Hej alla,

Jag har fått bygglov för att bygga om mitt garage som är kopplat till huset. Det gamla garaget hade platt tak med tjärpapp som blivit dåligt pga läckage och det nya som ska byggas på samma betongplatta kommer att ha sadeltak som får gå ut framför portarna för att bilda en carport.
Den utstickande delen kommer bäras upp av två stålbalkar stöttade av pelare i båda ändar.
Jag har valt stålbalkar för att tjäna på höjden under carporten då ett fönster på huset hamnar där.
Det jag behöver råd om är först och främst vilken typ av balk som bör användas och vilken dimension den ska ha. Längden på balkarna hamnar på 6,15 meter. Snölastzon i Sollefteå verkar ligga på 2,5-3.
Han som beviljade bygglovet trodde att jag skulle klarat mig med en balk längst ut och det är nog möjligt men då skulle väll dimensionen på den bli kraftigare för att bära upp allt ensam plus att det känns tryggare att ha en i reserv om olyckan skulle vara framme och nån kör på pelaren.
Jag bifogar ritningar på takstol och hur konstruktionen ser ut i grovt.

Mvh,
Marcus
 
Är det takstolen som ni har tänkt använda så ska den ha 4 st upplag enligt takstolsberäkningen. Enligt skissen så ser det inte ut som om balkarna ligger på samma ställe som upplagen. Om du vill ha en extra balk bör takstolsberäkningen justeras.
 
Takstolarna vilar även mot väggen ovanför portarna och sedan blir det en extra kraftig I balk mitt i garaget för att kunna fästa ett lyftblock i. Balkarna som jag behöver tips på är de som är under carport delen. Sedan glömde jag nämna att det blir plåt på taket.
 
Då är den ena balken inte nödvändig då takstolarna inte behöver ha detta upplag. Vad jag kan se är bara upplagsreaktionerna i brott presenterade så man skulle även få se beräkningsrapporten som ska följa med ”ritningen”. Använder man lasterna i brottgräns ger det sannolikt en onödigt stor balk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.