Jag har ett LB-hus som är byggt 1969 och som har tryckimpregnerade syllar. Nu ska jag själv byta dem och i samband med en vattenläcka och renovering av badrummet så frilade vi ytterväggen på ett ställe. Jag var rädd att det skulle vara mycket dold syll eftersom det skulle medföra en massa extrajobb pga av eterniten som huset har på undersidan. Dock ser det ut att vara endast en tunn bräda som ligger mellan golvreglarna och grunden.
På hjärtväggssyllarna kan man se klart och tydligt att de har annan färg så de är impregnerade. Värre är det med läkter och syllarna längs ytterväggarna och betongsyllen som går längs med huset i mitten. De har samma färg som golvreglarna. Kan det vara så att endast hjärtväggssyllarna är impregnerade?

Hjärtväggssyllarna har en grönbrun färg.
Undergolv med synliga syllar, golvreglar och grunden i ett äldre hus, möjligt fuktskadeområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterväggen. Läkterna håller eternitplattan och man ser den yttre syllen.
Del av husgrund med synlig syll, golvreglar och läkter, indikationer på vattenläcka och renovering behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man plockar bort eterniten så ser man att syllen är lika tjock som läkterna. Den har också samma färg som golvbjälkarna.
Hörnet av en betonggrund med synliga golvbjälkar, syllar och en avlägsnad eternitplatta från ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Vi gjorde samma sak för ngt år sedan! LB hus från 67 och din krypgrund ser identisk ut som vår. Vi tog prover som skickades iväg på analys

Den "brun-färgade" bärlinan som du har på första bilden, som följer hjärtväggen visade våra anlysvar innehålla en impregnering av bla tjära och cancerogena ämnen fanns i detta.

De små-reglar som "håller upp" eternitskivorna var bestrukna och impregnerade med cuprinol.

Våra syllar, som är lite svåra att se på ngn av dina bilder vara även dessa impregnerade med cuprinol.

Vi hade bekymmer med "doft" och bytte ut bärlinor och uppslagsreglar i samband med det så tog vi även bort eterniten och la ny isolering.

Syllarna bytte vi utifrån i samband med att vi bytte ut den gamla fasaden, du du ser nederkant på syllarna om du zoomar in på den bilden där du tagit ner isoleringen.
 
  • Gilla
Tollgren
  • Laddar…
Jag har vart där nere nu och frilagt 3 fack (7 kvar), hatar stenull i löst format.
Tog en närbild på ytterväggs syllen. Jag måste ta dem inifrån. Ytterväggarna är klädda med eternitplattor som går från grund till tak och jag kan inte lossa dem utan att riskera att knäcka dem.

Hur byter man Hjärtväggssyllarna? De ligger omlott och det är åtminstone 4st rejäla spikar som håller ihop dem.
 
  • Närbild av en ytterväggssyll och omgivande konstruktion i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en ytterväggssyll i ett byggprojekt med synliga spikar, stödben, och stenull under huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Vi lejde bort detta arbete av 2 orsaker, det är klurigt med belastningar (för nu gör du ingrepp på bärande delar) och sen har jag svårt att få plats i vår krypgrund. Det låter som att ditt hur är väldigt likt vårt. Vi har ett 104kvm från LB byggt -67, tegel på kortsidorna och tidigare eternitskivor på långsidorna (dessa tog vi bort).

Ytterväggssyllarna går att ta inifrån huset, de sågade upp innerväggarna på kortsidorna (tegel-sidorna) ca 15-20cm ovanför golvet och där ligger sedan syllen (på din bild så syns inte yttervägssyllen, den ligger ovanpå grunden). De tog bort ca 1m syll åt gången.

Avlägsnade gipsskivor vid golvet avslöjar en träsyll och väggstolpar, med verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänk på att avlasta vikten från syllarna. I vårt fall så ligger all vikt från taket på de längsgående ytterväggarna, de använde stöttor för att avlasta detta, dessa sattes mot utstickande takstolar/takfötter. På bilden så ser du fästregeln för innerväggen under den ligger den bytta syllen. Sen dit med en ny gipsskiva och lite spackel och färg. Vi hade nog inte kunnat ta syllarna inifrån krypgrunden, vi hade ändå tänkt byta ut fasaden (fönster/dörrar med mera) så det blev enklast att göra det i samband med det. Ett enplanshus under renovering med exponerad väggram, blå säckar och stegar utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis exponerad yttervägg med synlig träsyll markerad med rött, exemplifierande utbyte av bärande delar i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syllen ser du inringad.

Bärlinan (den bruna) byttes en åt gången, de använde ett multiverktyg "fejn" för att såga av och sen en hammare för att slå loss. Sen satte de dit den nya innan de tog bort nästa.

Golvreglarna som på din bild är bestrukna i änden har vi inte bytt och vi upplever inget bekymmer med dem. Men uppslagreglarna (som håller eternit-skivorna) har vi bytt ut.
 
Om jag förstått det rätt så ser jag grunden bakom golvregeln.
Husgrund med golvregel, synliga syllar och ett grönfärgat område som kan vara behandlat med Cuprinol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det innebär att det egentligen finns 2 syllar längs ytterväggarna? Eller är den nedre syllen på min ritning egentligen uppslagsregel? Oavsett så går de ju inte att nå inifrån huset utan enbart från grunden och allt under golvregeln behöver väl bytas?

Jag ska lossa en väggplatta som inte är så hög och se hur det ser ut hos mig. Är det det grönfärgade som är Cuprinol?

Handritad skiss som visar delar av en husgrund med markerade syllar och golvregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hos mig ser det ut såhär.

Handritad skiss som visar en byggkonstruktion där golvet inte stöder ytterväggarna, markerat med grönt där "cuprinol" används.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet bär inte ytterväggarna.

Ja, hos oss är allt det som är "grön-målat" cuprinol. Vill du vara säker, får du skicka på analys.
 
  • Gilla
Tollgren
  • Laddar…
Jag har inte lossat någon ytterpanel så min ser med största sannolikhet ut så som din.
Bytte ni all uppslagsregel? Hur fick ni loss den på kortsidorna? Som jag förstått det så borde den yttersta golvregeln ligga inuti urgröpningen i grunden, eller?
 
Yes, allt byttes.

Jag vet inte exakt, men domkraft användes för att avlasta/lyfta golvreglarna ngt där de låg mot grunden samt en jäkla sågande för att få bort den biten. Ja, ytterändan vilar på utgrävningen, som bilden visar.
 
  • Gilla
Tollgren
  • Laddar…
Hej. Jag har köpt ett liknande LB-hus.

Jag skulle vilja veta hur ni upplever lukt och allmänt resultatet efter genomförandet av syll och utbyte av den tidigare tryckimpregnerade materialen under grunden.

Skulle ni kunna tänka er att förtydliga vilka delar i ytterväggs konstruktionen som ni var tvungna att byta ut. Har ni även flera bilder från. Renoveringen så skulle det gynna mig.


Vad använde ni för ersättnings material, var ett nya virket helt obehandlat?

Tacksam för era bidrag i forumet!
 
  • Byggnadsritning som visar konstruktionen av en yttervägg och grund med olika lager av material såsom skumplast, mineralull, och betongplint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en husgrunds konstruktion som visar olika materiallager, inklusive golvbeläggning, träfiberskiva, råspont, bjälkar, mineralull, trossbottenpapp och eternit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning som visar en snittbild av en husgrund och väggkonstruktion med detaljerade materialbeskrivningar såsom gipsskiva, grundbalk och betongplint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.