in jobbet. För att, förutom ta bort sten, dränera? De kanske ska använda stenarna till nån frän plantering?

Hoppas på dåligt väder så du kan sitta inne med ölen.
 
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
HA1966 HA1966 skrev:
Njaaa, sådär ser det ut hos alla just nu, vi har flyttat in för en vecka sedan
En vecka och du har redan postat första tråden om hur grannarna missköter din utsikt? Snabbt jobbat!
 
  • Gilla
  • Haha
Zink82 och 23 till
  • Laddar…
Och här har vi anledningen till att jag bor avlägset inne i skogen. Inte för min egen utsikts skull alltså utan för att slippa grannar som TS.
 
  • Gilla
  • Haha
Vdklyven och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.